تقلب در عرضه پوشاک فروشگاه‌های به ظاهر برند

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۴۴:۵۲
کد خبر: ۱۲۰۷۷۴
تقلب در عرضه پوشاک فروشگاه‌های به ظاهر برند

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به تقلب در عرضه پوشاک داخلی گفت: برخی تولید‌کنندگان و فروشندگان برای جلب نظر مشتری پوشاک تولید داخلی را با برند خارجی عرضه می‌کنند. پوراحمد‌نژاد بیان کرد: در حوزه شمال تهران از فروشگاه‌ها و پاساژهایی به ظاهر برند که پوشاک با برند مشهود یا خاص را با قیمت‌های بسیار بالا می‌فروشند، بیشترین عدد تخلف را در خصوص فروش پوشاک ایرانی با برند خارجی احصا و گزارش کرده‌ایم.

علی‌اکبر پوراحمد‌نژاد در خصوص اقدامات انجام شده برای مبارزه با واردات پوشاک قاچاق گفت: در حوزه مبارزه با واردات پوشاک قاچاق در استان تهران طرح بزرگی سال گذشته با کمک اتحادیه پوشاک، تولید‌کنندگان و اصناف آغاز شد، به‌طوری که نزدیک به 4هزار و 137واحد صنفی و تولیدی مورد بازرسی قرار گرفت. او با بیان اینکه قاچاق پوشاک عمدتا تعریف شده، بیان کرد: در بخش پوشاک بیشترین قاچاق مربوط به لباس‌های کودکان و لباس‌های زنانه است، زیرا این اقلام بیشترین ظریف‌کاری را دارند، تولید آنها در کشور مقرون به‌ صرفه نیست و معمولا از طریق واردات تامین می‌شوند.

پوراحمد‌نژاد گفت: اما در سایر بخش‌های تولید پوشاک، بهترین تولید، کیفیت و بهترین مد برای تامین در داخل کشور وجود دارد و نمونه‌های متعددی وجود دارد که بخشی از تولید برندهای معروف خارجی و اروپایی از قبیل برش و دوخت به علت هزینه‌های پایین‌تری در کشورمان انجام می‌شود و این کالاها برای تکمیل کاری به کشور مبدا ارسال می‌شود.

او افزود: یکی از علل تخلف در حوزه پوشاک و برخی اقلام دیگر این است که در اظهارات گمرکی این اقلام به صورت کیلویی اظهار می‌شوند، در حالی که اظهار این کالاها بر اساس کیلو در گمرک در امر مبارزه با قاچاق کالا چندان بازدارنده نیست. دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در سال 96 طرح‌های عملیاتی بسیار گسترده برای مبارزه با قاچاق و از جمله قاچاق پوشاک انجام شد، گفت: با توجه به گستردگی این طرح‌ها کشفیات در حوزه پوشاک طی این سال 32درصد افزایش یافت.

او افزود: اما تقریبا در 80درصد اقلامی که اصل قاچاق به آنها اعمال می‌شد، با وجود گسترش کنترل‌ها و مراقبت‌های شدیدتر، آمار کشفیات منفی است و این نشان می‌دهد روند مبارزه اثرگذار است.

پوراحمد‌نژاد در مورد شناسه‌دار کردن البسه نیز گفت: برای اجرای موضوع کدینگ روی البسه باید یک تغییر مهم در مبادی گمرکی رخ دهد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران همچنین درباره میزان واردات پوشاک قاچاق به کشور گفت: در سنوات گذشته حدود 2 تا 2.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شد، اما بر اساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این رقم در سال 96حدود یک میلیارد دلار بوده است.

پوراحمدنژاد با بیان اینکه بیشترین کالاهای قاچاق را کالاهای مجاز تشکیل می‌دهند، گفت: برای اثبات این مدعا می‌گویم که در سال 96 حدود

30 درصد درآمد کشور از محل حقوق و عوارض گمرکی کالاهای وارداتی افزایش یافته و این نشان می‌دهد، روند واردات قاچاق را به مسیر قانونی متصل کرده‌ایم. او با بیان اینکه بازار از دست نرفته است، گفت: بخشی از نیاز بازار به جای تامین از مسیرهای غیرقانونی از طریق واردات از مسیرهای قانونی انجام می‌شود، به‌طوری که در حال حاضر پنجره واحد تجارت تمام روند ورود و خروج کالا را رصد می‌کند که این قبیل موارد می‌تواند به جلوگیری از واردات قاچاق کمک کند. حال از آن سو گمرک در ابلاغیه‌یی واردات پوشاک از مناطق آزاد را برای 3ماهه اول امسال علی‌الحساب معادل 3میلیارد و 600میلیون تومان تعیین کرده است که جمع آن در یک‌سال رقمی معادل 14 میلیارد و 400میلیون تومان خواهد بود. علی معقولی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در بخشنامه‌یی به گمرکات همجوار با مناطق آزاد تجاری، صنعتی اعلام کرد: سهمیه‌یی علی‌الحساب معادل 10میلیون دلار که 10درصد آن پوشاک (البسه، کیف، کفش، کمربند) بوده باشد، در 3ماهه اول سال جاری برای هر یک از مناطق آزاد تعیین می‌شود.

به گفته او در حال حاضر 8منطقه آزاد تجاری در کشور داریم که اگر هر یک 10درصد یعنی یک‌میلیون دلار با ارز 4200تومانی بتوانند واردات پوشاک داشته باشند در مجموع برای 3ماه امکان ورود 3 میلیارد و 600 میلیون تومان پوشاک از این مناطق وجود دارد و در سال رقمی بالغ بر 14 میلیارد و 400میلیون تومان می‌شود.

نکته دیگر شیوه نظارت و مکانیسم‌های کنترلی بر رویه‌های مسافری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که همچنان از نواقص و ضعف‌هایی برخوردار است که به‌طور دقیق نمی‌توان مطمئن شد، بیشتر از رقم یاد شده پوشاک به داخل نیامده است.

 

ارسال نظر