عامل مشکلات، رشد منفی سرمایه‌گذاری در گذشته است

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۵۳
عامل مشکلات، رشد منفی سرمایه‌گذاری در گذشته است

گروه بنگاه‌ها|

ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کلان کشورمان چون بیکاری، رکود، فقر مطلق و... چیست؟ این پرسشی است که اقتصاد ایران برای عبور از مشکلات بنیادین‌اش به پاسخ آن بیشتر از هر زمان دیگری نیاز دارد؟

 معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این پرسش با اشاره به رشد منفی سرمایه‌گذاری کشور بین سال‌های 1385 تا 1395 می‌گوید: همین امر مشکلات اقتصادی امروز کشور از جمله بیکاری، رکود تولید و معوقات بسیار زیاد بانکی را موجب شده است.

جمشید انصاری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان‌غربی افزود: دولت تدبیر و امید با برنامه‌ریزی مناسب زمینه ایجاد رشد اقتصادی را در سال 1395 در کشور فراهم کرد که این امر از جمله مهم‌ترین اقدامات دولت

در راستای کاهش مشکلات اقتصادی بوده است. همه مدیران اقتصادی باید به دنبال جذب سرمایه‌های دولتی و خصوصی باشند، زیرا این امر مهم‌ترین عامل در ایجاد رشد اقتصادی، رونق تولید، رونق اشتغال و کاهش مشکلات مردم است.

او با اشاره به عزم جدی دولت برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی از جمله اجرای طرح‌های گازرسانی در بخش وسیعی از کشور بیان کرد: با سرمایه‌گذاری 170هزار میلیارد ریالی طی 3سال گذشته علاوه بر بهره‌مندی 5میلیون خانوار از نعمت گاز، 2میلیون فرصت شغلی حفظ و 220هزار فرصت شغلی نیز ایجاد شد. علاوه بر آن بسیاری از کارخانه‌های تولید لوله گاز، بخاری‌های گازی و لوازم جانبی این بخش در مدت اجرای این طرح‌ها رونق یافت. معاون رییس‌جمهوری راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی را گام مهم در راستای توسعه این استان دانست و گفت: با توجه به اهتمام استاندار و معاون اقتصادی به این بخش امیدواریم، این سامانه در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی و جذب سرمایه‌گذاری تسهیل شود.

انصاری دستور ویژه رییس‌جمهوری برای اجرای همه خدمات دولتی تا پایان سال 1399 به صورت الکترونیکی را یادآوری کرد و افزود: این پنجره واحد نیز در همین راستا می‌تواند، تسهیل‌کننده خدمات ارائه شده به مردم باشد.

او از ابلاغ دستور رییس‌جمهوری برای تسهیل کار مراجعان ادارات طی روزهای آینده خبر داد و اضافه کرد: طبق تصمیم ویژه رییس‌جمهوری تا ابتدای تیرماه امسال باید باجه‌های پاسخگویی به ارباب رجوع در طبقه همکف همه ادارات راه‌اندازی شود تا مردم تمام خدمات لازم را در این طبقه دریافت کنند. در این جلسه در خصوص اقدامات دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های رونق تولید، اشتغال فراگیر و پایدار و پنجره واحد سرمایه‌گذاری گزارش‌هایی ارائه شد.

 ثبت‌سفارش ارزی امسال 2برابر سال گذشته بوده است

 انصاری معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه ثبت‌سفارش ارزی طی سال جاری 2برابر سال گذشته بوده ‌است، گفت: از ابتدای فروردین امسال تا روز 26 اردیبهشت حدود 9.8میلیارد دلار در کشور ثبت‌سفارش انجام شده است. جمشید انصاری افزود: در مدت مشابه سال گذشته 4.9میلیارد دلار ثبت‌سفارش ارزی انجام شده بود. در کنار افزایش ثبت‌سفارش ارزی، دولت توجه ویژه‌یی نیز به اختصاص ارز به کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در سال جاری داشته و امسال بیش از 1.7میلیارد دلار به کالاهای اساسی اختصاص داده است.

او تاکید کرد: این آمار نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن تمهیدات دولت در برابر نوسانات ارزی و اقدام ترامپ در خروج از برجام است.

او با اشاره به اینکه با اقدامات دولت پس از اعلام موضع ترامپ رییس‌جمهوری امریکا مشکل خاصی در اقتصاد کشور ایجاد نشده است، بیان کرد: البته باید توجه داشت که دشواری‌هایی در پی این امر در کشور ایجاد می‌شود ولی می‌توانیم با یکدلی مردم از این شرایط خارج شویم.

معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: روزی همه دنیا در مقابل ایران قرار داشتند ولی امروز با وجود تهدیدهای امریکا، دنیا در کنار ماست.

انصاری بزرگ‌ترین دستاورد برجام را لغو تحریم‌های شورای امنیت علیه کشورمان دانست و گفت: اجرای تحریم‌های این شورا برای همه دنیا الزام‌آور است ولی در حال حاضر این تحریم‌ها وجود ندارد و تنها یک کشور برای ما تحریم ایجاد کرده است.

او در ادامه با اشاره به وجود 26.2میلیون نفر نیروی آماده به کار در کشور از اشتغال 23میلیون نفر در حال حاضر در کشورمان خبر داد و افزود: 3.2میلیون نفر بیکار داریم که سالانه حدود یک‌میلیون نفر به این تعداد اضافه می‌شود.

او اضافه کرد: امسال دولت می‌خواهد یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کند که در این صورت بخشی از بیکاران انباشته از سال‌های گذشته نیز وارد بازار کار و اشتغال می‌شوند.

 

ارسال نظر