صدای واحد نظام در راهبردهای ارزی

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۱۴
صدای واحد نظام در راهبردهای ارزی

گروه بنگاه‌ها  

«ثبات محیط اقتصاد کلان کشور، توسعه سرمایه‌گذاری، پیشبرد اجرا و افتتاح پروژه‌های مهم و کلیدی کشور، حمایت از تولید کالا و خدمات ایرانی و ایجاد اشتغال، رفع فقر مطلق و توسعه عدالت اجتماعی و...» بخشی از راهبردهای کلانی است که فرماندهی اقتصاد مقاومتی آنها را به عنوان مهم‌ترین اولویت اقتصادی کشور در سال 97 عنوان می‌کند. راهبردهایی که از منظر جهانگیری دولت با استفاده از آنها قصد دارد در برابر مشکلات ریشه‌داری چون فساد، عدم بهره‌وری، کیفیت پایین محصولات ایرانی و... مقابله کند.

در کنار این موضوعات اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به سیاست‌های جدید ارزی دولت و روند مثبت اجرای این سیاست‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت دولت در اجرای این سیاست‌ها این است که همه ارکان نظام از دولت در اجرای سیاست‌های جدید ارزی حمایت و پشتیبانی می‌کنند و صدای مخالفی در این زمینه شنیده نشد.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: در سایر برنامه‌ها و سیاست‌ها نیز اگر این اجماع همگانی وجود داشته باشد شاهد دستاوردهای مثبت و توفیق در مسیر توسعه کشور خواهیم بود.

او با اشاره به نامگذاری سال جدید تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر اساس پیش‌بینی‌های هوشمندانه این نامگذاری را انجام دادند و تحقق این شعار نیازمند تدوین سیاست‌هایی روشن و دقیق برای همه بخش‌هاست.

جهانگیری ادامه داد: البته دولت سال گذشته بسته ارتقای توان تولید ملی را در چارچوب مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرد و امروز برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی لازم است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظام بانکی حمایت‌ها و الزامات مورد نیاز برای عملیاتی شدن شعار سال جدید را تدوین و ارائه کنند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به تدوین پیش‌نویس برنامه اقتصاد مقاومتی برای سال 97 که از سوی دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جلسه گزارش داده شد از دستگاه‌های اجرایی خواست همکاری و هماهنگی جدی با دبیرخانه ستاد داشته باشند و برای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال 97 بیش از پیش تلاش کنند.

او افزود: دستگاه‌های اجرایی باید مکاتبات دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را به سرعت پاسخ دهند تا دبیرخانه بتواند گزارش‌های لازم و برنامه‌های اجرایی را با دقت بیشتر و به موقع تدوین کند.

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: لازم است، کلیه دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در سال 97 را بر محوریت حمایت از تولید داخلی، جذب سرمایه‌گذاری و افزایش صادرات قرار دهند.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در جلسه اقدامات صورت گرفته توسط قرارگاه را مناسب توصیف کرد و گفت: اقدامات قرارگاه در خصوص کارها و پروژه‌هایی که به آنها واگذار می‌شود مناسب و به موقع است.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین از اتمام 40 پروژه ملی و راهبردی در 40سالگی انقلاب اسلامی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء قدردانی کرد و گفت: اتمام این پروژه‌ها در چهلمین سال انقلاب برای ملت ایران شیرین خواهد بود.

 جلوگیری از آسیب بخش خصوصی

نایب‌رییس اول مجلس دهم هم در این جلسه با تاکید بر اینکه نخستین قدم این است که برای حفظ وضع موجود برنامه‌ریزی کنیم و اجازه ندهیم بخش تولید کشور آسیب ببیند، ‌گفت: باید تمرکز ویژه‌یی نسبت به آموزش و تربیت نیروی انسانی معطوف شود، چرا که در شرایط فعلی آموزش نیروی انسانی در کشور به گونه‌یی است که فارغ‌التحصیلان و کسانی که دوره‌های آموزشی دریافت می‌کنند از توانمندی کافی برای ورود به بازار کار برخوردار نیستند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه باید پروژه‌های اصلی در کشور شناسایی و تمرکز سرمایه‌گذاری بر این پروژه‌ها معطوف شود، افزود: فعالیت دانشگاه‌های کشور باید ماموریت‌محور باشد و راهکارهای حل مشکلات کشور و کارخانه‌ها در دانشگاه‌ها تدوین شود.  در این جلسه که نایب‌رییس اول مجلس و وزرای کشور، نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، رییس کل بانک مرکزی، رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز حضور داشتند، دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از پیش‌نویس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سال 97 با تاکید بر حمایت از کالای ایرانی ارائه کرد و گفت: در برنامه‌های تدوین شده سه هدف اصلی مورد نظر بوده و تلاش شده که رشد پویای اقتصادی، دستیابی به اهداف چشم‌انداز بیست ساله و بهبود شاخص‌های اقتصاد مقاومتی محقق شود.

 راهبردهای اقتصادی کشور در سال97

در این گزارش 11 برنامه پیشنهادی برای اقتصاد مقاومتی در سال 97 مطرح شد که عبارتند از:

ثبات محیط اقتصاد کلان کشور، توسعه سرمایه‌گذاری، پیشبرد اجرا و افتتاح پروژه‌های مهم و کلیدی کشور، حمایت از تولید کالا و خدمات ایرانی و ایجاد اشتغال، بهره‌وری، تحریک تقاضا و ترویج مصرف کالای داخلی، تقویت صادرات کالاها و خدمات داخلی (برون‌گرایی)، مدیریت واردات و مبارزه با قاچاق، رفع فقر مطلق و توسعه عدالت اجتماعی، به‌ کارگیری ظرفیت، قابلیت‌ها و مزیت‌های مناطق کشور و ارتقای نظام نظارت.

در پایان پس از بحث و تبادل نظر پیرامون برنامه‌های 11گانه اقتصاد مقاومتی در سال 97 مقرر شد کلیه دستگاه‌ها نظرات کارشناسی خود را در خصوص این برنامه‌ها به دبیرخانه ستاد ارسال کنند و هر یک از برنامه‌ها به تفکیک در جلسات آتی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورد بررسی نهایی قرار گرفته و برای اجرا ابلاغ شود.

 

 

ارسال نظر