دستیابی به نرخ تحقق ۱۰۳درصدی برنامه تولید

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۲۳
دستیابی به نرخ تحقق ۱۰۳درصدی برنامه تولید

آمار و ارقام تولیدی گروه خودروسازی سایپا بیانگر آغاز شتاب تولید از واپسین روزهای آبان ماه ۹۶ است و در حالی که گروه سایپا در سال ۹۶ توانسته بود ۱۰۰درصد برنامه خود را محقق کرده و ۶۶۶۶۶۶ دستگاه خودرو تولید کند (۱۷درصد بیشتر از سال ۹۵ و ۷۹درصد افزایش به نسبت سال ۹۴)، تا تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال ۹۷ نیز توانسته ۱۲۷۴۵۷ دستگاه خودرو تولید کند که این به معنای شکستن رکورد تولید در همین بازه زمانی از 6سال گذشته و همچنین افزایش ۲۹۵۰۷دستگاهی تولید نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ (رشد ۳۰درصدی تولید) است.

لازم به ذکر است، گروه سایپا با این میزان تولید توانسته است، ضمن دستیابی به نرخ تحقق ۱۰۳ درصدی برنامه تولید (۳۴۶۱دستگاه بیشتر از برنامه)، بیشترین تولید خودرو در کشور را در همین مدت (فروردین، اردیبهشت و خرداد ۹۷) داشته باشد.

بهبود کیفیت محصولات (با برند سایپا) و محصولات مشترک با شرکا نیز از آذر ماه سال ۹۶ مورد توجه گروه سایپا قرار گرفت و این گروه خودروسازی توانست ضمن بالا بردن سطح کیفیت محصولات خود موفق به ارتقای یک ستاره کیفی برای محصولات خانواده تیبا و پراید ۱۳۱سایپا در بهمن ماه ۹۶ بشود، همچنین افزایش 1.5درصدی میانگین رضایت مشتریان‌ محصول در سال ۹۶ از جمله دستاوردهای سایپا در حوزه کیفیت محصول است، افرون بر این شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش نیز با رشدی حدود ۱۴درصد به نسبت 3ماهه پایانی سال ۹۴ به عدد ۷۱۳ در 3ماهه چهارم سال ۹۶ رسیده است. در ضمن گروه سایپا توانسته زمان رسیدگی به درخواست‌های مشتریان را در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ به میزان ۱۵درصد بهبود دهد و این موضوع بیانگر کاهش ۴روزه زمان پاسخگویی (از 26.1روز به 22.1روز) در این گروه خودروساز است. همچنین با هدف ارتقای خدمت‌رسانی به مشتریان و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد نمایندگی‌های رتبه ۱ با ۲۸۰درصد افزایش به نسبت سال ۹۵ به 19نمایندگی رسیده و شاهد رشد ۱۱۸درصدی نمایندگی‌های رتبه ۲ و رشد ۱۹درصدی تعداد نمایندگی‌های رتبه ۳ را در زنجیره نمایندگی‌های گروه سایپا شاهد هستیم. ذکر این نکته ضروری است که در این مدت تعداد نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش این گروه خودروسازی از ۹۰۹نمایندگی به ۹۳۳ نمایندگی رسیده است.

بیشترین سهم بازار کسب شده در ۷سال گذشته نیز یکی از مهم‌ترین دستاوردهای گروه خودروسازی سایپاست که محقق شده است. با توجه به گزارش‌های تولید گروه سایپا در حالی که متوسط فروش ماهانه تا آذرماه ۹۶، ۴۲۲۹۷دستگاه بوده به مدد همت جهادی پرسنل و تزریق تفکر جدید مدیریتی متوسط فروش ماهانه از آذرماه ۹۶ تا خرداد ۹۷ به ۵۹۹۰۹دستگاه رسیده است. همچنین بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت سایپا توانسته در فروردین ماه سال ۹۷ بیش از ۴۶درصد سهم بازار خودرو در کشور را کسب کند. در ضمن مقایسه فروش (تعدادی) نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته تا تاریخ ۹/۳/۹۷ بیانگر افزایش ۴۰درصدی تعداد فروش است و این امر به معنای فروش ۱۰۵۴۲۹دستگاه خودرو در این مدت است که افزایش ۳۰۲۳۱دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش ۳۶۶۵۷ دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را نشان می‌دهد.  بیشترین ارزش فروش محصولات در ۴سال گذشته نیز حاصل همین افزایش تولید است. مقایسه فروش (ارزشی) نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته تا تاریخ ۹/۳/۹۷ بیانگر افزایش ۵۰درصدی ارزش فروش است و این یعنی ۳۷۲۷میلیارد تومان فروش انواع خودرو در این مدت که افزایش ۱۲۳۸میلیارد تومان فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش ۱۸۱۳میلیارد تومانی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را بیان می‌کند.

اسفندماه سال ۹۶ ماه ثبت رکوردها در گروه سایپا بود، زیرا بیشترین تعداد فروش ماهانه به میزان ۹۱۶۰۰دستگاه در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد و شکست رکورد فروش ماهانه (ارزشی) به میزان ۳۵۶۳میلیارد تومان نیز در اسفند ماه سال 96 ثبت شد، همچنین ثبت رکورد فروش اینترنتی با فروش ۷۵۰۰دستگاه ساندرو استپ‌وی در ۲.۵ساعت در اسفندماه سال 96 بیانگر به ثمر نشستن همه در تلاش‌های پرسنل سایپا در یک‌سوم پایانی سال بود. لازم به ذکر است، بر اساس گزارش‌های ارائه شده، افزایش نسبت فروش اینترنتی به کل از 12درصد به 22درصد که از آبان ماه سال ۹۶ اتفاق افتاده منجر به کاهش هزینه ۲۰میلیارد تومانی برای گروه خودروسازی سایپا شده است.

گروه سایپا علاوه بر تمرکز بر تولید و فروش محصولات در این مدت با بسیج همه امکانات و توانمندی‌های خود اقدامات دیگری صورت داده که از جمله می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

 تمرکز بر پرداخت نقدینگی به قطعه‌سازان ضعیف‌تر

 کاهش مطالبات قطعه‌سازان

 تامین ۱۰۰درصد نقدینگی از طریق فروش محصولات

 ساماندهی مجدد شبکه نمایندگی‌ها و تلاش برای اجرای عدالت

 شکستن رکورد فروش محصولات و به تبع آن ورود نقدینگی به شرکت

 شروع مذاکرات با برندهای برتر جهانی جهت تولید محصولات مشترک

 شفافیت و تعامل مناسب با بورس و سهامداران

 بازنگری برنامه توسعه محصول گروه

 تمرکز بر توسعه ساخت داخل به جای خرید‌های خارجی

 تمرکز بر توسعه سیستم‌های فروش جهت از بین بردن ناعدالتی و بعضا رانت

 جانمایی مناسب محصولات بر اساس ماموریت شرکت‌ها

 گسترده کردن مشارکت در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک از چند فرد به یک تیم چند تخصصه

 کرامت نیروی انسانی و پرداخت عدالت‌محور بر اساس شایستگی در عملکرد

همه موارد ذکر شده فوق نشان‌دهنده عزم مدیران و تلاشگران عرصه صنعت در گروه خودروسازی سایپاست برای ارائه کالای ایرانی با کیفیت و در شأن ملت شریف ایران و همچنین توسعه اشتغال و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم و تحقق منویات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید.

 

ارسال نظر