نقش توسعه روستاها در حل مشکلات کلان‌شهرها

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۵۵
نقش توسعه روستاها در حل مشکلات کلان‌شهرها

گروه بنگاه‌ها|

هر چند شاید به نظر برسد که کمی دیر شده اما شاه‌کلید حل و فصل مشکلات بسیاری از کلان‌شهرهای کشورمان در فرآیند توسعه در روستاها نهفته است که دولت دوازدهم تلاش دارد از طریق سرمایه‌گذاری مولد هم در بلندمدت فرآیند زندگی و اشتغال در روستاها را ارتقا دهد و هم زمینه تولید و صادرات را در این مناطق فراهم کند تا بخشی از مشکلات پایان ناپذیر کلان‌شهرها از این طریق التیام پیدا کند.

در این روزها که مشکلات دامنه‌دار و پایان ناپذیر کلان‌شهرهای بزرگ راه تنفسی اقتصاد و معیشت کشور را به‌شدت مسدود کرده است؛ کارشناسان از روزهایی صحبت می‌کنند که دولتمردان قبلی بدون توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در روستاها تنها از طریق وعده‌های پوپولیستی با موضوعی به نام توسعه در روستاها مواجه می‌شدند و حاضر به برنامه‌ریزی معقول در این زمینه نبودند؛ عملکردی که امروز نتایج آن در حوزه‌هایی چون انفجار بیکاری، بحران معیشتی، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت از روستاها به شهرها و... بروز کرده و باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فراوانی در کشور شده است.  در همین زمینه معاون سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم گفت: قانون اشتغال و توسعه روستایی با پیگیری‌های دولت تصویب و 120هزارمیلیارد ریال تسهیلات به همین منظور در کشور تخصیص یافت. بی‌بی‌عصمت سرفرازی، شامگاه پنج‌شنبه در نخستین جشن روستا و عشایر شهرستان طارم، کارمزد این تسهیلات را در مناطق روستایی مرزی 4درصد و سایر مناطق روستایی و عشایری 6 درصد اعلام کرد و گفت: برای اعطای بهینه این تسهیلات در مناطق روستایی، کمیته‌های ملی، استانی و شهرستانی شکل گرفته است. این مسوول در مورد مشکلات مردم هنگام دریافت تسهیلات خاطرنشان کرد: دولت، نمایندگان خود در استان‌ها و شهرستان‌ها را مکلف کرده تا اعطای تسهیلات از طرف بانک‌ها و صندوق‌های حمایتی را رصد کنند و اگر بانک یا صندوقی در اعطای تسهیلات به مردم کوتاهی کند یا باعث نگرانی مردم شود بطور جد با آنها برخورد خواهد شد.

 جاذبه‌های اقتصادی در روستاها

سرفرازی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در روستاها، اظهار کرد: جاذبه‌های گردشگری و طبیعی که در ایران وجود دارد، در دنیا بی‌نظیر است و باید بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌برداری هر چه بهتر از این ظرفیت‌ها اقدام کنیم و دولت نیز بطور جدی پیگیر حوزه گردشگری است و از آن حمایت می‌کند. معاون سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور حضور زنان در اشتغال روستایی را جهت رفع بیکاری و مشکل اشتغال ضروری برشمرد و عنوان کرد: به یقین اگر در اشتغال روستاها رونق ایجاد شود به حیات خود ادامه خواهند داد و از بحث ناخوشایند مهاجرت جلوگیری همچنین روند رسیدن به توسعه پایدار تسریع خواهد شد.

سرفرازی با اشاره به دیدار اخیر مسوولان و مدیران کشور با رییس‌جمهوری، شرایط کنونی جامعه را حساس عنوان کرد و افزود: کشور ایران طی 40سال شرایط سخت و حساس‌تر از این را نیز متحمل شده و با سرافرازی از آن بیرون آمده است.

وی اعتماد مردم به دولت و مدیران را بزرگ‌ترین سرمایه کشور برشمرد و افزود: به یقین کشور از این شرایط حساس همانند سال‌های گذشته به سلامت عبور خواهد کرد، چرا که روحانی خود را رییس‌جمهوری 81 میلیون ایرانی می‌داند و نه تنها کسانی که به ایشان رای داده‌اند.

سرفرازی با اشاره به مذاکرات برجام گفت: نوع دیپلماسی فعالانه دولت و تیم مذاکره‌کننده موجب شده است تا برخلاف ادوار گذشته، اروپا موضعی برخلاف امریکا بگیرد و این یک موفقیت برای مردم ایران محسوب می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم به کلام امام خمینی(ره) هنگام ورود به ایران «من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می‌کنم»، اشاره و اظهار داشت: امام(ره) باور قلبی به مردم داشت و هم‌اکنون نیز باید همه با هم در کنار هم باشیم و با اتحاد و یکدلی شرایط سخت اقتصادی را با موفقیت پشت سر بگذاریم. رییس سازمان امور عشایر کشور نیز در این جشنواره با بیان اینکه نتوانستیم یک تعریف جامع از فعالیت عشایر منعکس کنیم، عنوان کرد: هر چادر عشایری به عنوان یک کارگاه تولیدی و یک خاستگاه فرهنگی همچنین یک پایگاه مستحکم برای حراست از کشور محسوب می‌شود.

کرمعلی قندالی در ادامه افزود: عشایر با پراکندگی فراوان در سطح کشور و با داشتن فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و کار به عنوان مطمئن‌ترین پاسگاه‌های امنیتی به خصوص در مرزهای کشور هستند.

قندالی تغییر نگرش‌ها به عشایر را ضروری دانست و افزود: عشایر با کمترین امکانات دولتی بیشترین بازدهی را برای کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته و همواره نیز به عنوان مرزدارانی امین در خدمت انقلاب بوده‌اند.

رییس سازمان امور عشایری کشور یادآور شد: باید به ظرفیت عشایر توجه ویژه شود و با توجه به خودگردان بودن و اشتغال پایدار این قشر، ضروری است از علم روز جهت افزایش بهره‌وری‌ها در اشتغال عشایر استفاده شود. این مسوول با اشاره به تولید 35درصدی صنایع دستی کشور و همچنین تولید 28درصدی دام کشور توسط عشایر، عنوان کرد: جامعه عشایر خودکفا، ساده زیست و کم توقع هستند و حرف نخست را در تولید و اشتغال می‌زنند. کرمعلی قندالی با اشاره به سهم 50 درصدی زنان از تولیدات عشایری و روستایی گفت: نقش زنان در زندگی عشایر پررنگ است و در صورتی که زنان در تولید و فرآوری محصولات دامی در کنار مردان نباشند، زندگی عشایری ممکن نخواهد بود. قندالی بزرگ‌ترین سرمایه کشور را مردم برشمرد و افزود: همه ما با هم در یک کشتی و کنار هم نشسته‌ایم که باید در کنار هم به حرکت نیز ادامه دهیم و در غیر این صورت جامعه با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز اظهار کرد: جامعه عشایر هم در دوران انقلاب و هم در دوران جنگ برکات زیادی را برای کشور داشتند و به فرموده امام راحل «عشایر ذخایر ملت هستند». احمدعلی کیخا در ادامه خاطرنشان کرد: عشایر در زمان جنگ جان و مال خودشان را اهدا کردند و این در حالی است که مشکلات ریشه‌یی آنها را در جامعه فراموش کرده‌ایم.

کیخا بسیاری از راه‌حل‌های مشکلات جامعه را در سنت‌ها و فرهنگ عشایر برشمرد و افزود: فقط در کنار هم بودن مشکلات را حل نخواهد کرد و باید رویکردها در بین مردم و مسوولان تغییر یابد و انجام بسیاری از کارها به خود مردم سپرده شود.

این نماینده مجلس عشایر را در شرایط سخت تحریم کمک حال جامعه دانست و عنوان کرد: ضروری است هم در حرف و هم در عمل اولویت‌ها به جامعه روستایی و عشایری برگردد.

فرماندار شهرستان طارم نیز در این جشنواره گفت: توجه به مسائل روستاییان و عشایر و موارد زیست محیطی در استان زنجان مغفول مانده بود که با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی این نقیصه برطرف شد.

فریدون هاشم‌نژاد نقش مردم و سمن‌ها را در توسعه روستاها مهم برشمرد و افزود: بهتر است که در سال‌های آینده این‌گونه جشنواره‌ها را خود مردم اجرا کنند.

 

ارسال نظر