ماموریت ویژه تعاونی‌ها برای جذب نقدینگی سرگردان

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۹۱
ماموریت ویژه تعاونی‌ها برای جذب نقدینگی سرگردان

گروه بنگاه‌ها  

رییس مجلس دهم در دیدار اعضای هیات رییسه اتاق تعاون و فراکسیون تعاون مجلس بر ضرورت تلاش این بخش برای هدایت نقدینگی به سمت حوزه تولید و سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: تعاونی‌ها باید با برنامه‌ریزی نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی بعدازظهر دیروز در دیدار اعضای هیات رییسه اتاق تعاون کل کشور و روسای اتحادیه‌های تعاونی و اعضای فراکسیون تعاون با بیان این مطلب افزود: در شرایط کنونی میزان نقدینگی در کشور بسیار بالاست البته بسیاری از این منابع به دلیل آنکه مسیر مشخص و شفافی برای بهره‌گیری در تولید وجود ندارد به سمت بازارهای دیگر مانند ارز و طلا منتقل می‌شوند از این رو اتاق تعاون می‌تواند برنامه‌ریزی ویژه‌یی را برای جذب این منابع و سرمایه‌ها انجام دهد. رییس مجلس دهم در این دیدار با اشاره به جایگاه مهم و اساسی تعاونی‌ها در کشور گفت: قبول داریم که تعاونی‌ها در سطحی که قانون اساسی برای آن تعیین کرده، قرار ندارند که به نظر من در این رابطه نقش قوانین به ویژه قانون تعاون بسیار قابل توجه است حال به نظر می‌رسد که این قانون مزاحمت‌هایی را برای تشکیل تعاونی‌ها و روند فعالیت این تشکل‌ها ایجاد کرده است زیرا در شرایط کنونی شرکت‌های خصوصی در قیاس با تعاونی‌ها راحت‌تر و روان‌تر مشغول به کار هستند.

در این نشست همچنین مسوولان بخش تعاون توضیحاتی را درباره موانع بخش تولید و صنعت همچنین مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان نقش بانوان در حوره تعاون، میزان اشتغال‌زایی تعاونی‌ها برای بانوان و مشکلات سرمایه‌گذاران در حوزه مسکن ارائه کردند.

 آمادگی مجلس برای اصلاح قانون تعاونی‌ها

لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی باید فکر و برنامه‌ریزی درستی صورت داد تا بخش تعاون در کشور سامان یافته و حضور افراد و سرمایه‌گذاران در این بخش ساده‌تر صورت گیرد البته در این رابطه اقداماتی نیز انجام شده به طوری که مجامع سهامی عام را با فرضیه و نصاب‌های مشخص جزو تعاونی‌ها قرار دادیم تا این بخش تا حدودی تقویت شود از این رو اعضای فراکسیون تعاون و نمایندگان مجلس برای بهبود وضعیت تعاونی‌ها و تسهیل روند فعالیت این بخش آمادگی لازم را برای اصلاح قانون تعاون دارند. وی ادامه داد: اتاق‌های تعاون و بازرگانی در شرایط کنونی می‌توانند برنامه‌یی را تدوین کنند که براساس آن با ایجاد شرکت‌های سهامی عام بزرگ، سرمایه‌گذاری خوبی را در حوزه‌های سودآور مانند پتروشیمی و خودروسازی صورت دهند که این مساله می‌تواند به جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید کمک شایانی کند از این رو مجلس و مسوولان مرتبط در اتاق‌های تعاون و بازرگانی باید در این رابطه برنامه‌ریزی کنند.

لاریجانی با اشاره به اهمیت حوزه صادرات فرش و ضرورت حمایت از این بخش گفت: قطعا باید تمام دستگاه‌ها برای ارتقای جایگاه صادرات فرش به کشورهای مختلف تلاش کنند زیرا در شرایط کنونی این حوزه آسیب‌هایی دیده که باید برای رفع و بهبود آن برنامه‌ریزی کرد. البته متولیان این بخش نگرانی‌های مالی در مورد حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنین انجام تبلیغات برای فروش محصولات خود دارند از این رو مجلس در بودجه سال جاری اعتبارات خوبی را برای جایزه‌های صادراتی در نظر گرفته است از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سهم حوزه فرش از این اعتبارات را مشخص کند تا فعالان این بخش بدون دغدغه مالی به فعالیت بپردازند.

رییس قوه مقننه کشور ادامه داد: اخیرا پیشنهادی را مطرح کردیم که خوشبختانه دستگاه‌های اجرایی درحال فراهم کردن بسترهای اجرای آن هستند که براساس آن دستگاه‌های دولتی برای حمایت از محصول چای داخلی تشویق به استفاده از آن به جای محصولات خارجی می‌شوند از این رو ما روش را می‌توانیم برای حمایت از صنعت فرش نیز عملیاتی کنیم به طور مثال کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شود تا افراد برای تهیه فرش خود جهت تکمیل جهیزیه از آن استفاده کنند.

 تعلل در پوشش بیمه‌ای قالیبافان تخلف است

لاریجانی با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست دیروز درخصوص عدم حمایت بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی از فرشبافان و قالیبافان گفت: اگر این سازمان در بحث بیمه کردن فرشبافان و قالیبافان تعلل و تخلفی می‌کند باید با آن برخورد شود زیرا حمایت‌های بسیاری برای بهبود وضعیت سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت. رییس مجلس در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده درخصوص مشکلات مرزنشینان گفت: قطعا مرزنشینان مشکلات بسیاری دارند که باید برای حل آنها تلاش و برنامه‌ریزی صورت گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم توسعه روستاها تاکید کرد و گفت: مجلس برای توسعه روستاها مقرر کرده تا تسهیلات کم سود برای سرمایه‌گذاران ارائه شود تا اشتغال در روستاها رونق بگیرد که قطعا تعاونی‌ها نیز جزو این حوزه محسوب شده و سهم این بخش از اعتبارات مذکور باید پرداخت شود.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه بخش تعاونی مسکن گفت: در شرایط کنونی مشکلات بسیاری برای سرمایه‌گذاران در این حوزه وجود دارد و عملا افراد برای گذراندن مراحل اداری باید کفش آهنی به پا کنند البته در قانون برنامه توسعه تاکید شده که پنجره واحدی ایجاد تا براساس آن یک دستگاه متولی رسیدگی به امور شود.

 برای توسعه تعاونی‌ها برنامه‌ریزی شود

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و اصل 44 قانون اساسی مجلس نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات این کمیسیون برای حمایت از حوزه تعاون گفت: خوشبختانه این کمیسیون در مجلس نهم با اصلاح قانون، اتاق تعاون را همتراز اتاق بازرگانی قرار داد. همچنین براساس آن قانون اصلاحی، نحوه انتخابات اتاق تعاون اصلاح شد به طوری که براساس قانون دولت نمی‌تواند در انتخابات و مسائل مدیریتی اتاق تعاون دخالت کند. از طرف دیگر براساس اصلاحیه جدید قانون اصل 44 حساب تعاونی‌های سهامی عام از نیم درصد به 5 درصد ارتقا یافت تا با این اقدام تعاونی‌های سهامی عام برای سرمایه‌گذاران جاذبه پیدا کنند.

سیدناصر موسوی‌لارگانی نیز با اشاره به مشکلات کنونی قالیبافان در کشور گفت: متاسفانه امروز قالیبافان با مشکلات بسیاری به ویژه در بحث بیمه روبه‌رو هستند به طوری که این افراد 10سال حق بیمه به صورت مداوم پرداخت کرده‌اند اما زمانی که تنها یک ساعت حق بیمه را دیرتر پرداخت کنند، بیمه آنها قطع و سازمان تامین اجتماعی حتی از پرداخت سنواتی که بیمه را پرداخت کرده‌اند، امتناع می‌کند سپس برای بازنشسته کردن همان افراد که سنشان گذشته است، اعلام می‌کند که باید 20میلیون تومان پرداخت کنند.

شهباز حسن‌پور‌بیگلری در این دیدار نیز با اشاره به اهمیت اجرای قانون مرتبط با فعالیت تعاونی‌ها گفت: متاسفانه هیچ‌کدام از دستورالعمل‌های مرتبط با قوانین فعالیت تعاونی‌ها از سوی دولت تصویب و ابلاغ نشده است از این رو باید کارگروهی برای رسیدگی به این امور در مجلس تشکیل شود.

بهمن عبداللهی، رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه بخش تعاون یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شود، گفت: در شرایط کنونی 100هزار تعاونی فعال درکشور وجود دارد که متاسفانه در 5 سال اخیر فعالیت یک سوم آنها متوقف شده است. از طرف دیگر براساس آمارها هم‌اکنون حدود 13میلیون نفر در تعاونی‌ها عضو بوده و 25میلیون نفر از این طریق مشغول به فعالیت هستند.

بهرامی، رییس اتحادیه فرش و صنایع‌دستی در این نشست همچنین گفت: در سال 94 حدود 470هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما متاسفانه این آمار بعد از آن 158هزار نفر ریزش داشته است از طرف دیگر برای حمایت از کالای فرض ایرانی نیاز به یارانه نمایشگاهی است که باید مبلغی برای این حوزه صورت گیرد.

 

ارسال نظر