وضع ارزی کشور خوب است

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۱۸
وضع ارزی کشور خوب است

استاندار اصفهان: «بروکراسی» درد ریشه‌دار اقتصاد ایران است

 

گروه بنگاه‌ها

«اوضاع ارزی کشور خوب است.» این عباراتی است که سخنگوی دولت و معاون رییس‌جمهوری در جریان سفر به اصفهان در جمع اهالی اقتصاد این استان آن را مطرح کرده است؛ مطالبی که هر چند شاید در بدو امر به نظر برسد که با برخی نشانه‌های میدانی ارزی همخوانی ندارد، اما نوبخت معتقد است که این اظهارات را نه برای فضاسازی به نفع راهبردهای اقتصادی دولت دوازدهم بلکه براساس اعداد و ارقام و آمار مستند آن را مطرح می‌کند.

مدلی که استفاده از آن نوبخت را به این نتیجه عینی رسانده که وضع ارزی کشور خوب است، تراز تجاری و میزان صادرات و واردات کلی کشور است که نوبخت این عدد را از درآمدهای ارزی کشور کم می‌کند و با استناد به رقم باقی مانده از درآمدهای نفتی به این نتیجه می‌ر‌سد که وضع ارزی کشور در حالت نرمال قرار دارد و نوساناتی که اخیرا در بازار مشاهده شده است، نه به‌دلیل عدم تعادل ارزی بلکه به‌دلیل فضاسازی‌های روانی خاصی است که دشمنان کشورمان با استفاده از آنها تلاش می‌کنند وضعیت کلان اقتصاد کشورمان را نامطلوب جلوه دهند. سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: وضع ارزی کشور خوب و بنا به اعلام صندوق بین‌المللی پول ذخایر ارزی ایران از

95 میلیارد دلار به 108 میلیارد دلار افزایش یافته است. نوبخت دیروز در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اصفهان افزود: از اول تا

15 اردیبهشت نیز توانستیم 4 میلیارد و 650میلیون دلار ثبت سفارش برای کالاهای اساسی، دارو، لوکس و غیرضروری داشته باشیم و تراز تجاری کشور در فروردین امسال 600 میلیون دلار مثبت بود. او تاکید کرد: هدف مشترک دولت و مجلس در برنامه ششم کشور، رشد اقتصادی است که باید برای رسیدن به این هدف شرایط سرمایه‌گذاری فراهم شود تا آثار آن را در تولید ملی و اشتغال مشاهده کنیم. اما محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در شمایل میزبان معاون رییس‌جمهوری و شخصی که سال‌ها در حوزه اجرایی صاحب تجربه است در این جلسه از ضرورت تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها صحبت کرد و از نوبخت خواست که زمینه اختیارات بیشتر استان‌ها برای تصمیم‌سازی‌های اساسی کشور را فراهم کند.

 دو مسیر برای رسیدن به یک هدف

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در سال گذشته و امسال از دو مسیر، سرمایه‌گذاری ترسیم شده که یکی از طریق استفاده از امکانات غیردولتی و دیگری استفاده از اعتبارات دولتی است. در بخش استفاده از امکانات غیردولتی، بانک‌ها باید وارد عمل شوند و سرمایه لازم را دراختیار واحدهای تولیدی و صنعتی نیازمند به سرمایه در گردش قرار دهند که این کار در سال گذشته در قالب تسهیلات رفع موانع تولید صورت گرفت.

بانک‌ها در سال گذشته 18 هزار و 500میلیارد تومان تسهیلات به بیش از 26 هزار واحد صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط از مجموع 80 هزار واحد پرداخت کردند. مسیر دوم برای سرمایه‌گذاری، استفاده از اعتبارات دولتی است که خزانه باید وارد عمل شود و به این منظور سال گذشته 42 هزار و 500میلیارد تومان از ردیف تملک دارایی‌های سرمایه‌یی برای طرح‌ها اختصاص یافت.

نوبخت همچنین به اختصاص یک‌هزار و 200میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی 6 هزار و

700 میلیارد تومان برای احیای 550 هزار هکتار از زمین‌های خوزستان و ایلام در اختیار دولت قرار داد. سخنگوی دولت با اشاره به موضوع مهار آب‌های مرزی گفت: رهبر معظم انقلاب برای مدیریت منابع آب با برداشت 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به‌ازای هر سال 2 میلیارد دلار موافقت کردند.

797 هزار نفر از مجموع 3 میلیون و 200 هزار نفر جویای کار در سال گذشته وارد بازار کار شدند و از سوی دیگر 7 هزار نفر نیز کار خود را از دست دادند. او به کاهش نرخ بیکاری از 12.4درصد به 12.1درصد اشاره کرد و گفت: میزان اشتغال در سال جدید افزایش می‌یابد زیرا میزان تسهیلات بانکی از 18هزار و 500 میلیارد تومان به ۷۳ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان افزایش یافته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به سخنان رییس‌جمهوری امریکا برای خروج از برجام گفت: ما برای هر اتفاقی آماده هستیم و از پیش برای آن برنامه‌ریزی و پیش‌بینی بودجه می‌کنیم.

 اختیارات بیشتری به استان‌ها بدهید

استاندار اصفهان گفت: اگر اختیارات بیشتری به استان‌ها و دستگاه‌ها داده نشود، نمی‌توان از پتانسیل واقعی استان استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، محسن مهرعلیزاده دیروز در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان از ابعاد مختلفی چون نیروی انسانی، سابقه فرهنگی و تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و... همواره به‌عنوان استانی سرآمد در کشور مطرح است، اظهار کرد: بدون تعارف اصفهان می‌تواند به عنوان مرکز و الگوی کشور انتخاب شود و برای نمونه در مسائل زیربنایی همچون آب که کشور درگیر خشکسالی است، اگر بنا باشد طرحی اجرا شود، اصفهان بهترین منطقه است.

او با اشاره به اینکه در بخش تکنولوژی، فناوری، گردشگری و... بخش قابل‌توجهی از درآمدهای کشور از استان اصفهان تامین می‌شود، گفت: اصفهان دارای امکانات تاریخی، زیربنایی، فرودگاه و... است، البته نیاز به پیشرفت نیز وجود دارد و از دولت می‌خواهیم هر جا قصد توسعه‌یی دارد، ما آماده‌ایم تا به صورت پایلوت از اصفهان اجرا شود.

استاندار اصفهان موضوع آب، محیط‌زیست و اشتغال را سه مشکل مهم این استان دانست و افزود: مشکل آب امسال ویژه است؛ امسال ورودی آب به حوضه آبریز زاینده‌رود 380 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با برنامه‌ریزی قبل که حدود 1.5میلیارد مترمکعب بود و حتی سال گذشته که نزدیک به میانگین و 1.2 میلیارد مترمکعب بود، اکنون به یک‌پنجم کاهش یافته است.

او تاکید کرد: اصفهان امسال به‌طور استثنایی درگیر خشکسالی و بی‌آبی است که در 47 سال اخیر در رتبه چهل و هفتم قرار دارد و با این رتبه 25درصد عقب‌تر هستیم و میزان بارش‌ها در این حوضه، 64درصد منفی است.

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه به همت مدیران استان و حمایت رییس‌جمهور ایده سازگاری با کم‌آبی و تشکیل کارگروه آن و همچنین تغییر برخی دیدگاه‌های آبی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: تشکیل کارگروه سازگاری با کمیابی، به جای پیدا کردن منابع جدید آب، نحوه مصرف را تغییر می‌دهد. کشاورزان سال گذشته آب دریافت نکردند امسال نیز دریافت نمی‌کنند البته قرار بود اواخر شهریور آب به کشاورزان اختصاص دهیم، اما با شرایط موجود این امکان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در این شرایط صنایع استان همچون فولاد مبارکه و ذوب‌آهن روی صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از پساب شهرستان‌های اطراف برنامه‌ریزی کرده‌اند، گفت: به کشاورزان گفته‌ایم اگر شده با آبپاش و تانکر برای حفظ باغ‌های آنها آب خواهیم آورد، اما باغ‌ها حاصلی نخواهیم داشت، درخصوص پروژه‌های استفاده بهینه از پساب نیز از منابع استان و بخش صنعت پرداخت می‌کنیم تا باری از لحاظ هزینه به دولت تحمیل نکنیم.

 بروکراسی درد ریشه‌دار

استاندار اصفهان در ادامه مشکل دیگر اصفهان را از ابتدای فعالیت خود در این استان، بروکراسی اداری عنوان کرد و افزود: متاسفانه نمونه بارز بروکراسی اداری در اصفهان دیده می‌شود و در مورد بیکاری نیز یکی از مشکلات موجود، بروکراسی پیچیده‌یی است، البته با صحبت‌های انجام شده تا حد قابل‌قبولی این رویه را بهبود بخشیده‌ایم. او با تاکید بر اینکه بروکراسی عامل مهم سرمایه‌گریزی از اصفهان است، تصریح کرد: بانک‌ها نیز عامل دیگر سرمایه‌گریزی از اصفهان هستند و در حالی که از نظر معرفی طرح‌های اشتغال در رتبه‌های دوم و سوم هستیم، اما از نظر جذب منابع بانکی در ردیف‌های میانی و پایینی کشور قرار داریم. مهرعلیزاده با بیان اینکه بانک‌ها به منزله جریان خون در کالبد اقتصاد کشور هستند، تاکید کرد: با وجود این بانک‌ها یکی از چالش‌های کشور هستند و اگر بنا بر حضور بانک‌ها در جلسات است، باید اختیار عمل داشته باشند. او به رکود حاکم بر بخش تولید و صنعت اشاره و خطاب به نوبخت، گفت: هر استان مزیت‌های خاص خود را دارد، اگر اختیارات بیشتری به استان‌ها و دستگاه‌ها داده نشود، نمی‌توان از پتانسیل واقعی استان استفاده کرد. استاندار اصفهان افزود: بی‌اعتمادی به مدیریت و توان استان‌ها موجب کند شدن حرکت و کاهش اعتماد به نفس آنها و همچنین وابستگی بیشتر آنها به اعتبارات دولتی می‌شود، بنابراین دولت باید جهت‌گیری خود را تغییر دهد و به جای پمپاژ پول نفت به استان‌ها، موجب درآمدزایی آنها و تزریق اعتبارات از استان‌ها به دولت شود.

 

ارسال نظر