افتتاح 8طرح صنعتی در آذربایجان شرقی

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۳۱:۱۴
کد خبر: ۱۲۰۶۱۵
افتتاح 8طرح صنعتی در آذربایجان شرقی

گروه بنگاه‌ها|

همزمان با حضور رییس‌جمهوری و هیات همراه در آذربایجان شرقی 8 طرح صنعتی در این استان از طریق ویدیوکنفرانس بهره‌برداری و عملیات اجرایی 8 طرح جدید آغاز شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در آیین افتتاح این طرح‌ها در کارخانه تراکتورسازی تبریز گفت: این طرح‌ها برای 5هزار و 960 نفر اشتغال ایجاد می‌کند و میزان کل سرمایه‌گذاری برای آنها 22‌هزار و 270 میلیارد ریال است.

محمد شریعتمداری افزود: در 8 طرح افتتاح شده برای 2‌هزار و 110 نفر اشتغال ایجاد شده و میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها در مجموع 4هزار و 890 میلیارد ریال سرمایه ثابت و سرمایه در گردش است.

وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از 8 طرح آماده شروع عملیات اجرایی برای 3‌هزار و 850 نفر اشتغال فراهم و برای این طرح‌ها 17‌هزار و 380 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: همزمان با سفر رییس‌جمهوری به آذربایجان شرقی فعالیت بزرگ‌ترین شهرک خصوصی کشور با عنوان شهرک خصوصی کارآفرینان در شهرستان شبستر آغاز شد.

شریعتمداری ادامه داد: این شهرک در زمینی به مساحت 124 هکتار زمین صنعتی ایجاد شده و برای آن بیش از یک‌هزار و 60 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی مهد صنعت، معدن و تجارت خصوصی ایران است، گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصادی مهم این استان بیشترین مشارکت مردم در اقتصاد در بین همه استان‌ها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر اظهار کرد: در نیمه اول سال گذشته 222 واحد صنعتی جدید در آذربایجان شرقی شامل 105 واحد صنعتی ایجادی و 117 واحد توسعه‌یی به بهره‌برداری رسید.

شریعتمداری افزود: در آغاز فعالیت دولت دوازدهم از نیمه دوم سال گذشته 273 واحد صنعتی شامل 120 واحد اجرایی و 153 واحد جدید صنعتی در این استان به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: در مجموع در سال گذشته 492 واحد صنعتی با رشد بیش از 32 درصد نسبت به سال 95 در این استان فعالیت خود را آغاز کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: در سال گذشته حدود یک‌هزار و 23 واحد صنعتی کوچک و بزرگ با تخصیص اعتبارهای لازم از طرح محرک تولید و بازسازی و نوسازی صنعت در مجموع با 6‌هزار میلیارد ریال به عرصه تولید بازگشتند. شریعتمداری با بیان اینکه تقاضای تاسیس واحدهای صنعتی در هر استان بیانگر نگاه مردم به آینده صنعت را نشان می‌دهد، افزود: در نیمه نخست سال گذشته تقاضای تاسیس واحد صنعتی 485 واحد و در نیمه دوم 585 واحد در مجموع یک‌هزار و 70 واحد با رشد 24.5 درصد در استان ارائه شد. وی با اشاره به رشد 39.4 درصدی صادرات غیرنفتی کشور با احتساب کالاهای میعانات گازی و پتروشیمی، گفت: در آذربایجان شرقی در سال گذشته 20 درصد صادرات غیرنفتی به ویژه در بخش صنعت به کشورهای خارجی صادر شد.

 14 طرح کشاورزی در آذربایجان شرقی افتتاح شد

همزمان با سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان شرقی 4 طرح کشاورزی در استان بهره‌برداری و عملیات اجرایی 10 طرح نیز آغاز شد. این طرح‌ها در بخش‌های آب و خاک، صنایع تبدیلی و گلخانه‌یی به دستور روحانی و به صورت ارتباط ویدیویی با وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان شبستر بهره‌برداری و آغاز شد.

وزیر جهاد کشاورزی مجموع اعتبار هزینه و پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها را 21‌هزار و 730 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این طرح‌ها برای 7‌هزار و 350 نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

محمود حجتی طرح‌های آماده بهره‌برداری را شامل سه طرح صنایع غذایی شیرین عسل در شبستر و طرح 500 هکتاری شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در جلفا عنوان کرد. وی همچنین گفت: امروز عملیات اجرایی کارخانه آرد، برنج کوبی و روغن کشی از دانه‌های روغنی در شبستر، فاز دوم شبکه فرعی آبیاری و زهکشی حاشیه رودخانه ارس در خداآفرین، طرح پرورش مرغ مادر

تخم‌گذار در ورزقان، گلخانه شیشه‌یی در شبستر، طرح دامپروری درمیانه و طرح توسعه گاو شیری و طرح توسعه مرغ تخم‌گذار گروه صنعتی شیرین عسل در شبستر آغاز می‌شود.

حجتی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت تولید تخم مرغ استان به 124‌هزار تن، ظرفیت تولید شیر 599‌هزار تن و ظرفیت صنایع تبدیلی به 2میلیون و 100‌هزار تن می‌رسد.

رییس‌جمهوری به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت برای بررسی روند اجرای مصوبات دور نخست سفرهای استانی، افتتاح و کلنگ‌زنی 6‌هزار میلیارد تومان طرح و شرکت در آیین افتتاحیه رویداد تبریز 2018 به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است.

این سفر دومین سفر استانی دولت تدبیر و امید به آذربایجان شرقی و نخستین سفر استانی هیات دولت در سال جاری است.

 خواسته اصلی آذربایجانی‌ها از روحانی بهبود معیشت است

اما در کنار مطالبات فعالان اقتصادی؛ پیگیری مطالبات عمومی مردم نیز از جمله راهبردهایی است که دولت دوازدهم اعلام کرده ابعاد و زوایای گوناگون آن را در جریان سفرهای استانی دنبال می‌کند.

گروه‌های مردمی آذربایجان شرقی که برای پیشواز از رییس‌جمهوری به ورزشگاه تختی تبریز رفته بودند، بهبود زندگی و معیشت را اصلی‌ترین مطالبه خود از مسوولان نظام اعلام کردند.

تحقق وعده‌های دور نخست سفرهای استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی و ایجاد اشتغال از دیگر درخواست‌های مهم مردم این شهر از روحانی است. یاسین سلمانی که در شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی تبریز اشتغال دارد و به پیشواز رییس‌جمهوری رفته بود، به ایرنا گفت: اصلی‌ترین خواسته ما ایجاد اشتغال برای جوانان و امنیت شغلی است.

رضا خالقی یکی دیگر از حاضران ورزشگاه تختی، که از اهر برای استقبال از رییس‌جمهوری به تبریز رفته بود، گفت: بهبود معیشت و توسعه امور زیربنایی به ویژه در بخش راه از مطالبه‌های مردم اهر به شمار می‌رود.

الهوردی مرادی، دیگر شهروند تبریزی نیز افزایش خدمات بهداشتی و درمانی را خواستار شد و گفت: طرح تحول نظام سلامت باید بیش از پیش توسعه یابد و خدمات دفترچه‌های سلامت افزایش یابد.

حسین علیپور، از فرهنگیان بازنشسته تبریز نیز در گفت‌وگو با ایرنا مطالبه‌های معلمان آموزش و پرورش از رییس‌جمهوری را مطرح کرد و گفت: پاداش فرهنگیان با تاخیر پرداخت می‌شود و افزایش حقوق آنان نیز با تورم همخوانی ندارد.

به گزارش ایرنا، دولت با وجود شرایط اقتصادی کشور در بودجه پیشنهادی سال 97 نگاه ویژه‌یی به زندگانی و اشتغال مردم داشته، ضمن اینکه نگاه خاص هم به اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان، روستاییان و رسیدگی به وضعیت بازنشستگان و نبود تبعیض در آن دیده می‌شود.

 

 

ارسال نظر