انتقال به پیام‌رسان‌های داخلی از دولت آغاز شد

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۶۶
انتقال به پیام‌رسان‌های داخلی از دولت آغاز شد

ایران|

 با گذشت بیش از یک هفته از آغاز نوسانات ارزی در روزهای پایانی فروردین ماه؛ سایه دلار همچنان بر سر تصمیم‌سازی‌های دولت سنگینی می‌کند و هر روز خبر تازه‌یی از تلاش‌های اجرایی پاستورنشینان برای به سامان رساندن این بازار ملتهب به گوش می‌رسد؛ این‌بار تغییر پایه پولی کشور در تکالیف ارزی از«دلار» به «یورو» روی میز اعضای کابینه دوازدهم قرار داشت و دولتمردان با اکثریت آرا، رای به تغییر این پایه پولی ارزی دادند تا یک گام بلند دیگر برای پایان بخشیدن به حکمرانی دلار در ابعاد و زوایای گوناگون اقتصاد کشورمان برداشته شود.

تصاویر خندان رییس‌جمهوری و معاون اولش هم که از نشست هیات وزیران منتشر شد، نشان می‌داد که دولتی‌ها از نحوه تصمیم‌سازی‌های اخیر ارزی رضایت دارند و بعد از دوران ناخوشایند افزایش نرخ دلار، ثبات نسبی بازار ارز لبخند رضایت را بر لبان دولتمردان نیز نشانده است.

رضایتی که در بطن صحبت‌های واعظی با خبرنگاران نیز مشخص بود؛ رییس دفتر رییس‌جمهوری هم بعد از پایان نشست هیات وزیران در حیاط دولت به میان خبرنگاران آمد تا آخرین برنامه‌های دولت برای تقویت پول ملی و جلوگیری از نوسانات ارزی را تشریح کند. واعظی با اشاره به این واقعیت که باید مطالبات و نیازهای اعتباری و مالی مردم به صورت دقیقی بررسی شوند و با اطلاع‌رسانی مناسب شرایطی ایجاد شود که شهروندان عادی به دلیل نگرانی از افت ارزش پول خود به دنبال دلار نباشند.

در کنار موضوع ارز؛ مباحث دامنه‌داری که این روزها درباره فیلترینگ احتمالی تلگرام در رسانه‌های اصولگرا و صداوسیما بازنشر می‌شوند به جلسه اعضای کابینه با خبرنگاران نیز راه پیدا کرد و مسائل متعددی درباره آن مطرح شد. خبر این حوزه هم مربوط به کوچ بزرگ دولتمردان از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی بود؛ واعظی که بعد از تشکیل دولت دوازدهم همواره در جلسات چهارشنبه‌ها موضوع شفاف دولت را در موضوعات روز جامعه تشریح می‌کند، روز گذشته نیز از کوچ دولتمردان از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد و اعلام کرد که دولت از ظرفیت‌های داخلی ارتباطی حمایت جامعی را در دستور کار قرار داده است، اما در شرایطی که نمایندگان رسانه‌های اصولگرا تلاش می‌کردند تا از دل صحبت‌های دولتی‌ها تیتر‌های مناسبی برای انتقاد از تلگرام و حمایت از فیلترینگ دست و پا کنند؛ دولتمردان از احترام به حق انتخاب مردم برای بهره‌مندی از پیام‌رسان داخلی یا خارجی سخن گفتند تا این واقعیت که دولت زیر فشارهای شدیدی برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی قرار دارد؛ رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد.

واعظی هم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده که رییس‌جمهور محکم در برابر فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی ایستاده است، آیا این ادعا صحت دارد؟ تصریح کرد: این‌گونه اظهارات غیرمسوولانه است و پایه و اساسی ندارد.

موضوع کمبود آب و احتمال خاموشی‌های تابستان نیز موضوعی بود که در جریان گفت‌وگوی خبرنگاران با وزیر نیرو طرح شد و اردکانیان ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کرد.

هیچ کمبود ارزی نداریم

مطابق چهارشنبه‌های قبلی نخستین چهره دولتی که از ساختمان شیشه‌یی پاستور وارد حیاط دولت شد، رییس دفتر رییس‌جمهور بود تا درباره مهم‌ترین تصمیمات دولت صحبت کند؛ واعظی در پاسخ به سوالی درباره چارچوب فروش ارز مسافرتی گفت: ارز موجود در کشور متعلق به همه ملت ایران است و باید به شکل بهینه از آن استفاده شود. دولت متعهد است به همه کسانی که برای درمان یا کارهای ضروری نیاز به سفر دارند، پس از تایید شورای پزشکی، ارز پرداخت کند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه دولت در رابطه با مسائل دیگر هم همین‌‌طور عمل و سعی کرده نیاز ارزی همه بخش‌ها تامین شود، اظهار داشت: کارگروه ساماندهی امور ارز در جلسات مکرر خود موارد را بررسی می‌کند و لیست هم بسته نشده است. تاکنون ۳۴ مورد فهرست شده و در آینده هم اگر به موارد جدیدی برخورد کنیم که مردم به ارز دولتی نیاز داشته باشند، حتما به آنها ارز داده خواهد شد. بنای ما بر این است که همه نیازمندی‌های معقول و قانونی مردم برآورده شود تا نیاز نباشد کسی از خیابان ارز بخرد؛ تکلیف‌شان هم معلوم باشد، هم کسی که سرمایه‌گذار است و هم کسی که کالا وارد می‌کند. ما در برخی اقلام ارز مبادله‌یی به قیمت هر دلار 3هزار و700 تا 800تومان تخصیص می‌دادیم و بقیه ارز مورد نیاز را همه می‌رفتند در خیابان و جاهای مختلف تهیه می‌کردند اما با سیاست جدید، بسیاری از اجناس نیز ارزان می‌شود. کسی که تا دیروز ارز 4هزار و 600 تا 700تومان می‌خریده، حالا ارز با قیمت 4هزار و ۲۰۰ تومان می‌گیرد. خیالش هم راحت است که ارز مورد نیازش را از طریق بانک خریداری می‌کند، تصمیمی که از طرف دولت گرفته شد یک تصمیم جدی است.

واعظی در پاسخ به این سوال که در بازار، خرید و فروش ارز متوقف شده، آیا واردات با ارز 4هزار و ۲۰۰ تومانی عملیاتی شده است؟ گفت: اگر کسی این‌گونه ادعا کرد، مردم عزیزمان او را به تعزیرات معرفی کنند و حتما با اینها برخورد خواهد شد.

الان وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش انجام می‌دهد و بانک مرکزی و بانک‌های مختلف هم ارز مورد نیاز را پرداخت می‌کنند. ما هیچ‌ کمبود ارزی نداریم و به سیاست ساماندهی امور ارز ادامه می‌دهیم. البته ممکن است برخی شعبات هنوز خوب توجیه نشده باشند وگرنه سیاست اتخاذ و دستورالعمل اجرایی آن هم ابلاغ شده است.

ادامه از صفحه اول

 پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌شوند

رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت چه تدبیری برای صیانت از اطلاعات مردم در پیام‌رسان‌های داخلی دارد؟ اظهار داشت: صیانت و تامین حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی مردم پیوسته مورد تاکید دولت بوده و است.

واعظی تصریح کرد: این تعهد دولت صرفا مربوط به شبکه‌های اجتماعی نیست. شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بخش کوچکی از استفاده مردم از فضای مجازی است. همه اطلاعاتی که شهروندان ما در این فضا دارند و مبادله می‌کنند، می‌تواند در اختیار دولت باشد، ولی به هیچ‌وجه دولت اجازه نمی‌دهد که نه خود و نه جای دیگر به آنها دسترسی پیدا کنند مگر از طریق محاکم قضایی که آن هم علنی است و خود فرد از آن مطلع می‌شود. رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: در بحث ضرورت حفظ حریم خصوصی مردم و تامین حقوق آنان، فتوای مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب و کلام آخر است و بر همه کارمندان دولت و در بخش‌های مختلف چه نیروی انتظامی و چه قوه قضاییه و چه اطلاعات و غیره رعایت آن واجب است و همه باید رعایت کنند. واعظی در پاسخ به این سوال که فیلتر نشدن شبکه‌های اجتماعی و از جمله تلگرام یکی از دستاوردهای دولت محسوب می‌شد و حالا داریم به این سمت می‌رویم که یک‌سری از نرم‌افزارهای ارتباط جمعی فیلتر بشوند، آیا نباید به مردم قدرت انتخاب بین نرم‌افزار داخلی و خارجی را بدهیم؟ اظهار داشت: شما به گونه‌یی صحبت می‌کنید که گویا الان تمام شبکه‌های خارجی می‌خواهند، فیلتر شوند در حالی که چنین چیزی نیست و هیچ تصمیمی گرفته نشده است. تلگرام یک شبکه است و در حال حاضر تعداد زیادی شبکه خارجی فعال در کشور وجود دارند.

 واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی

رییس دفتر رییس‌جمهوری در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران که در صفحات اجتماعی جهانگیری اعلام شده که از چهارشنبه صرفا در فضای شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی فعال خواهند بود، گفت: آقای جهانگیری تصمیم گرفته‌اند از یک شبکه یا پیام‌رسان خارج شود و در جای دیگری فعالیت داشته باشد؛ این در اختیار خودمان است.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درباره واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی، با توجه به نامه مقام معظم رهبری به ستاد کل نیروهای مسلح، وضعیت واگذاری‌ها در این بخش و مثلا در جاهایی مثل بنیاد شهید در چه مرحله‌یی است؟ اظهار داشت: در مساله واگذاری‌ها، دولت اعتقادش بر این است که تمام کارهایی که مردم و بخش خصوصی می‌توانند انجام دهند، باید واگذار شوند. این به عنوان یک اصل است و دولت به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده و آنها هم باید انجام دهند.

او با اشاره به گزارش اخیر وزیران اقتصاد و رفاه درباره شروع واگذاری‌ها گفت: کار بسیار خوبی در این عرصه آغاز شده است که باید به‌طور جد پیگیری شود.

رییس دفتر رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: البته بحث واگذاری‌ها در نیروهای مسلح ساز و کار پیچیده‌تر از دولت دارد. ما امیدواریم این خط و نهضتی که در دولت شروع شده که تمام تصدی‌گری‌ها و بنگاه‌ها به مردم واگذار شود، با موفقیت ادامه یابد. واعظی گفت: البته این واگذاری‌ها باید کامل دراختیار مردم و بخش خصوصی قرار گیرد. به نظر من در

۶ ماهه اخیر کار خوبی انجام شده و این کار را در سال ۹۷ به جد دنبال می‌کنیم و امیدواریم نیروهای نظامی هم همین خط را دنبال کنند.

 دوشنبه سامانه نیما افتتاح می‌شود

از میان چهره‌های اقتصادی دولت، سیف به میان خبرنگاران آمد تا جزئیات تصمیم‌سازی‌های دولت برای ساماندهی بازار ارز را تشریح کند. موضوع سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان کار از 28 بهمن ماه پارسال فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده است، از جمله مهم‌ترین مباحثی بود که سیف درباره آنها صحبت کرد. رییس بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) از سوم اردیبهشت ماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کند.

ولی‌الله سیف در جمع خبرنگاران افزود: از زمان راه‌اندازی آزمایشی این سامانه تاکنون نشست‌های زیادی در بانک مرکزی با گروه‌های ذی‌نفعانی که در سامانه جدید حضور دارند، برگزار کرده‌ایم تا این افراد مسائل و مشکلات خود برای ثبت سفارش را در مدلی که درحال اجراست، بیان کنند و ما نیز آن را لحاظ کنیم. او در ادامه به جلسات ستاد اقتصادی دولت برای اجرای سیاست ارز تک نرخی اشاره کرد و افزود: هفته‌یی دو یا سه جلسه درباره ساماندهی بازار ارز در ستاد اقتصادی دولت برگزار می‌شود که در جلسه امروز نیز با حضور معاون اول رییس‌جمهوری، مسائل و اقدام‌های کلان انجام شده، بررسی شد.

رییس بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون می‌توان با قاطعیت گفت که تمام صادرکنندگان و واردکنندگان در روال طبیعی می‌توانند کار ثبت اطلاعات خود را انجام دهند و مشکلی وجود ندارد.

او اظهار داشت: روزهای آینده سامانه نیما که ورود اطلاعات در آن از قبل از نوروز آغاز شده بود، نهایی می‌شود و دوشنبه آینده به‌صورت کامل با دعوتی که از معاون اول رییس‌جمهوری انجام دادیم، به‌طور رسمی افتتاح می‌شود. سیف خاطرنشان کرد: دیگر اطلاعاتی که لازم است، از امروز تا روز دوشنبه اعمال و در سامانه وارد خواهد شد، ولی نکته مهم این است که وارد نکردن اطلاعات به سامانه به معنی ایراد در آن نیست و به‌صورت کامل انجام می‌شود.

 وضعیت مصرف آب و برق نیاز به اصلاح دارد

موضوع چالش‌های کشور درخصوص کم‌آبی نیز مهم‌ترین پرونده‌یی بود که وزیر نیروی دولت دوازدهم در مواجهه با خبرنگاران ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کرد. وزیر نیرو اصلاح شیوه مصرف آب و برق در کشور را ضروری عنوان کرد و گفت: هر چه کمتر و صحیح از مخازن آبی مصرف کنیم تابستان کم مشکل‌تری را خواهیم داشت.

اردکانیان درباره برنامه‌های دولت برای مدیریت منابع آبی کشور اظهار داشت: کاهش بارندگی موجب کاهش ذخایر سدها می‌شود و این کاهش روی مصارف و کاهش ارتفاع آب در سدهایی که نیروگاه‌های آنها تولید برق برای تابستان دارد، تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنیم و در استان اصفهان و سد زاینده‌رود از زمان تاسیس چنین خشکی را به یاد نداریم. البته فرصت پیش رو برای ما به‌عنوان مسوولان مستقیم امکان برنامه‌ریزی و برای مردم امکان صرفه‌جویی را فراهم می‌کند. وزیر نیرو همچنین گفت: مخازن آبی هرچه کمتر و صحیح مصرف شود تابستان کم مشکل‌تری را پشت‌سر خواهیم گذاشت و هرچه در مصرف برق به سوی عادت صحیح مصرف برویم تابستان کم‌خطری را در زمینه خاموشی خواهیم داشت. سال گذشته 9هزار و300 مگاوات تولید برق از نیروگاه آبی داشتیم و امسال در بهترین حالت به 5 هزار مگاوات می‌رسد و طبیعی است که هر سال نسبت به سال قبل رشد افزایش جمعیت هم وجود دارد و البته باتوجه به این اعداد میزان نیروگاه‌هایی که جدیدا وارد مدار می‌شوند را هم شاهد خواهیم بود. حتما باید شیوه مصرف را نسبت به سال گذشته به‌گونه‌یی اصلاح کنیم و در بخش مصارف خانگی، کشاورزی و چاه‌ها که در زمان‌های اوج مصرف که مدت آن زیاد نیست کمتر استفاده و آسایش خود را حفظ کنیم. اردکانیان افزود: حال که در فروردین و نخستین ماه از فصل بهار هستیم فرصت کافی برای تمرین داریم تا برای مصارف عادی روزانه به‌گونه‌یی حرکت کنیم که منابع کمتر مصرف شود. وی در پاسخ به اینکه بیشتر هدررفت آب در بخش کشاورزی است برای آن چه برنامه‌یی دارید، گفت: بله ولی در بخش شرب محدودیت منابع سنگینی‌تری دارد و جمعیت شهر تهران را نمی‌توان به جای دیگری مثلا زاگرس منتقل کرد بنابراین باید با آب موجود جمعیت را مدیریت کنیم.

وزیر نیرو افزود: این شرایط برای امسال نیست، کشور با کم‌آبی مواجه است، زمانی همین میزان آب برای جمعیت 35 میلیونی بود و در حال حاضر باید با جمعیت 80 میلیونی این آب را مصرف کنیم، بنابراین باید به سمت مدیریت مصرف و تقاضا برویم. اردکانیان در پاسخ به سوالی درمورد وضعیت بارندگی‌ها در کشور گفت: براساس گزارش روز گذشته 114 ایستگاه باران‌سنج متوسط بارش کشور 117میلی‌متر بود که در مقایسه با سال گذشته و میانگین بلندمدت 44درصد کاهش بارش را شاهد هستیم.

 جلسه تعامل دولت و مجلس یک‌شنبه آینده

آخرین چهره دولتی که روبه‌روی خبرنگاران ایستاد معاون پارلمانی رییس‌جمهوری بود که اعلام کرد: «جلسه تعامل دولت و مجلس یک‌شنبه آینده به میزبانی مجلس برگزار می‌شود.» حسینعلی امیری در پاسخ به سوالی درمورد برگزاری جلسه تعامل دولت و مجلس افزود: میزبانی این جلسه با مجلس است و خروجی آن هر چه باشد با چشم‌اندازی که می‌بینیم به نفع کشور، نظام و مردم بوده و باعث ارتقای تعامل‌های مجلس و دولت می‌شود. او درمورد برنامه و موضوع این جلسه تصریح کرد: قرار شده میزبان که مجلس است برنامه این جلسه را پیشنهاد کند و هماهنگی‌های لازم انجام شود. معاون امور مجلس رییس‌جمهوری اظهار داشت: در این جلسه رییس‌جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کنند ولی منتظر هستیم مجلس برنامه‌ها را پیشنهاد دهد. امیری همچنین درمورد سرنوشت سوال شماری از نمایندگان از رییس‌جمهوری گفت: با توضیحاتی که نمایندگان رییس‌جمهوری درمورد سوال اول در کمیسیون اقتصادی بیان کردند اکثر نمایندگان قانع شدند بنابراین سوال اول از حدنصاب قانونی افتاد و از دستورکار مجلس خارج شد. او درمورد سوال دوم نیز توضیح داد، این سوال در کمیسیون اقتصادی مطرح شد و با توضیحاتی که نمایندگان رییس‌جمهوری ارائه کردند، نمایندگان سوال‌کننده و امضاکننده قانع شدند و این سوال هم از حد نصاب افتاد و از دستور کار خارج شد و مجلس کتبا اعلام کرد.

او افزود: سوال چهارم ظاهرا مطرح شده و به دفتر رییس‌جمهوری ارسال شده و منتظریم به دست ما برسد تا محتوای آن مشخص شود و در فرصت مقتضی پاسخ‌های لازم را خواهیم داد.

 

 

ارسال نظر