تفاهمنامه 1500میلیارد ریالی برای اشتغال‌زایی روستایی

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۵۴
تفاهمنامه 1500میلیارد ریالی برای اشتغال‌زایی روستایی

گروه بنگاه‌ها|

موضوع اشتغال‌زایی روستایی یکی از اولویت‌هایی است که اقتصاد کشورمان برای رسیدن به توسعه پایدار به آن احتیاج دارد؛ اولویتی که بسیاری از شاخص‌های دیگر اقتصادی از آن اثر می‌گیرد و سرمایه‌گذاری در آن از جمله مهم‌ترین اولویت‌های کشور است؛ بر اساس چنین اهمیت ساختاری است که شنیدن خبر تفاهمنامه بنیاد برکت با یکی از بانک‌های کشور برای افزایش دامنه‌های اشتغال‌زایی در روستاها اهمیت افزون‌تری پیدا می‌کند. تفاهمنامه همکاری 1500میلیارد ریالی که برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی روستایی و اجرای طرح‌های توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور، میان بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منعقد شده است.

بر اساس این تفاهمنامه که صبح دیروز امضا شد در طول مدت قرارداد بالغ بر ۱۵۰میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به طرح‌های اشتغال‌زایی و اجتماع‌محور بنیاد برکت در روستاها و مناطق محروم اختصاص می‌یابد. سقف این وام ۳۰میلیون تومان و با بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماهه پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مراسم امضای این تفاهمنامه با تاکید بر اهمیت اشتغال‌زایی برای جوانان گفت: رویکرد ما در حوزه اشتغال، نگاهی سیستماتیک به ‌ویژه در مناطق محروم است تا منابع منجر به تولید شده و درآمد پایدار ایجاد کند. سعید جعفری ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال و اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه‌یی به این موضوع دارد و تمرکز خود را روی این حوزه قرار داده تا نتیجه فعالیت‌ها به اشتغال پایدار جوانان در مناطق محروم و روستاها منجر شود.

مدیرعامل بنیاد برکت تاکید کرد: در همین راستا بنیاد برکت به نمایندگی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از حدود ۲ سال قبل مطالعاتی را انجام داده و به چارچوبی از حیث منابع و بحث نظری رسیده است و امروز در کنار الگوهای مشارکتی در بنیاد برکت، شاهد عملیاتی شدن الگوی مشارکتی در جوامع محلی به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم در زمینه ایجاد اشتغال پایدار هستیم.

او عملیاتی شدن طرح‌های آسمان و آفتاب را در همین راستا توصیف کرد و گفت: باید بتوانیم مشارکت جوامع محلی را با اجرای این طرح‌ها جلب کنیم و با توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی مردم و با شناسایی مزیت‌های اقتصادی هر منطقه در جامعه هدف و شناسایی آن، تولید و توزیع و بازاریابی را به صورت یک زنجیره کامل داشته باشیم. جعفری گفت: اگر تولید منجر به فروش محصول نشود، شغل پایدار نخواهد بود. بنابراین هدفمند کردن تولید با توجه به مزیت‌های نسبی هر منطقه و تنوع‌بخشی به سبد محصولات روستاییان بسیار مهم است. در همین راستا باید در کنار حمایت و تکمیل چرخه کشاورزی و دامداری از تنوع تولید دیگر محصولات نیز بهره‌مند شویم.

مدیرعامل بنیاد برکت افزود: در کنار این باید به جای سرمایه‌گذاری روی صنایع بزرگ با منابع کلان به سمت منابع خرد و مشاغل کوچک برویم. بنیاد برکت در سال ۹۶ در حوزه اشتغال از طریق طرح‌های اجتماع‌محور در 6 منطقه محروم کشور حدود ۱۱۰۰ شغل را ایجاد کرد و امسال هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با فعال کردن هزار گروه که در هر گروه ۲۰ نفر مشارکت دارند، در مجموع ۲۰ هزار نفر را مشمول طرح آسمان کنیم که در نتیجه آن برای حدود 7 هزار نفر شغل پایدار ایجاد خواهد شد. او تاکید کرد: در ۱۰سال اخیر از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) حدود ۸۹۰۰میلیارد تومان در بخش‌های محرومیت‌زدایی سرمایه‌گذاری شده و حدود ۳۵۰بنگاه فعال شده‌اند که از این تعداد ۱۸۰ بنگاه به مردم واگذار شده است.

جعفری رویکرد بنیاد برکت را ادامه طرح‌های اجتماع‌محور عنوان کرد و گفت: این طرح‌های اجتماع‌محور به فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد برکت جهت می‌دهد و مسیر حرکت را مشخص می‌کند.

 روند مهاجرت معکوس

رییس هیات‌مدیره بنیاد برکت هم در این مراسم روند مهاجرت جمعیت از روستا به شهر را از چالش‌هاش مهم کشور در حال حاضر برشمرد و گفت: از سال ۱۳۵۳ نسبت جمعیت روستایی از ۷۵درصد کل کشور به ۲۶ درصد رسیده است و اگر مشکل اشتغال را در روستا حل نکنیم با توجه به سهمی که بخش کشاورزی از کل اشتغال دارد، جمعیت روستایی تا 10 سال آینده به ۱۲درصد کاهش پیدا می‌کند و این یک خطر جدی اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای کشور است.

او با اشاره به مشکلات عمده دولت در اداره کشور، حل کامل مشکل اشتغال را از عهده دولت خارج دانست و گفت: دولت به تنهایی قادر نیست مساله اشتغال را حل کند. بنابراین ما الزاما باید اشتغال روستاها را از انحصار کشاورزی و دامپروری خارج کنیم و در زمینه‌های دیگر فعالیت‌هایی انجام دهیم تا بتوانیم با توسعه اشتغال، جوانان روستایی را در روستاها ساکن و تثبیت کنیم.

عسکری‌آزاد افزود: با توسعه آموزش عالی در بسیاری از روستاها افراد با تحصیلات بالا داریم که دچار مشکل اشتغال هستند و باید این مشکل را حل کنیم.

رییس هیات‌مدیره بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه برای حل مشکل اشتغال در روستاها نزدیک به دو سال مطالعه در بنیاد برکت انجام شده، خاطرنشان کرد: ما برای این کار دو طرح به نام‌های آسمان و آفتاب ارائه دادیم. ‌طرح آسمان توسعه مشاغل خانگی با روش علمی و فنی است، طرح آفتاب هم برای استاندارد کردن، بسته بندی، آماده‌سازی، فرآوری و بازاریابی محصولات طراحی شده و قرار است فعالیت‌های خانگی روستایی را در سطح استان و منطقه و حتی صادرات خارجی پشتیبانی کند. عسکری‌آزاد با بیان اینکه برای آموزش روستاییان برنامه‌ریزی شده و برای هر یک از مشاغل مدل کسب و کار طراحی شده است، افزود: این طرح‌ها از طریق تسهیل‌گرانی که آموزش می‌بینند و در این طرح استخدام می‌شوند به مردم آموزش داده می‌شود و در آخر کار با اختصاص منابع مالی که به نحو وام قرض‌الحسنه اعطا می‌شود، کلید می‌خورد. رییس هیات‌مدیره بنیاد برکت با بیان اینکه برای تامین منابع مالی با مراکز مالی متعددی مذاکرات داشتیم و موفق شدیم با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به تفاهم برسیم، گفت: براساس این تفاهمنامه قرار است با مشارکت بنیاد برکت و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، ۱۵۰میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات در حوزه طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی بنیاد برکت تخصیص ‌یابد.

عسکری‌آزاد با اعلام اینکه سقف وام‌های اعطایی در این طرح 30میلیون تومان خواهد بود، گفت: هدف‌گذاری ما ایجاد 7هزار شغل از محل اعطای این تسهیلات است.

 تسهیلات بدون کارمزد

اکبری مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هم در این جلسه گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به دلیل ماهیت کار خود یعنی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه بدون سود با کارمزد سه تا چهار درصد، می‌تواند در اشتغال‌زایی خرد و کوچک نقش بسزایی داشته باشد‌. از سال‌های گذشته بانک تمام تلاشش را کرده تا در بحث‌های معیشت، درمان، ازدواج و اشتغال‌زایی موثر باشد و بتواند تسهیلات خوبی با کارمزد کم به بخش‌های مولد جامعه و بخش‌هایی که نیازهای ضروری دارند، اعطا کند.

او افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران سال گذشته ۷۵۲هزار فقره تسهیلات با مبلغ حدود ۸۲۰۰ میلیارد تومان اعطا کرده است که بین ۵۰ تا ۵۵ درصد این عدد در زمینه اشتغال‌زایی بوده است. ۴۵ درصد از این وام‌ها هم در زمینه معیشت، درمان و ازدواج بوده و با هدف رفع نیازهای ضروری افراد کمتر برخوردار کشور اعطا شده است. امسال طبق سیاستی که هیات‌مدیره‌ بانک تعیین کرده است، می‌خواهیم با همت نهادهایی مثل بنیاد برکت مسیر اعطای تسهیلات بانک را به سمت اشتغال‌زایی ببریم.

اکبری با ابراز خرسندی از امضای تفاهمنامه اشتغال‌زایی روستایی با بنیاد برکت، درباره ساز و کار پراخت وام‌های موضوع این تفاهمنامه گفت: به موجب این تفاهم هزار و پانصد میلیارد ریال وام با نرخ کارمزد 3 تا 4 درصد و در دوره‌های بازگشت 48 تا 60 ماهه به روستاییان پرداخت خواهد شد.

 

ارسال نظر