ترامپ اقتصاد ایران را نشانه گرفته است

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۰۹۰
ترامپ اقتصاد ایران را نشانه گرفته است

دولت دوازدهم اعلام کرده که برای سال 97 دورنمای اشتغال‌زایی بیش از یک‌میلیون نفری را در دستور کار قرار داده است. اهمیت این اعداد و ارقام زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم در سال 2017 بسیاری از کشورهای توسعه یافته حول و حوش 500هزار تا 90 هزار نفر اشتغال‌زایی سالانه دارند و برای بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم اشتغال یک‌میلیونی در هر سال یک رکورد قابل توجه و دست نیافتنی به نظر می‌رسد؛ اعداد و ارقامی که برای تحقق آن باید دامنه وسیعی از طرح‌ها؛ پروژه‌ها و برنامه‌های مولد را تدارک دید تا با ایجاد زنجیره‌یی متنوع از اشتغال‌زایی در استان‌های مختلف در نهایت تحقق رکورد اشتغال‌زایی یک‌میلیون نفری در کشور مهیا شود.

بر اساس این دستور کار مشخص است که چهره‌های اجرایی دولت دوازدهم هر یک به عنوان معین یک استان تلاش می‌کنند، فرآیند اشتغال‌زایی و بهبود شاخص‌های کسب و کار را در استان‌های مورد نظر دنبال کنند؛ معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم در روزهای ابتدایی هفته راهی استان اصفهان و شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان شد تا در مراسم بهره‌برداری از تعدادی از بنگاه‌های تولید این منطقه حاضر باشد و از نزدیک روند راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی را پیگیری کند.

امیری بعد از افتتاح این بنگاه‌های اقتصادی راهی جلسه شورای اداری شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار شد و درباره ضرورت‌های اقتصادی کشور برای گذار از برهه حساس فعلی که تحریم‌های اقتصادی تازه‌یی از سوی امریکا علیه کشورمان اتخاذ شده، صحبت کرد. ضرورت‌هایی که تمام ارگان‌ها، نهادها، سازمان‌ها و... باید در مسیر برنامه‌های کلان کشور مورد توجه قرار دهند تا اقتصاد ایران با تکیه بر توانمندی‌های داخلی بتواند به ساحل توسعه پایدار برسد.

در این جلسه که با حضور جمعی از مسوولان استان اصفهان و مدیران شهرستان‌های خوانسار و گلپایگان در شهر خوانسار برگزار شد و تا ساعت یک بامداد روز (شنبه) به طول انجامید، امام جمعه خوانسار، معاون عمرانی استانداری اصفهان و فرمانداران گلپایگان و خوانسار در سخنانی جداگانه ضمن برشمردن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی این منطقه، خواسته‌ها و مشکلات این دو شهرستان‌ها را در زمینه آب، کشاورزی و زیرساخت‌های حمل و نقل مطرح کردند.

  الگوهای موفق اشتغال‌زایی

واحد تولید کیسه‌های بهداشتی کلستومی و همچنین واحد تولید صنایع نخ شهرستان خوانسار جمعه شب با حضور «حسینعلی امیری» معاون امور مجلس رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. واحدهایی که بنا به اظهارات مقامات مسوول قرار است، بیش از 70 شغل مستقیم و صدها شغل غیرمستقیم ایجاد کنند و به عنوان یک الگو از اشتغال‌زایی برای سایر پروژه‌ها نیز به کار گرفته شوند.

واحد تولید کیسه‌های بهداشتی کلستومی خوانسار از حدود سه ماه قبل با اعتباری افزون بر 60میلیارد ریال و در مساحت 3هزار و 800 مترمربع احداث شد و با حضور معاون امور مجلس رییس‌جمهوری ایران به بهره‌برداری رسید.

به گفته مدیر این واحد تولیدی، هشت نوع لوازم بهداشتی در این واحد تولید می‌شود و سالانه از هر نوع، یک‌میلیون و 200هزار عدد تولید می‌شود که تولید این تعداد کالا، سالانه یک‌میلیون و 200هزار دلار صرفه‌جویی ارزی را در پی دارد و بنا به گفته وی تمام تجهیزات در این واحد تولیدی، ساخت داخل است.

همچنین عصر دیروز واحد تولید صنایع نخ خوانسار با اعتبار 120میلیارد ریال با حضور معاون پارلمانی رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. عملیات احداث این واحد تولیدی از اول آذر سال 95 در مساحت 6 هزار مترمربع آغاز شده بود و با بهره‌برداری از این واحد تولیدی زمینه اشتغال 110 نفر فراهم شد.

  تکیه بر توانمندی‌های داخلی

در روزهایی که برخی مخالفان دولت به بهانه خروج ترامپ از برجام تلاش می‌کنند، دستاوردهای اقتصادی دولت را زیر سوال ببرند؛ معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به گفتمان دولت دوازدهم برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و مقابله با فقر مطلق گفت: امروز تکیه بر توانمندی‌ها، دانش و اتحاد داخلی از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب است که می‌تواند در شتاب توسعه کشور نقش داشته باشد و ما را از برنامه‌هایی که دشمن به دنبال آن است، عبور دهد.

حسینعلی امیری در جلسه مشترک شورای اداری شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار اظهار کرد: برجامی که مقام معظم رهبری از آن به عنوان نرمش قهرمانانه یادکردند، دقیقا به تاسی از بزرگان دین بود و در واقع به خاطر یک مصلحت مهم‌تر برجام را امضا کردیم. امروز اگر شاهد بدعهدی‌های امریکا و خروج ترامپ از این معاهده بین‌المللی هستیم، اما از برکت آن نیز بهره‌مندیم.

او ادامه داد: اگر زمان خود را با اواخر سال 91 مقایسه کنیم، می‌بینیم معادلات کاملا تغییر پیدا کرده است. در آن زمان جامعه جهانی علیه ما بود اما امروز با ما همراه است، در آن زمان ایران‌ستیزی در دنیا ترویج می‌شد و دستگاه تبلیغات استکبار جهانی فضای بسیار بدی را علیه ما ساخته بود که متاسفانه حتی کشورهای همسایه هم باور کرده بودند.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: امروز وقتی ترامپ از برجام خارج می‌شود غیر از حکومت کودک‌کش صهیونیست و دو الی سه کشور دیگر، کسی آنها را همراهی نمی‌کند. امروز جامعه جهانی همراه ماست و ثابت کرده‌ایم که اهل جنگ نیستیم و نظر جامعه جهانی را نسبت به ایران تغییر دادیم.

امیری افزود: در وقت و زمان خود هم برجام منافع زیادی برای کشور ما دارد. قبل از برجام ما نمی‌توانستیم نفت کشور را صادر کنیم، سایه قطعنامه‌های ظالمانه به‌ شدت در کشور سنگینی می‌کرد. نمی‌گوییم تمام مشکلات حل شده اما مهم این است که کشور در یک مسیر درست، صحیح و عقلانی قرار گرفته است.

  بازی در زمین اقتصاد

او یادآور شد: ترامپ و دولت امریکا اقتصاد کشور را نشانه گرفته‌اند و به دنبال یک جنگ اقتصادی سنگین علیه کشور هستند، لذا لازم است که ما به موضوع اقتصاد مقاومتی که یکی از مهم‌ترین محور‌های برنامه دولت است و همواره مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند، توجه کنیم.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: چالش‌های مقابل توسعه کشور را شناسایی کنیم، مدیران استانی و محلی چشمشان به برنامه‌های تهران نباشد و خود خلاقیت، ابتکار و نوآوری به خرج دهند. مدیر موفق آن کسی است که چالش‌های فرارو را شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی کند.

حسینعلی امیری گفت: امروز تکیه بر توانمندی‌ها، دانش و اتحاد داخلی از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب است که می‌تواند در شتاب توسعه کشور نقش داشته باشد و ما را از برنامه‌هایی که دشمن به دنبال آن است، عبور دهد. خوشبختانه با رهبری‌های مقام معظم رهبری و اتحاد و انسجامی که بین 3 قوه کشور، نیروهای نظامی و انتظامی وجود دارد کشور در یک مسیر درستی قرار گرفته است و آینده کشور امیدوار‌کننده است. هر کسی بخواهد مردم را ناامید کند، بداند خواسته یا ناخواسته در مسیر دشمن گام برمی‌دارد. او با بیان اینکه باید قانون را به صورتی تفسیر کنیم که مشکل ارباب رجوع حل شود، یادآور شد: مهم‌ترین مولفه قدرت ملی ما اتحاد و وحدت است اگر ما تمام مولفه‌های توسعه را اعم از نیروی انسانی قدرت موشکی و غیره داشته باشیم اما اتحاد و انسجام و امید را نداشته باشیم، فایده‌یی ندارد. امروز مهم‌ترین موضوعی که قدرت ملی مارا رقم می‌زند، اعتماد عمومی است.

 

 

ارسال نظر