فعالیت 713 بنگاه اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۴۰
فعالیت 713 بنگاه اقتصادی ایران در  جمهوری آذربایجان

سخنگوی کمیسیون اصل 90مجلس دهم: از آذربایجان انتظار لغو روادید برای اتباع ایرانی را داریم

گروه بنگاه‌‌ها

بعد از خروج ترامپ از برجام پاسخ به این پرسش که اقتصاد ایران از چه طریقی می‌تواند خود را در برابر تکانه‌های سیاسی و دیپلماسی ایمن کند در سطح افکار عمومی و محافل اقتصادی بیشتر از هر زمان دیگری مطرح شده است و پاسخگویی به آن می‌تواند راهبرد کشور ما را برای عبور از این دوران حساس مشخص کند.

 یکی از مهم‌ترین ارکان ایمن‌سازی کشور و متعاقب آن توسعه صادرات و بهبود محیط‌های کسب وکار بدون تردید توسعه مناسبات ارتباطی با اقتصاد کشورهای همسایه است که دولت تدبیر و امید از ابتدای زعامت بر راس هرم اجرایی کشور در دستور کار قرار داده است. کشورهایی که با توجه به نقاط مشترک فرهنگی؛ تاریخی و اقلیمی می‌توانند بخش قابل توجهی از نیازهای ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی و پولی را پوشش دهند. کشور آذربایجان یکی از همین همسایگان است که در مناسبات ارتباطی با آن در دولت تدبیر و امید افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

ایران و جمهوری آذربایجان در اوایل سال 1395 برای گسترش مناسبات اقتصادی خود به ایجاد ارتباط ریلی بین دو کشور متعهد شده بودند و با تکمیل راه‌آهن، شهرهای آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان به هم متصل شدند و این مسیر ریلی در فروردین ماه امسال همزمان با سفر رییس‌جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری رسید و تاکنون چندین قطار باری حامل تخته از روسیه و جمهوری آذربایجان به آستارا و بارانداز آن وارد شده است.

 واقعیت آن است که در بطن روابط ایران و جمهوری آذربایجان همواره جنبه‌های اقتصادی دارای اهمیت ویژه بوده و سایه خود را بر سایر حوزه‌های ارتباطی گسترده است. همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلفی ازجمله: انرژی(نفت، گاز، انرژی الکترونیکی، انرژی‌های جایگزین و تجدیدپذیر) راه وترابری(حمل‌ونقل جاده‌یی، راه‌سازی و ساخت پل، راه‌آهن، حمل‌ونقل هوایی و دریایی)، ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته، صنعت کشاورزی، علمی- آموزشی بهداشت و سلامت و گردشگری است ضمن اینکه دامنه وسیعی از بنگاه‌های ایرانی در کشور آذربایجان به فعالیت‌های مولد اقتصادی مشغول هستند.

بررسی آمار و ارقام مبادلاتی تجاری طی 16سال گذشته(1380 تا 1396) با جمهوری آذربایجان در 4 نقطه مرزی شامل: آستارا، بیله‌سوار، جلفا و صنم بلاغی پلدشت نشان می‌دهد که تراز تجاری به نفع ایران بوده که این امر ناشی از حجم و ارزش بالاتر صادرات ایران به جمهوری آذربایجان است.

براساس یک چنین دورنمایی است که رییس سازمان توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان می‌گوید: 713شرکت اقتصادی ایرانی در جمهوری آذربایجان فعال است و این امر به توسعه روابط اقتصادی این کشورها کمک می‌کند.

رفعت محمداف دیروز در همایش نقش راه‌آهن آستارا در تسهیل حمل و نقل بین‌المللی در هتل اسپیناس این شهرستان افزود: تاثیر توسعه روابط رییس‌جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در اقتصاد منطقه مشهود است و سرمایه‌گذاری مشترک 2کشور در حوزه اقتصاد افزایش یافته و اراده‌های سیاسی و اقتصادی آنها سال به سال ارتقا می‌یابد.

او اظهار کرد: ایران و جمهوری آذربایجان برای ساخت کارخانه خودروسازی در جمهوری آذربایجان 20میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با تکمیل این کارخانه با عرضه 10هزار خودرو در سال برای 2کشور سود اقتصادی ایجاد خواهد شد.

محمداف ادامه داد: باکو از مقاصد گردشگری ایرانیان است و برای سفر ایرانیان به جمهوری آذربایجان به صورت الکترونیک روادید صادر می‌شود.

رییس سازمان توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان اضافه کرد: حمل و نقل ریلی مهم‌ترین مولفه اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان است و در کنار آن ایجاد پایانه مسافربری در راه‌آهن آستارای ایران ضرورت دارد.

 سرمایه‌گذاری 312 میلیون دلاری در ایران

از سوی دیگر نماینده کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان معتقد است: جمهوری آذربایجان در قالب 25طرح اقتصادی به میزان 312میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده و 104میلیون دلار آن به چرخه اقتصاد کشور وارد شده است. ابوالفضل کوده‌یی نیز در این همایش افزود: جمهوری آذربایجان 500 میلیون دلار برای راه‌آهن رشت- آستارا و 60 میلیون دلار برای ساخت بارانداز آستارا سرمایه‌گذاری می‌کند و حجم تجارت این دو کشور از 405میلیون و 342هزار دلار در سال 95 به 662 میلیون و 350هزار دلار در سال 96 افزایش یافته و بیشترین کالاهای تبادل شده سوخت، مواد معدنی، سبزیجات و محصولات سرامیکی است.

او اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری مشترک جمهوری آذربایجان و ایران، کارخانه خودرو‌سازی در جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود و ساخت 3هزار خودرو از طرف جمهوری آذربایجان و 2هزار خودرو توسط بخش خصوصی سفارش شده است.

کوده‌یی بیان کرد: ایران برای توسعه روابط تجاری با جمهوری آذربایجان عزم جدی و در همکاری‌های اقتصادی و تفاهم با کشورهای همسایه نقش ویژه دارد و نتایج مثبت جلسه اسفند ماه گذشته کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های تجاری، حمل و نقل، انرژی و تکنولوژی را شاهد هستیم.  نماینده کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ادامه داد: از هر گونه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور استقبال می‌شود و یکی از ملزومات رفع دغدغه‌های تاجران، انعقاد موافقت‌نامه‌های دو جانبه بین‌المللی است و به توسعه روابط کمک خواهد کرد.

او گفت: ارتقا و گشایش روابط بانکی، توسعه زیرساخت‌ها و موافقت‌نامه‌ها و در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی برای استمرار روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان ضروری است.  بعد از تکمیل راه‌آهن رشت- قزوین و اتصال راه‌آهن آستارا به آن، کریدور ریلی شمال- جنوب ایران برای انتقال بار از بندرهای جنوب به آستارا و حمل به کشورهای حوزه قفقاز و برعکس فعال خواهد شد.

 انتظار لغو روادید برای اتباع ایرانی

در جریان برگزاری این همایش سخنگوی کمیسیون اصل 90و نماینده شهرستان آستارا در مجلس دهم نیز اعلام کرد: از دولت و مجلس جمهوری آذربایجان انتظار داریم، روادید را برای اتباع ایرانی لغو کند.  ولی داداشی در همایش نقش راه‌آهن آستارا در تسهیل حمل و نقل بین‌المللی در کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب که در هتل اسپیناس این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: غرب کشور ما درحال توسعه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ما مناسبت‌های بسیار زیاد و عمیقی با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان داریم، ادامه داد: حمل و نقل یکی از مولفه‌های اساسی اقتصاد در دنیاست و ما همه رویه‌های حمل و نقل را در آستارا داریم.  داداشی با بیان اینکه بارانداز آستارا- آستارا در کنار اسکله آستارا درحال توسعه است، افزود: به همت همه دولتمردان در تلاش هستیم که راه‌آهن سراسری را به منطقه ویژه اقتصادی بندر متصل کنیم.

او اضافه کرد: این انتظار را داریم که تجهیزات و زیرساخت‌های لازم گمرکی و غیرگمرکی در بارانداز ریلی هر چه سریع‌تر آماده شود تا همه تجار و بازرگانان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

 

ارسال نظر