مشارکت هند در فرآوری 100 هزار تن برنج

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۳۷۰

سواحل مکران یکی از مهم‌ترین محورهایی است که در جریان توسعه مناسبات ارتباطی با هند در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفته است. موضوعی که در جریان سفر روحانی به هند و دیدار با نخست‌وزیر این کشور نیز مطرح شد و راهکارهای اجرایی برای آن در نظر گرفته شد. در راستای این برنامه‌های راهبردی است که اجرای پروژه‌های اقتصادی متنوع در بندر چابهار با مشارکت هندی‌ها عملیاتی می‌شود.

روز گذشته نیز معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار با بیان این ‎ که چابهار مستعد تبدیل‌ شدن به قطب فرآوری برنج وارداتی کشور است از مذاکره با یک شرکت هندی برای فرآوری 100هزار تن برنج هندی در چابهار خبر داد.

غلام‌رضا پناه اظهار کرد: سالانه یک‌میلیون و 200هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود و 500 هزار تن کسری را نیز ایران عمدتا از هندوستان و بخشی از پاکستان تامین می‌‎‌کند.

او افزود: چابهار به دلیل شرایط جغرافیایی و ژئوپلیتیکی به‌صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین مکان برای فرآوری این مقدار برنج وارداتی به کشور است چراکه اولا به پاکستان و هند نزدیک است ثانیا قیمت انرژی و مشخصا برق که در واحدهای فرآوری برنج استفاده می‌شود در چابهار و ایران به ‌شدت ارزان‌تر از پاکستان سپس هندوستان است. با توجه به این ویژگی‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار یکی از راهبردهای منطقه آزاد، ایجاد شهرک تخصصی برنج است که هم‌اکنون این شهرک با 14واحد فرآوری برنج درحال فرآوری و بسته‌بندی برنج پاکستانی است.

پناه با اشاره به حاشیه ‌سود بالای فرآوری برنج در چابهار اضافه کرد: به دلیل قیمت پایین انرژی هم‌اکنون هر مقدار برنج که در این واحدها تولید می‌شود در بازار به ‌فروش می‌رسد؛ مقدار تولیدی برنج این واحدها مشخص نیست چون هر روز درحال افزایش است هم‌اکنون 4واحد دیگر مجوز اخذ کردند و به زودی راه‌اندازی می‌شوند؛ هدف ما تولید و فرآوری 500 هزار تن برنج هندی و پاکستانی در چابهار است.

او با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای رسیدن به هدف 500 هزار تن برنج فرآوری در چابهار گفت: هم‌اکنون با یک گروه هندی که بیش از 40درصد بازار برنج وارداتی ایران را تامین می‌کند درحال مذاکره هستیم. این شرکت علاقه‌مندی وافر خود را برای فرآوری 100هزار تن برنج در فاز اول در چابهار نشان داده است. معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: حدود اشتغال‌زایی‌ که این شرکت در چابهار به راه می‌اندازد در فاز اول چیزی حدود 500 نفر است ضمن اینکه این میزان اشتغال‌زایی در فازهای بعدی که هدف‌گذاری شرکت فرآوری 400هزار تن برنج هندی در چابهار است به ‌میزان قابل ‌توجهی افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر