اخبار

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۳۰

کاهش آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه

رییس سازمان محیط زیست اعلام کرد: آب ورودی به دریاچه ارومیه ۴۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از پارسال است که یکی از دلایل آن حبس کردن آب‌ها پشت سدهاست.

عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی که ارتفاع دریاچه ارومیه در سال ۱۳۸۱ نزدیک به یک هزار و ۲۷۵ مترمکعب بود، تذکراتی در رابطه با خشکی دریاچه ارومیه به گوش رسید اما سازمان محیط زیست وقت با انکار از بروز چنین رخداد محیط زیستی چشم پوشی کرد.

او با اشاره به اینکه ۱۸ درصد از تغییرات اقلیمی تاثیرگذار بر روند خشکی دریاچه ارومیه بود، خاطرنشان کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که عامل اصلی خشکی دریاچه ارومیه خودمان بودیم و نباید دیگران را مقصر بدانیم. محیط زیست مساله کل کشور با ۸۰ میلیون نفر جمعیت است؛ زمانی که حفظ محیط زیست وابسته به سازمانی با پنج هزار پرسنل خلاصه شود، توانایی مدیریت محیط زیست با ۸۰ میلیون جمعیت با مشکل مواجه خواهد شد؛ لذا علاوه بر تبخیر بالای دریاچه ارومیه، آب‌هایی که قرار بود مصرف شود و وارد دریاچه ارومیه نشود، ازجمله تذکرات مهم به شمار می‌رفت. وی یادآور شد: آب ورودی به هامون کمتر از ۵میلیون متر مکعب در ۸ ماه گذشته بود در حالی که می‌بایست بیش از یک میلیارد مترمکعب باشد.

کلانتری افزود: ما انسان‌های فرصت طلب، باوجود دسترسی به تکنولوژی انسان‌های بسیار خودخواهی به علت دانش کم و بینش کوتاه هستیم که همه‌چیز را برای نسل حاضر می‌خواهیم.

او با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با ایجاد سدهای سیوند و ملاصدرا منجر به خشک شدن و از بین رفتن سد بختگان شد، اذعان کرد: تمامی سدهایی که خشک شد، باعث‌اش خودمان بودیم. در حال حاضر دریاچه ارومیه نیمه جان است و امیدواریم با اقداماتی که در راستای احیای آن توسط مردم و دانشگاهیان صورت می‌گیرد، بتوانیم آن را حفظ کنیم.  رییس سازمان محیط زیست گفت: واقع شدن همه تالاب‌ها و دریاچه‌ها در انتهای حوضه‌های آبریز یکی از اساسی‌ترین مشکل در کشور محسوب می‌شود.  کلانتری با اشاره به تاکید رییس‌جمهور به رعایت و پیگیری چهار مساله در حوزه پسماند، گرد و غبار و هوای کلان‌شهر و احیای تالاب‌ها گفت: متاسفانه احیای تالاب‌ها کار بسیار دشواری است و امیدواری ما برای احیای تالاب‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی‌ها و افزایش بهره‌برداری‌ها خیلی محدودتر شده است.

او اظهار کرد: باتوجه به اینکه روزهای گذشته میزان بارندگی نسبت به میانگین سالانه، ۳۶ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که در حوضه دریاچه ارومیه با افزایش ۲۳ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته برخوردار بودیم. به این معنی که آب ورودی به دریاچه ارومیه ۴۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از پارسال است که یکی از دلایل آن حبس کردن آب‌ها پشت سد‌ها است که لازم است وزارت نیرو به تعهدات خود در راستای رهاسازی آب‌ها عمل بکند.  کلانتری با بیان اینکه پاسداری از محیط زیست، وظیفه هر شهروند است، افزود: حفاظت از محیط زیست، حفاظت از یک سازمان دولتی نیست. اگر ۸۰ میلیون نفر نخواهند به تعهدات زیست محیطی خود عمل کنند، انتظاری از مسوولان نیز نداشته باشند.

تقسیم کار ملی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی

مشاور وزیر و معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با اشاره به اینکه اکنون نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت عمومی کشور 5.2 درصد در سنین 15 تا 64 سال است، گفت: نرخ شیوع اعتیاد در جامعه کارگری به 22 درصد می‌رسد. رضا محبوبی با بیان اینکه بیش از 3 سال است که در پروژه آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنیم، افزود: در طول این مدت 5 جلسه با حضور مقام معظم رهبری و سران سه قوه در این راستا برگزار شده که این نشان از اهمیت موضوع دارد؛ البته با شرایط جدید پیش آمده برای کشور اهمیت موضوع دو چندان خواهد شد.  او یادآور شد: در این راستا طرح تقسیم کار ملی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور تصویب شده است که ما به عنوان دبیرخانه شورای اجتماعی کشور، اوضاع اجتماعی را پس از این تقسیم کار بررسی کرده‌ایم.

محبوبی ادامه داد: طی این بررسی‌ها علائمی از توقف روند رشد برخی آسیب‌ها همچون کاهش طلاق توافقی پس از اجباری شدن مشاوره 6 ساعته پیش از ازدواج و همچنین کاهش در روند ورود پرونده‌های قضایی به دستگاه قضا مشخص شده اما این کاهش 2 تا 8 درصدی نمی‌تواند رضایت‌بخش باشد چرا که ممکن است در طول سال‌های آینده روند رو به رشدی نیز داشته باشد. معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال 94، به ازای هر 100 ازدواج در جامعه، 23 واقعه طلاق به ثبت رسیده بود که البته این ازدواج‌ها در طول سال‌های مختلف انجام شده بود.  محبوبی با تاکید بر اینکه در تقسیم کار ملی در فاز اول تمرکز بر آسیب‌دیدگان اجتماعی و معلولان این آسیب‌ها خواهد بود، سپس به ریشه‌یابی و علل بروز این آسیب‌ها پرداخته می‌شود، یادآور شد: از سال 95 تاکنون میزان زنان درگیر در اعتیاد تقریبا 3 برابر افزایش یافته است.  او با اشاره به اینکه در طول 5 سال اخیر بیش از 50 درصد افراد مبتلا به ایدز از طریق تماس جنسی بوده است، گفت: متاسفانه در طول سال‌های اخیر انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی به تزریق مشترک غلبه کرده و زنان درگیر در ایدز نیز افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند که این موضوع نشان از زنانه شدن این آسیب‌ها دارد.

 

ارسال نظر