دسترسی به بازار عراق از طریق مناطق ویژه اقتصادی

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۵۶
دسترسی به بازار عراق از طریق مناطق ویژه اقتصادی

حتما شما هم بارها در خبرها با موضوع کولبران و مشکلاتی که این قشر زحمتکش در زمینه معیشت با آن روبه رو هستند آگاهی پیدا کرده‌اید؛ مشکلی که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران چنانچه هرچه سریع‌تر برای حل آن فکری نشود در سال‌های آینده در حکم زخم ریشه‌دار مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد. راهکاری که کارشناسان برای حل مشکلات اقتصادی مردم مناطق مرزی و کولبران پیشنهاد می‌کنند استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی و توسعه کسب و کار قانونی در این مناطق است که دولت از طریق توسعه مناطق ویژه اقتصادی تلاش می‌کند تا زمینه توسعه این نوع کسب و کار را فراهم کند.

منطقه ویژه اقتصادی عبارت است از: محدوده جغرافیایی مشخص در مبادی ورودی یا در داخل کشور که برای جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه‌یی و بین‌المللی ایجاد می‌شوند. با این توضیحات منطقه ویژه اقتصادی بانه که با 85 هکتار مساحت در 5 کیلومتری بازارچه سیرانبند بانه واقع شده است، تلاش می‌کند تا زمینه دسترسی به ظرفیت‌های تازه اقتصادی را برای مناطق مرزی ایجاد کند.

منطقه ویژه اقتصادی بانه همزمان با منطقه ویژه اقتصادی مریوان در سال 87 در دولت به تصویب رسید که با پیگیرهای انجام شده در سال 92 ایجاد آن نهایی شد. برای ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی بانه حفاری مخزن 500 متر مکعبی برای تامین آب و خط انتقال شبکه برق منطقه ویژه اقتصادی به طول 22 کیلومتر انجام شده و همچنین بخشی از دیوارکشی منطقه هم در حال انجام است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای بازدید از شهرک‌های صنعتی و طرح‌های در حال ساخت استان کردستان، شرکت در دومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان و حضور در نشست گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت به سنندج سفر کرده است در جریان این سفر دورنمایی از فعالیت‌های اقتصادی استان را نیز تشریح کرد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران می‌گوید: احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه با توجه به نزدیکی با مرز سیرانبند، یکی از بهترین راهکارهای ارتقای معیشت مرزنشینان و توسعه اقتصادی منطقه و دسترسی به بازار عراق است.

 توسعه در کردستان

صادق نجفی دیروز در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بانه با بیان اینکه این منطقه به شرطی که با هدف و برنامه اجرا شود در توسعه کردستان تاثیر می‌گذارد، یادآور شد: در این منطقه می‌توان واحدهایی را مستقر کرد که با توسعه صادرات و ارزش افزوده، اشتغال ایجاد کنند.

او افزود: فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه شامل آماده‌سازی و ایجاد زیرساخت‌ها در 35 هکتار زمین برای ایجاد کارگاه‌های تولیدی و خدماتی آبان ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از بهره‌برداری فاز اول، کارهای عمرانی و زیرساختی فازهای بعدی هم بدون وقفه انجام خواهد شد.

او با اشاره به توپوگرافی منطقه اظهار داشت: این منطقه قابلیت اجرای طرح‌های گردشگری را دارد و ایجاد و اجرای چنین طرح‌هایی باعث رونق صنعت در منطقه هم می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی بانه سرمایه‌گذاران بومی در اولویت هستند تا بتوانند از مزیت‌های منطقه در راستای تحول اقتصادی و ایجاد اشتغال استفاده کنند.

نجفی اضافه کرد: دولت در اجرای این طرح به‌دنبال درآمدزایی نیست بلکه هدف دولت آماده کردن زیرساخت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری است ضمن اینکه تعیین قیمت زمین در این منطقه در اختیار استان است و می‌توانند با اقساط درازمدت به متقاضیان واگذار کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سرمایه‌گذارانی که در این منطقه حضور یافته و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند از تسهیلات مناطق محروم مرزی و تبصره 18 برخوردار می‌شوند.

 بانک‌ها حق ندارند، صنایع را تعطیل کنند

معاون وزیر صنعت گفت: با توجه به اینکه تمام اختیارات حوزه صنایع کوچک و شهرک‌ها به استان‌ها تنفیذ شده است، هیچ نهادی به ویژه بانک‌ها نباید باعث تعطیل شدن واحدهای تولیدی شوند. صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در جلسه شورای گفت‌وگو بخش خصوصی و دولت استان کردستان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ماموریت و مسوولیت ما بیشتر و عظیم‌تر شده است، گفت: اگر تلاش جهادی نشود قطعا نمی‌توان پاسخگوی مردم بود.

به گزارش ایسنا، او افزود: استان کردستان می‌تواند فرصتی باشد که با توجه به موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در حوزه صنعت ورود قوی داشته باشد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آنچه باید در رابطه با کردستان انجام دهیم، این است که شرایط موجود را پایش و مزیت‌ها و ظرفیت‌های آن را در راستای خلق ثروت شناسایی کنیم. نجفی با تاکید بر لزوم رصد و مطالعه شرایط استان در راستای استقرار طرح‌های توسعه‌یی تصریح کرد: کارشناسان باید توجه داشته باشند که اولویت با واحدهایی باشد که با مشکل روبه‌رو هستند.

نجفی با بیان اینکه باور به مرگ واحدهای تولیدی وجود دارد، گفت: زمانی که عمر یک واحد تولید سر آمد و مرگ آن فرا رسید، باید این موضوع را پذیرفت و انرژی خود را بر احیای طرح‌های نوین متمرکز ساخت. او در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه هدف‌گذاری سه ساله در کردستان این است که این استان طی این سه سال به سرانه صنعت کشور برسد، گفت: این یک مطالبه عمومی است که جزو ضرورت‌های ماست.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه در راستای تحقق این مهم ۱۰ شهرستان در استان کردستان باید طرح‌های مزیت‌دار صنایع کوچک را ارائه دهند، گفت: کارگروه اشتغال در سطح ملی و محلی از این طرح‌ها حمایت می‌کند. او با اشاره به اینکه پیگیری طرح‌های اشتغال‌آفرین و بازاردار که سریع راه‌اندازی می‌شوند الزامی است، افزود: طرح پوشاک یکی از موفق‌ترین طرح‌های زودبازده است که می‌توان در کردستان راه‌اندازی شود.

نجفی با ذکر اینکه حمایت از طرح و تولید داخلی در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: استان کردستان به عنوان یکی از استان‌های موفق در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی یک ماه آتی جلسه‌یی ویژه برای رسیدگی به وضعیت آن در وزارتخانه تشکیل می‌شود. او در خصوص تعطیل کردن واحدهای تولیدی به بانک‌ها هشدار داد و گفت: هیچ ارگان یا سازمانی حق تعطیل کردن واحد تولیدی را ندارد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با تاکید بر اینکه تولید پایدار مورد تاکید قرار گیرد، اظهار کرد: در راستای نیل به این مهم کیفیت و اولویت‌بخشی در کنار اهلیت طرح مورد توجه قرار گیرد. او با اعلام اینکه در کارگروه اقتصادی کشور برای نخستین‌بار کمک بلاعوضی برای صندوق ضمانت تولید تصویب شده است، گفت: این اقدام بدان خاطر است که این واحد بتواند در چرخه تولید قرار گیرد.

معاون وزیر صنعت نوید رونق دو منطقه ویژه اقتصادی استان کردستان را داد و بیان کرد: هر چند این شهرک‌ها هوشمند نیستند اما نباید فراموش کرد که سرمایه‌های بزرگی هستند که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد. او با بیان اینکه قلب شهرک‌های صنعتی به تپش در خواهد آمد، گفت: امید است بتوان واحدهای نیمه فعال را دوباره راه‌اندازی و به چرخه تولید بازگرداند. نجفی با تاکید بر لزوم مهارت‌آموزی یادآور شد: تمام اختیارات حوزه صنایع کوچک و شهرک‌ها در این خصوص به استان‌ها تنفیذ شده است. او با اشاره به اینکه باید در شرایط ساختاری کشور بازبینی کنیم، اظهار کرد: زمان تلاش و مدیریت اقتصادی همراه با صبر و تحمل و پیگیری فرا رسیده است.

معاون وزیر صنعت گفت: در بازدیدهایی که از تعدادی از شهرک‌های صنعتی استان داشتم این شهرک‌ها وضعیت خوبی نداشتند که این برازنده کردستان نیست. نجفی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد از صنایع کردستان کوچک هستند، گفت: حدود ۲۰ درصد از صنایع استان هم تعطیل هستند که باید بررسی و ببینیم مشکل کار کجاست و آن را رفع کنیم. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تاکید کرد: باید با عزم و همدلی و عشق و اراده طی سه سال آینده کردستان در شرایط و وضعیت خوبی قرار گیرد.

 

ارسال نظر