خط یک مترو به سرانجام رسید؛ اجرای خطوط دو و سه شتاب گیرد

۱۳۹۷/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۳۵۶
خط یک مترو به سرانجام رسید؛ اجرای خطوط دو و سه شتاب گیرد

فاز سه خط یک قطار شهری اصفهان با اعتباری بالغ بر 8000 میلیارد ریال شامل 5 کیلومتر مسیر و 6 ایستگاه جدید با حضور جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، شهردار و استاندار اصفهان، رییس و اعضای شورای شهر، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات افتتاح شد.

معاون اول رییس‌جمهور در این مراسم گفت: امروز نیازمند خدمات بیشتری در زمینه حمل و نقل شهری هستیم چراکه در مقطعی از زمان بسیاری از کلان‌شهرهای کشور مانند اصفهان با مسائل شدید محیط‌زیستی مواجه شدند. به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌یی شهرداری اصفهان، اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه برای رهایی از آلودگی هوا باید برای حمل و نقل شهری اقدامات جدی انجام داد، افزود: بارها برای حفظ سلامتی مردم تعطیلات پی در پی برای مدارس، ادارات و دانشگاه‌ها صورت گرفته که مسائل دیگری را در پی دارد. بنابراین در این زمینه باید گام‌های موثری برداشته شود.

 تکمیل خطوط دیگر مترو نیز سرعت گیرد

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: در کلان‌شهری همچون اصفهان که ساخت مترو در آن به عنوان یک اولویت در دستور کار شهرداری قرار دارد، دولت نیز باید کمک کند تا این فرآیند با سرعت بیشتری تکمیل شده و در اختیار مردم قرار گیرد. وی به تصویب بازپرداخت فاینانس به ازای هر نفر کیلومتر مسافر که توسط حمل و نقل ریلی جابه‌جا شود، اشاره و عنوان کرد: این مصوبه در شورای اقتصاد به دلیل صرفه‌جویی در مصرف سوخت در دستور کار قرار گرفت مبنی بر اینکه هر کس واگن مسافری جدید وارد ناوگان کرد به ازای هر نفر کیلومتر مسافر جابه‌جا شده دولت رقمی را به وی اختصاص دهد. این کمکی قابل توجه به کلان‌شهر اصفهان خواهد بود. با این شرایط امید است خطوط دیگر متروی اصفهان نیز با سرعت بیشتری تکمیل شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

 به هیچ‌وجه به دنبال افزایش قیمت بنزین نیستیم

جهانگیری اعلام کرد: بخشی از بنزین کشور را از خارج وارد می‌کنیم، اما این دغدغه وجود دارد که آیا اخلالی در واردات آن ایجاد می‌شود یا خیر؟ در این راستا باید برنامه‌های جدی در نظر گرفته شود. به هیچ‌وجه به دنبال افزایش قیمت بنزین نیستیم، اما به‌دنبال راهکاری برای اعتمادسازی در بین مردم در زمینه تامین سوخت هستیم. معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه رییس‌جمهور ابتدای امسال اعلام کرد برای نوسازی حمل و نقل درون شهری اتوبوس‌های قدیمی از رده خارج و اتوبوس‌های جدید جایگزین آنها می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته دو میلیارد دلار برای خرید دو هزار واگن جدید برای کلان‌شهر تهران اختصاص یافت تا زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی با افزایش واگن‌ها توسعه و میزان جابه‌جایی مسافران و رضایت مندی آنها افزایش یابد، همین سیاست را در کلان‌شهرهای شیراز، اصفهان و مشهد دنبال می‌کنیم تا مردم بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه برای تولید 630 واگن مترو حساب بین‌المللی ال سی باز شده است، بیان کرد: تحقق نهایی این مهم نیاز به مصوبه شورای اقتصاد دارد.

 فاینانس برای قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه در سال گذشته فاینانس دو میلیارد دلاری برای قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران اختصاص داده شد، گفت: در حال حاضر فاینانس و گشایش اعتبار آن انجام شده و قطارها به سرعت به کشور وارد خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی جدیدی که به‌زودی در کشور شکل خواهد گرفت، برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد و راه‌آهن گرمسار است تا امکانات ریلی در ایران توسعه پیدا کند. جهانگیری با بیان اینکه برای حمل و نقل حومه‌یی دستورالعمل‌های جدیدی صادر شده است، گفت: روزانه صدها خودروی سواری در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، این در حالی است که اگر راه آهن حومه‌یی به عنوان سیاست جدید دنبال شود، یک حلقه مناسب از راه آهن سریع السیر و تلفیقی از مترو و راه آهن حومه‌یی شکل می‌گیرد و بخش اعظمی از جابه‌جایی مسافر انجام می‌شود. وی با بیان اینکه برای تاکسی‌ها و موتور سیکلت‌ها نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است، ادامه داد: امیدواریم از تمام فرصت‌ها استفاده شود و طرح‌های بزرگی که نیازمند دانش است، در کشور بومی‌سازی گردد. معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: شهرداری‌ها خط مقدم طرح‌های بزرگ خواهند بود و به همین جهت در آینده نزدیک جلسه‌یی با شهرداران کلان‌شهرها برگزار می‌کنیم و دولت به ارتباط‌گیری با شهرداران کلان‌شهرها تاکید دارد. وی با اشاره به توانمندی مهندسان داخلی اظهار کرد: طرح‌های مهمی که امروز افتتاح شد، نشان از توان بالای مهندسان ایرانی دارد؛ با کشوری که از چنین مهندسان خبره‌یی برخوردار است، باید با ادب و احترام با مردم وارد تعامل و گفت‌وگو شد؛ زیرا در گفت‌وگو و تعامل کسی متضرر نمی‌شود. جهانگیری با تاکید بر اینکه ما به توانمندی و منطق خود اعتماد داریم و پشتوانه این اعتماد فعالیت ارزنده مدیران داخلی کشور است، تصریح کرد: اصفهان باید همچون سایر بخش‌ها در زمینه ارتقای دانش بومی نیز تلاش کند، بدرخشد و طرح‌های مهم افتتاح کند.

 میراث اصفهان در خطر سقوط قرار گرفته است

شهردار اصفهان در ادامه این مراسم اظهار کرد: محور تمام فعالیت تیم مدیریت جدید شهری اصفهان، انسجام، وحدت، همدلی و همت است و امیدواریم با همراهی همه بخش‌های کشور بتوانیم حرکت پویاتر و جدی‌تر داشته باشیم. قدرت‌الله نوروزی با اشاره به اینکه 17 سال از زمان آغاز اجرای خط یک مترو اصفهان می‌گذرد، اذعان داشت: اجرای این پروژه با چالش‌های متعددی روبه رو شد و در صورت تخصیص اعتبار به این پروژه در زمانی که هم می‌شد شهر را ارزان‌تر اداره کرد و هم وضعیت مالی شهرداری‌ها مناسب بود، مترو بسیار زودتر در اصفهان تکمیل شده بود. وی با بیان اینکه سال گذشته عملیات اجرایی ایستگاه‌های میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب 48 و 45 درصد پیشرفت داشت، تصریح کرد: از حدود چهار ماه قبل از نوروز ۹۷ فعالیت‌ها با شتاب بیشتری پیش رفت تا اینکه در پایان سال ۹۶ دو ایستگاه آماده بهره‌برداری شد. شهردار اصفهان گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان قطار شهری، ایستگاه‌های مسیر میدان آزادی به صفه تا اسفندماه سال گذشته تکمیل شد، مباحث فنی و تاسیساتی اتمام یافت و به صورت موقت و آزمایشی در اختیار شهروندان قرار گرفت.

 

ارسال نظر