مداخلات توسعه‌ای برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها

۱۳۹۷/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۲۹۱
مداخلات توسعه‌ای برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها

معاون توسعه و کارآفرینی وزارت کار اعتقاد دارد که برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها نیاز به مداخلات توسعه‌یی احساس می‌شود.

عیسی منصوری در جلسه کارگروه اشتغال استان فارس خاطرنشان کرد: در ایران 97هزار آبادی و 43 هزار روستا وجود دارد که مداخلات توسعه‌یی در همه آنها وجود ندارد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه روستاها اقدام به شناسایی روستاهای کانونی کرده تا از این طریق روستاهای اطراف آنها نیز پیشرفت کنند.

او تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال باید به ظرفیت‌های هر منطقه توجه شود؛ به‌طور مثال در استان فارس که دچار خشکسالی است باید اشتغال غیروابسته به منابع طبیعی و آب در اولویت قرار گیرد و بیشتر به گردشگری توجه شود.

منصوری افزود: باید در روستاها به سمت صنعت و خدمات رفت، زیرا با توجه به وضعیت منابع آب، تولید کشاورزی زیاد موضوعیت ندارد و ما بیشتر به دنبال صنایع فرآوری و تکمیلی کشاورزی و بالا بردن بهره‌وری هستیم.

معاون توسعه و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ارائه تسهیلات روستایی و فراگیر باید سرعت بیشتری داشته باشیم، تاکید رییس‌جمهور بر لزوم معرفی تمام طرح‌های تایید شده متقاضیان به بانک‌های عامل تا تیرماه را یادآور شد.

او اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی طرح‌های پیشنهاد شده را معطل نکنند و هر چه سریع‌تر تکلیف طرح‌ها را مشخص کنند. به گفته منصوری، منابع مالی این طرح‌ها نباید دچار انحراف شود لذا باید در پرداخت تسهیلات دقت کافی را لحاظ کرد.

وی اضافه کرد: چهار صندوق ضمانت برای تامین ضمانت طرح‌ها در نظر گرفته شده زیرا بیشتر افراد روستایی و عشایر متقاضی، برای تامین ضمانت بانکی با مشکل روبه‌رو بودند.

معاون توسعه و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اشتغال یک دستاورد محسوب می‌شود که یکی از ورودی‌های رسیدن به این دستاورد پرداخت تسهیلات است، یادآور شد: این موضوع که اول تسهیلات پرداخت ‌شود و بعد انتظار ایجاد اشتغال داشته باشیم، اشتباه است زیرا ایجاد اشتغال با پرداخت وام ممکن نیست.

 

 

ارسال نظر