بهره‌برداری از کارخانه آهن اسفنجی سبزوار

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۶۰
بهره‌برداری از کارخانه آهن اسفنجی سبزوار

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری: خلق ارزش ‌افزوده با توسعه کسب‌وکارهای بومی امکان‌پذیر است

گروه بنگاه‌ها

سفرهای استانی هیات دولت با محوریت رییس‌جمهور یکی از راهکارهای برقراری ارتباط نزدیک‌تر میان دولت‌ و مردم و همراه کردن مردم اقصا نقاط کشور با سیاست‌های دولت است. سفرهایی که از زمان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دولت سازندگی شکل اجرایی مدونی به خود گرفت؛ در دوران دولت مهرورز (84تا92) با حاشیه‌ها و تصمیم‌سازی‌های غیر کارشناسی شده روبه‌رو شد و نهایتا با ظهور دولت اعتدالگرایان به مسیر تصمیم‌سازی‌های منطقی بازگشت.

اما سفر رییس‌جمهور به سبزوار با تصاویر جالب توجهی از همراهی جوانان با دولت همراه بود؛ مردان و زنان و جوانانی که پیش از این در 29 اردیبهشت 96 به امید اشتغال؛ آزادی‌های فردی و اجتماعی بیشتر و در نهایت رونق اقتصادی افزون‌تر و به روحانی رای داده بودند، دیروز با دست‌نوشته‌هایی که در آنها پیگیری مطالبات خود را خواستار بودند به استقبال وی آمده بودند. جوانانی که همزمان با طرح شعارهایی چون «با روحانی تا 1400؛ دسته گل محمدی به شهر ما خوش آمدی و...» هم از رییس‌جمهورشان اعلام حمایت می‌کردند و هم از او می‌خواستند که برای مشکل بیکاری جوانان تحصیلکرده این شهر فکر عاجلی بیندیشد؛ در پاسخ به این مطالبات بحق است که برنامه افتتاح پروژه‌های اقتصادی و صنعتی در راس برنامه‌ریزی‌های اجرایی دولت قرار گرفته تا از طریق توسعه زیرساخت‌های تولیدی و صنعتی زمینه به کارگیری جوانان در واحدهای اقتصادی مهیا شود.  کارخانه آهن اسفنجی (واحد احیای مستقیم) کارخانه پارس فولاد سبزوار با فناوری مهندسی ایرانی و ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰هزار تن آهن اسفنجی یکی از همین پروژه‌هاست که توسط رییس‌جمهور افتتاح شد. روحانی دیروز با حضور در کارخانه پارس فولاد سبزوار ضمن بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم در این مجموعه، از اتاق کنترل و بخش‌های مختلف کارخانه بازدید و با توضیح مسوولان در جریان روند احداث و بهره‌برداری و چگونگی فعالیت‌ها و تولیدات این کارخانه قرار گرفت.

شرکت پارس فولاد سبزوار در منطقه جوین برای مدیریت و توسعه کارخانه‌های آهن اسفنجی، فولادسازی و ماشین ریخته‌گری به ظرفیت هر واحد ۸۰۰هزار تن در فاز اول در خردادماه سال ۹۴ تاسیس شده است.  استفاده دانش فنی و تکنولوژی ساخت آهن اسفنجی از مهندسی پایه تا بهره‌برداری توسط پیمانکاران ایرانی در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی و تکمیل طرح آهن اسفنجی و زیرساخت‌های مربوط در جهت تکمیل زنجیره فولاد در شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان از استخراج سنگ آهن تا تولید فولاد در راستای تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد کشور از جمله موارد کلیدی در پروژه آهن اسفنجی است.  بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده کارخانه فولاد سبزوار قادر خواهد بود در فاز اول سالانه ۸۰۰هزار تن آهن اسفنجی و محصولات فولادی بلوم و بیلت را تولید کند. محصول خروجی این کارخانه مشخصات فیزیکی و شیمیایی لازم برای استفاده در واحدهای فولادسازی خراسان، قائنات، رخ، دامغان، ایرانیان و... را داراست.   بهره‌برداری از کارخانه آهن اسفنجی برای ۳۰۰نفر به‌طور مستقیم و برای ۱۵۰۰نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی به دنبال دارد.

 تکمیل زنجیره تولید محصول مجتمع فولاد خراسان

از سوی دیگر با حضور رییس‌جمهور در مجتمع فولاد خراسان و افتتاح واحد گندله‌سازی، زنجیره تولید محصول در این مجتمع عظیم از معدن تا محصول نهایی تکمیل شد و به شکل رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش پاد روحانی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مجتمع با توضیحات دست‌اندرکاران مجتمع فولاد خراسان از جزئیات فعالیت‌ها و تولیدات این کارخانه مطلع شد.  با افتتاح این واحد، مجتمع فولاد خراسان نخستین شرکت فولادی کشور خواهد بود که از زنجیره کامل تولید فولاد به‌طور کامل از مرحله سنگ آهن تا محصول نهایی در استان محل استقرار برخوردار خواهد بود.

این واحد ظرفیت تولید ۲,۵میلیون تن گندله در سال را خواهد داشت که بخشی از آن به تولید ۱,۶میلیون تن آهن اسفنجی، ۱,۴میلیون تن شمش فولادی و ۶۴۰هزار تن محصول نهایی یعنی میلگرد اختصاص پیدا می‌کند.

ایجاد واحد گندله‌سازی با ظرفیت ۲,۵میلیون تن که قابل افزایش تا ۳,۴میلیون تن در سال است، با استفاده حداکثری از توان مهندسی و ساخت داخل برای نخستین‌بار در کشور و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی انجام شده است.  واحد گندله‌سازی مجتمع فولاد خراسان با سرمایه بالغ بر ۵۰۰میلیارد تومان احداث شده و حداقل ۵۰۰ شغل مستقیم و صدها فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کرده است.

 خلق ارزش ‌افزوده با توسعه کسب‌وکارهای بومی

همزمان با سفر استانی رییس‌جمهوری، سایر اعضای کابینه هم با حضور در شهرستان‌های مختلف استان راهکارهای بهبود شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهند. در واقع در کنار افتتاح پروژه‌های اقتصادی؛ دولت دوازدهم تلاش می‌کند از طریق ایجاد اکوسیستم‌های کسب و کار جوانان کشور را ترغیب کند تا به جای استفاده از ظرفیت‌های مشاغل دولتی به فکر راه‌اندازی کسب و کار خود باشند. ایده‌یی که معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در تربت‌حیدریه و در دیدار با اهالی اقتصاد و جوانان این شهر ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در جمع روسای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های شهرستان تربت‌حیدریه گفت: ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری سازگار با مزیت‌های بومی شهرستان می‌تواند با تکیه به نیروی انسانی خلاق و تحصیلکرده زمینه شکوفایی اقتصادی را فراهم آورد.  سورنا ستاری دیروز در جمع دانشگاهیان، فعالان فناور و مسوولان اجرایی شهرستان تربت‌حیدریه اظهار کرد: تلاش‌های فعالان فناوری و اجرایی شهرستان تربت‌حیدریه فراتر از تصور من بوده و رشد فناوری در این شهرستان با سرعت و شتاب قابل ‌توجهی در حال حرکت است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: راهکارهای پیشین توسعه مانند شکل دادن صنایع مخرب و ایجاد کارخانه‌های آلاینده محیط اکنون روش کارآمدی برای توسعه اقتصادی نیست و روش‌هایی که به مزیت‌های ذاتی توجه نکردند، ضمن اضافه کردن آلاینده‌ها و مصرف منابع زیست‌محیطی، حاصل قابل‌ اعتنایی در زمینه اشتغال و ایجاد ارزش‌ افزوده نداشته‌اند.

ستاری عدم توجه به مزیت‌های بومی مناطق را مهم‌ترین مشکل در توسعه صنعتی کارآمد دانست و افزود: استانی مانند اصفهان یا موارد مشابه که می‌توانست قطب گردشگری، فرهنگ و هنر باشد، صنایعی را تحمل کرده است که اگرچه با نیات خیر، اما در مسیری اشتباه و به‌ دور از مزیت‌های بومی استان توسعه یافته‌اند.  رییس بنیاد ملی نخبگان، ارزشمندترین سرمایه کشور را نیروی انسانی خلاق و تحصیلکرده عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین سرمایه این شهرستان 11هزار دانشجو، بیش از 8هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی و همچنین 40هزار دانش‌آموز است که باید محیط شهرستان را برای ماندگاری، بروز خلاقیت‌ها و رشد این ظرفیت انسانی و نوآور فراهم کرد.  نماینده هیات دولت در شهرستان تربت‌حیدریه با بیان اینکه ظرفیت‌های بومی تربت‌حیدریه با توسعه صنایع تبدیلی و پیوند فناوری به این تولیدات شکوفا می‌شود، افزود: در حال حاضر 96درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید می‌شود و گردش مالی 5/8 میلیارد دلاری ماحصل صنعت زعفران دنیاست. این در حالی است که در بهترین حالت، کشور ما 400میلیون دلار از این صنعت را به خود اختصاص می‌دهد.

 توسعه استارت‌آپ‌های استانی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ادامه داد: باید تمام تلاش‌ها در این راستا به کار گرفته شود که با توسعه صنایع تبدیلی و ورود دانش و فناوری به این عرصه، سهم بیشتری از گردش مالی محصولات ارزشمندی چون زعفران به کشورمان اختصاص یابد. دانش و فناوری از جمله تولید، فرآوری، بسته‌بندی و برندسازی می‌تواند ارزش‌افزوده حاصل از این تولیدات را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

ستاری توسعه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان سازگار با زیست‌بوم استان را راهکار توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد ارزش‌افزوده دانست و افزود: شرکت‌هایی که در حوزه‌های سازگار با ذات و بوم شهرستان فعالیت می‌کنند، می‌توانند در تلفیق با فناوری، اطلاعات و ارتباطات به نوآوری‌هایی دست پیدا کنند که ضمن ایجاد ارزش ‌افزوده قابل ‌توجه، اشتغال تحصیل‌کردگان و نخبگان بومی استان را فراهم کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ساختار دولتی از ساختار دانش‌بنیان و استارت‌آپی جداست، اعلام کرد: در طول سال‌های اخیر با تلاش برای تفکیک این دو حوزه ضمن اصلاح فرهنگ کارآفرینی، نسل جدیدی از کارآفرینان جوان و تحصیلکرده شکل ‌گرفته است که به زودی با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خود در جای بزرگ‌ترین شرکت‌ها و کسب‌وکارها حضور پیدا می‌کنند.  او با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های رشد و توسعه کسب‌وکارهای فناور افزود: مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری نقش مهمی در ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه شرکت‌های جوان و خلاق شهرستان ایفا می‌کنند.

ستاری عنوان کرد: شرایط فرهنگی کنونی نسبت به گذشته متحول شده و برای حمایت از کسب‌وکارهای فناور مهیاست. همچنین با اصلاح نگرش و جهت‌گیری دانشگاه‌ها که به ‌تازگی با اصول و قواعد حوزه دانش‌بنیان آشنا شده‌اند، زمینه برای رشد نیروی انسانی کارآفرین مورد نیاز استان فراهم شده است.  ستاری تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید نیروی تخصصی خلاق و نوآور مورد نیاز برای آینده‌ شهرستان را تربیت کرده و به جامعه تحویل دهند.  معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر عزم جدی مسوولان استانی برای ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری افزود: باید با گذار از روش‌های پیشین مانند ساختار سنتی تولید فرآوری زعفران، این شهرستان به قطب دانش و فناوری تولید، فرآوری و بسته‌بندی محصول راهبردی زعفران بدل شود. این مهم تنها با جهت‌گیری جدی استان به سوی یک شهر خلاق و فناور ممکن می‌شود.  بر اساس اعلام روابط‌عمومی معاونت علمی، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور همچنین با حضور در پژوهشکده زعفران تربت‌حیدریه از واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز دیدن کرد. بیش از 33 شرکت فناور در شهرستان تربت‌حیدریه در حوزه‌هایی چون تولید، بسته‌بندی، فرآوری و توزیع محصولاتی چون زعفران، ابریشم و تولیدات کشاورزی و دامی فعالیت می‌کنند. همچنین تعدادی از این شرکت‌ها موفق شده‌اند، محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کرده و ضمن ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری، اشتغال جوانان متخصص و بومی شهرستان را فراهم کنند.

 

 

ارسال نظر