صنعت فولاد باید خط مقدم تولید و صادرات باشد

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۱۰
صنعت فولاد باید خط مقدم تولید و صادرات باشد

گروه بنگاه‌ها|

افتتاح و بهره‌برداری از این طرح‌ها در حساس‌ترین مقطع تاریخ کشور و در شرایطی که دشمن با اعمال تحریم‌های اقتصادی سعی دارد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه بزند، صورت گرفت و این باعث مباهات است.

این مطلب را اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در آیین افتتاح طرح توسعه مجتمع فولاد سبا و نیروگاه ۲۵مگاواتی(CHP) فولاد سبا، کارخانه آهک کلسینه شرکت فولادسنگ مبارکه، ایستگاه تقلیل فشار گاز و تصفیه خانه ۳۰۰۰ مترمکعبی پساب صنعتی فولاد مبارکه اصفهان گفت. این مراسم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان ایشان، استاندار اصفهان، ائمه جمعه شهرهای مبارکه و زرین شهر، نمایندگان مردم شریف اصفهان و شهرستان‌های لنجان، مبارکه و فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار لنجان، فرماندار مبارکه، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیران و مسوولان استان و منطقه و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

او پس از بازدید از خطوط تولید مجتمع فولاد سبا و افتتاح رسمی پروژه‌های مذکور طی سخنانی تصریح کرد: استان اصفهان در همه بخش‌های کشور پیشتاز است. هیچ تحول سیاسی، فرهنگی، اجتماعی در ایران نداریم و هیچ پیشرفت مهم اقتصادی و صنعتی وجود ندارد که اصفهان کانون یا نقطه اصلی توسعه و پیشرفت آن نبوده باشد. این استان در پیشرفت معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی و خلاصه در تمامی صنایع بزرگ، متوسط و کوچک ایران نقش بسزایی داشته و دارد. جهانگیری ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد قدرت‌های اقتصادی حاضر در برجام گفت: مهم‌ترین هدف امریکایی‌ها به گفته خودشان این است که اقتصاد ما را زمینگیر کنند، زندگی را بر مردم تنگ کنند تا دامنه نارضایتی‌های مردم توسعه پیدا کند و به اهداف دیگری که به دنبال آن هستند، دست یابند. در مقابل، وظیفه مسوولان جمهوری اسلامی و ملت ایران این است که با برنامه‌ریزی دقیق و مقاومت، برنامه‌های طرف مقابل را به شکست بکشانیم و اقتصاد ایران را سرپا نگه داریم. این‌طور نیست که فکر کنیم امریکایی‌ها علیه ما اعلام جنگ اقتصادی کرده‌اند و ما بگوییم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

ما باید در چند جبهه که موردتوجه آنهاست برنامه داشته باشیم؛ آنها می‌خواهند صادرات نفت ایران را به عنوان مهم‌ترین مرکز درآمد ایران تا ماه نوامبر(آبان ماه) به صفر برسانند و به تعبیر خودشان متوقف کنند. برنامه‌ریزی ما درست نقطه مقابل خواسته آنان است؛ یعنی می‌خواهیم نفتمان را به حداکثر میزان ممکن و حد نیاز خودمان در داخل کشور، صادر کنیم. خواسته بعدی آنان این است که جلوی صادرات کالاهای اساسی ایران را بگیرند. آنها می‌دانند وقتی ما اعلام می‌کنیم ۴۵تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم، حدود ۸۰ درصد از آن در حوزه‌هایی مثل پتروشیمی، فولاد و مس است و حدود ۲۰درصد یعنی سهم کوچکی از آن، صادرات خرد است که متعلق به بخش‌های مختلف صنعتی و سنتی است.

در این ۸۰ درصد، صنعت فولاد باید خط اصلی و مقدم تولید و صادرات باشد؛ همچنان که مدیران و کارکنان صنعت فولاد کشور پیش از این هم در مقاطع مختلف شایستگی خود را به بهترین شکل ممکن نشان دادند. انتظار دولت و ملت از فولادسازان این است که تولید و صادرات را نسبت به سال قبل افزایش دهند. ملت انتظار دارد در مقطعی که دشمن اینچنین هدف‌گذاری کرده است، فرزندان خودش در صنعت فولاد در مقابل، هدف‌گذاری جدیدی انجام دهند و آخر سال با سرفرازی اعلام کنند تولید و صادرات شرکت در سال ۹۷ افزایش یافته است. ما مطمئنیم مدیران و کارکنان صنعت فولاد کشور می‌توانند این کار را انجام دهند. نباید در توانمندی‌های خود تردید کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ایجاد مانع بر سر راه واردات موردنیاز کشور هدف بعدی دشمن است که این نیز یک موضوع جدی است و به عزم و اراده جدی نیاز دارد. باید با نگاه جدی به ظرفیت‌های داخلی به تولید داخلی کشور توجه کنیم و خودکفایی را به عنوان یک راهکار موثر موردتوجه قرار دهیم. صنعتگران باید تولیداتی بهتر با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر در اختیار مردم قرار دهند. یکی از بدترین موارد در این شرایط این است که گروه‌ها یا افرادی می‌خواهند جیب ملت را غارت کنند. دانستن این مورد تلخ است؛ اما نکته مهمش این است که ما آن عده قلیل را هم به شکل مناسب ادب خواهیم کرد.

جهانگیری با بیان اینکه فاز دوم مجتمع فولاد سبا به همت مدیریت و کارشناسان فولاد مبارکه با بهره مندی از مدرن‌ترین روش‌های تولید به بهره‌برداری رسیده است، اذعان داشت: درزمینه بومی‌سازی نیز فولادسازان می‌توانند بسیاری از بخش‌های کارخانه‌ها و تجهیزات را با کمک بخش خصوصی در داخل کشور بسازند.

وی محدودیت منابع آبی استان اصفهان را جدی خواند و گفت: اینکه مجتمع فولاد سبا ۷۰درصد نیاز آبی خود را از محل تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی تامین می‌کند، افتخار بزرگ است؛ از این رو از سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، کارکنان و کارگران، مهندسان، مشاوران، پیمانکاران و همه کسانی که در این مجموعه زحمت کشیدند و برای پیشرفت کشور تلاش می‌کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت: یکی از مهم‌ترین اقدامات فولاد مبارکه استفاده از توان ساخت داخل است

در ادامه این آیین، شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه کامل بودن زنجیره تولید در مجتمع فولاد مبارکه یک مزیت است، گفت: این شرکت به همراهی صنایع بالادستی و پایین دستی خود ارزش افزوده اقتصادی زیادی ایجاد و به اقتصاد ملی ایران خدمت فوق‌العاده‌یی کرده است. شریعتمداری افزود: یکی از مهم‌ترین کارهایی که این شرکت انجام داده، تلاش برای استفاده از توان ساخت داخل است و سایر صنایع نیز باید از آن الگوبرداری کنند. حدود ۴۰۰۰شرکت در پایین دست و بالادست فولاد مبارکه فعالیت دارند و ۲۸۰۰واحد صنعتی کوچک و بزرگ تجهیزات صنعتی و مهندسی این شرکت را پشتیبانی می‌کنند؛ این امر بیانگر این است که حمایت از سازندگان داخلی و بومی‌سازی صنعت در این شرکت اتفاق افتاده است. اینکه این مجموعه به دست صنعتگران و فعالان عرصه صنعت ایران اسلامی اداره می‌شود، مایه افتخار است.

او خاطرنشان کرد: از سهم ۵۵ میلیون تن فولادی که کشور برای سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی کرده است، فولاد مبارکه تولید ۲۵میلیون تن از این هدف بزرگ را برای خود در نظر گرفته است که امیدواریم با توجه به دستاوردهای اخیر این شرکت و برنامه‌های هدفمند آن این امر محقق شود.

شریعتمداری از معاون اول رییس‌جمهوری خواست برای تامین نیازهای مربوط به زیرساخت‌های صنعت فولاد کشور سرمایه‌گذاری قابل توجهی در نظر گرفته شود تا در زیربناهایی مانند ریل، برق و... قدم‌های بلندتری‌برداریم و بتوانیم به ظرفیت مدنظر تولید فولاد کشور برسیم. چنانچه این کارها در حوزه فولاد و همچنین برنامه‌های راهبردی دیگر در حوزه معدن اتفاق افتد، می‌توانیم از آینده صنعت فولاد کشور مطمئن باشیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: صنعت فولاد ایران در سال ۲۰۱۷ با وجود اینکه صنعت فولاد جهان بیشتر از ۶ درصد رشد نداشت به رشد ۲۲درصدی دست یافت. در ۳ماه اول سال نیز ۱۷درصد رشد داشته است.

 

ارسال نظر