ایجاد 360 هزار شغل با رشد 45 برابری سرانه پوشاک

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۵۴
ایجاد 360 هزار شغل با رشد 45 برابری سرانه پوشاک

گروه بنگاه‌ها|مرضیه آوخ|

یکی از طرح‌های 9گانه‌یی که بین سازمان برنامه و بودجه وزارت صمت در حوزه اشتغالزایی هماهنگ شده، توسعه ساختارهای تولید پوشاک در کشورمان است که بر اساس اظهارات معاون وزیر صمت قرار است بخش قابل توجهی از مطالبات اشتغالزایی در کشور را پاسخ دهد. حوزه‌یی که اقتصادهای در حال توسعه‌یی مانند ترکیه؛ فیلیپین، مالزی و... با استفاده از ظرفیت‌های آن توانسته‌اند بخش قابل توجهی از نیازهای اشتغالزایی و رشد خود را پوشش دهند و هر سال ارزش افزوده فراوانی را ایجاد کنند. براساس آمار جهانی ارزش پوشاک کشور ۱۵ میلیارد دلاراست که درسال ۲۰۲۵ به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید. لذا اقدامات اثربخش در این برهه زمانی در صنعت پوشاک می‌تواند کلید راهگشای توسعه صنعتی در کشور باشد در ایران، از اواخر دهه 1370 و در زمان دولت سازندگی تولید‌کننده‌های ایرانی متوجه صنعت پوشاک شدند و از همان ابتدا، کیفیت تولیدات ایرانی باعث شد پوشاک ایرانی جای پای خود را در بازارهای اروپایی باز کند؛ دوره‌یی که تولید‌کننده‌های قدیمی کشورمان از آن ذیل عنوان ماه عسل تولید پوشاک در ایران نام می‌برند؛ اما این اعتبار عمر چندانی نیافت و کم‌توجهی و بی‌مهری‌هایی که طی سال‌های 84 تا 92 در فضای اقتصادی کشور نسبت به این صنعت ایجاد شد آن را در سراشیبی قرار داد و آرام آرام کشورهایی که روزگاری قابلیت رقابت با پوشاک ایرانی را نداشتند، جای تولیدات ایرانی را در بازارهای اروپایی تصاحب کردند. این فرآیند با ظهور دولت تدبیر و امید به گونه‌یی دیگر دنبال شد و دولت یازدهم سهم قابل توجهی برای توسعه صنعت پوشاک در کشورمان تدارک دید و یکی از ارکان اصلی برنامه‌های اشتغالزایی خود را در این حوزه متمرکز کرد. بر اساس این دورنمای تاریخی نشست شورای راهبردی صنعت پوشاک برگزار شد تا اولویت‌ها و ضرورت‌های توسعه در این بخش بررسی شود.

 سرانه مصرف پوشاک

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: اکنون سرانه مصرف پوشاک کشور فقط 89 سنت است که اگر بتوانیم مطابق برنامه‌ریزی‌ها آن را به 40 دلار افزایش دهیم، 360 هزار شغل جدید ایجاد می‌شود. صادق نجفی دیروز در نشست شورای راهبردی طرح پوشاک که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، در پاسخ به ایرنا افزود: سرانه مصرف سالانه پوشاک در چین 80 دلار و ترکیه 140 دلار است؛ بنابراین ایران فاصله بسیاری با آنها دارد. نجفی افزود: طرح پوشاک یکی از طرح‌های 9 گانه هماهنگ شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور است که در پنج استان و 20 روستا از هر استان اجرا می‌شود. به گفته او، طرح پوشاک با مدیریت ملی و مشاوره، نظارت و کنترل انجمن پوشاک ایران و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجراست. تاکنون در هر استان یکصد میلیارد ریال یارانه به صورت بلاعوض تخصیص داده و بخشی از این اعتبار به بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل تحویل شده است. دیروز شرکت پشتیبان مرکزی طرح با عنوان شرکت توسعه کارآفرینی پوشاک ایرانیان تاسیس و روستاهای محل اجرا نیز مشخص شد. بخشی از یارانه نیز به صورت نقدی و بخشی دیگر با اسناد خزانه از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و سازمان برنامه و بودجه داده می‌شود و صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز هر شرکت تابع را تا سقف 30 میلیارد ریال ضمانت می‌کند.او بیان داشت: در روزهای آینده، عملیات اجرایی نخستین شرکت مربوط به این طرح در استان کرمانشاه آغاز می‌شود.

 ایجاد برند بین‌المللی با تولید کیفی

نجفی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌ریزی برای تحریک بخش تقاضا اعلام کرد: اگر محصولات تولید شده از این طرح دارای کیفیت و طراحی مناسب بوده و با قیمت رقابتی عرضه شوند، به راحتی به بازارهای هدف راه می‌یابند. نجفی خاطرنشان کرد: با جلوگیری از ورود کالای مشابه قاچاق، این طرح می‌تواند سهم و نقش خود را در تامین پوشاک کشور به درستی ایفا کند و در نظر داریم مشابه همین طرح را برای صنعت چرم کشور پیاده کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور ادامه داد: ارزش افزوده بالا، برخورداری از مزیت نسبی و سهم بالا از اشتغال، دلایل عمده اجرای این طرح از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با هدف تولید پوشاک ارزان، رقابتی و کیفی و عرضه آنها در فروشگاه‌های برند و وابسته ایجاد می‌شوند. وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح در مدت چهار سال بتوان یک برند بین‌المللی ایجاد کرد.

 12استان کمتر توسعه یافته داریم

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: بر مبنای شاخص‌های سازمان برنامه و بودجه، 12 استان جزو مناطق کمتر توسعه یافته است که به دستور وزیر برنامه‌های ویژه‌یی برای رفع محرومیت آنها در نظر گرفته شده است.

«رضا رحمانی» بیان داشت: این طرح در پنج استان کشور عملیاتی شده و سال آینده در هفت استان دیگر اجرا می‌شود. رحمانی ادامه داد: در شرایط تحریم‌های اقتصادی، مهم‌ترین کاری که می‌توان در اقتصاد کشور انجام داد تکیه بر صنایع پوشاک است، زیرا تامین پوشاک بیش از 80 میلیون ایرانی کار کوچکی نیست.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امسال داخلی‌سازی 400 میلیون دلار از صنعت پوشاک در برنامه است. به گزارش ایرنا، طرح پوشاک در پنج استان اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، گیلان و همدان اجرا می‌شود.

 

 

ارسال نظر