روابط اقتصادی سوئد و ایران تقویت می‌شود

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۸۸
روابط اقتصادی سوئد و ایران تقویت می‌شود

سفیر سوئد در تهران روز گذشته به همراه «لارس نوردرم»(Lars nordrum) سفیر نروژ در ایران بعد از دیدار با استاندار کرمانشاه از شهر زلزله‌زده سرپل ذهاب بازدید کرد. بازدیدی که در جریان آن تصویری از آینده مناسبات اقتصادی سوئد با ایران نیز ارائه شد؛ تصویری که بر مبنای آن قرار است از ظرفیت شرکت‌های کوچک و متوسط سوئد در مسیر بهبود تحرکات اقتصادی استفاده شود.

 آمار منتشر شده از روابط بازرگانی ایران با سوئد در سال‌های ابتدایی دهه90 خورشیدی و در زمانی که ایران تحت تحریم‌های شدید غرب قرار داشت، حاکی از کاهش روابط و نزول شدید صادرات به ایران دارد. براساس ارقام اداره آمار سوئد، ارزش مجموع صادرات سوئد به ایران در ۹ماهه اول سال ۲۰۱۲میلادی ۶۷۸ میلیون کرون بوده که

۸۴ درصد کمتر از مدت مشابه سال پیش از آن است. احمد علوی، استاد اقتصاد دانشگاه سوئد دلیل اصلی این کاهش روابط را تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران برشمرد. این روند بعد از حضور دولت تدبیر و امید در ایران و امضای توافقنامه برجام به سرعت به سمت توسعه و پیشرفت تغییر کرد.

بهمن ماه سال 95 و بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام میان ایران و کشورهای 1+5 بود که رییس شورای تجارت سوئد که برای افتتاح نمایندگی این شورا در کشورمان راهی تهران شده بود، اعلام کرد که بعد از 9ماه تحقیق میدانی درباره مسائل اقتصادی و ظرفیت‌های همکاری با ایران، دفتر تجاری ایران و سوئد با هدف توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور افتتاح شده است. خانم ایلوا بری از سرمایه‌گذاری بلندمدت و بسترسازی برای همکاری‌های طولانی‌مدت بین فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: «همکاری‌ها با ایران نه‌ فقط برای اشتغال‌زایی در داخل بلکه برای دسترسی به بازار کشورهای همسایه برنامه‌ریزی‌ شده‌اند.»

او در آن زمان سفر 70بنگاه اقتصادی مهم سوئدی به تهران را بزرگ‌ترین تبادل هیات تاکنون و نشان‌دهنده عزم این کشور برای توسعه مناسبات با ایران دانست و گفت:«در شرایط نامطمئن کنونی دنیا برای همکاری با ایران آماده سرمایه‌گذاری و توسعه روابط هستیم.» اما با گذشت یک سال و نیم از آن ایام و در شرایطی که ترامپ به عنوان سکان‌دار کاخ سفید از توافقنامه برجام خارج شده است؛ این‌ بار سفیر کشور سوئد از تقویت روابط اقتصادی ایران و سوئد در بخش‌های کوچک و متوسط صحبت می‌کند و از علاقه‌مندی بنگاه‌های سوئدی برای توسعه مناسبات با ایران سخن می‌گوید.

سفیر کشور سوئد در تهران با بیان اینکه روابط خوبی بین ایران و سوئد برقرار است، گفت: استکهلم و تهران درحال گسترش و تقویت روابط خود در زمینه اقتصادی هستند و این روابط در آینده بیشتر از گذشته تقویت خواهد شد.

هلنا سونگلند که برای بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و دیدار با مسوولان این استان راهی کرمانشاه شده بود؛ اظهار کرد: ما روابط خیلی خوبی با ایران داریم که این روابط از 2سال گذشته تاکنون بسیار بهتر از گذشته شده است. از تیر ماه سال 94 پس از توافق هسته‌یی ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 کشورهای اروپایی روابط خود در تمامی زمینه‌ها را با ایران گسترش دادند.

 همکاری‌ مشترک بنگاه‌های ایرانی

با شرکت‌های سوئدی

سفیر سوئد در ایران با بیان اینکه تهران و استکهلم بیانیه‌های بسیاری در زمینه همکاری‌های مشترک صادر کرده‌اند، گفت: سال گذشته نخست‌وزیر سوئد به ایران سفر کرد و در این سفر در رابطه با مسائل مختلف ازجمله مسائل اقتصادی با مقامات ایران به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

سونگلند به سفر معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری ایران به سوئد اشاره کرد و گفت: افزایش سفرهای 2طرفه مقامات ایرانی و سوئدی را می‌توان یکی از نشانه‌های روابط مطلوب بین 2کشور دانست. او با بیان اینکه یک درصد کل جمعیت سوئد را ایرانیان مقیم این کشور تشکیل می‌دهند، گفت: تهران و استکهلم مبادلات اقتصادی خوبی با یکدیگر دارند و به دنبال افزایش آن هستند. سفیر سوئد در تهران اعلام کرد:

در راستای گسترش مبادلات اقتصادی بین ایران و سوئد 2هفته دیگر هفتمین کمیسیون اقتصادی را به صورت مشترک برگزار خواهیم کرد.

سونگلند در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور کارخانه‌های خودروسازی سوئدی در ایران گفت: امروز کارخانه‌های ولوو و اسکانیا خودروهای سنگین خود را در ایران مونتاژ می‌کنند و ما می‌توانیم محصولات این کارخانه‌ها را به وفور در جاده‌های ایران ببینیم. این کارخانه‌ها برای ساخت خودروهای سواری نیز در ایران به دنبال یک شریک اقتصادی قدرتمند هستند و اگر شرکایی را پیدا کنند به احتمال زیاد در بازار ایران حاضر می‌شوند.

سفیر سوئد در تهران با بیان اینکه ایران و سوئد در مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند، اظهار کرد: ایران و سوئد ماه آینده همایش مشترکی در رابطه با حقوق زنان در تهران برگزار خواهند کرد.

 کمک 200 هزار یورویی سوئد به زلزله‌ زدگان

براساس اعلام اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد این 2کشور سالانه 350میلیون دلار مبادلات تجاری با یکدیگر دارند که این میزان در سال 2016 نسبت به سال‌های قبل از آن 30درصد افزایش پیدا کرده است.

سونگلند، سفیر سوئد در تهران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایرنا در رابطه با زلزله کرمانشاه گفت: دولت سوئد 2هفته پس از وقوع زلزله 200هزار یورو کمک نقدی و لباس را برای مردم زلزله‌زده این استان ارسال کرد.

او که از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازدید کرده است، گفت: اقدام‌های بسیار مفید و مطلوبی در این مناطق درحال انجام است اما باید نیازهای اصلی مردم آسیب‌دیده، مشخص شود. سفیر سوئد در تهران با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها مهم‌ترین نیاز مردم زلزله‌زده کرمانشاه به نظر می‌رسد، گفت: مردم این مناطق به مسائل بهداشتی، آموزشی و حمایت‌های روانی نیاز دارند.  سونگلند یادآور شد: گزارشی درخصوص نیازهای مردم زلزله‌زده کرمانشاه تهیه کرده که آن را برای دولت مرکزی سوئد ارسال خواهیم کرد تا درخصوص کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده تصمیم‌گیری شود.

 

ارسال نظر