باید تولید ثروت در کشور بالا رود

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۱۳۲
باید تولید ثروت در کشور بالا رود

بنگاه‌ها|

نخستین برخورد خبرنگاران با محمد نهاوندیان بعد از انتخاب شدن به عنوان معاون اقتصادی رییس‌جمهوری به جلسه هیات وزیران و نشست حیاط دولت بازمی‌گردد؛ زمانی که خبرنگاران برای آگاهی از ابعاد و زوایای گوناگون موضوع احیای دوباره معاونت اقتصادی رییس‌جمهوری نهاوندیان را دوره کرده بودند تا از زبان فردی که در محافل کارشناسی از او به عنوان فرمانده اقتصادی دولت یاد می‌شد؛ راهبردهای تازه دولت در زمینه اقتصادی را جویا شوند. در همان جلسه نهاوندیان 2رکن اساسی بهبود شاخص‌های اقتصادیی کشور را یکی در اصلاح نظام بانکی و پرهیز بانک‌ها از بنگاه‌داری و دیگری پایان دادن به حضور برخی نهادهای خاص و پرنفوذ در بخش‌های مختلف اقتصادی کشورمان برشمرد و اعلام کرد که دولت دوازدهم به دنبال این است که این 2ماموریت مهم را در کنار سایر ضرورت‌های اقتصادی به عنوان یک اولویت جدی دنبال کند.

با گذشت بیش از6 ماه از آن ایام و در روزهایی که برخی رسانه‌های اصولگرا تلاش می‌کنند تا درباره وجود اختلافات بنیادین تیم اقتصادی دولت خبرسازی کنند؛ محمد نهاوندیان روبه‌روی تسنیم به عنوان یکی از رسانه‌های اصلی منتقد دولت می‌نشیند تا درباره ابهاماتی که از منظر رسانه‌های اصولگرا در میان دولتمردان وجود دارد، صحبت کند. رسانه‌هایی که یک روز درباره اختلافات بنیادین جهانگیری(معاون اول رییس‌جمهوری) و واعظی(رییس دفتر رییس‌جمهوری) خبر منتشر می‌کنند و روز دیگر خبر قهر قاضی‌زاده هاشمی(وزیر بهداشت) و غیبت در جلسات هیات وزیران توسط وی را روی خروجی خبرگزاری خود قرار می‌دهند.

 یک روز از استعفای قریب‌الوقوع آخوندی(وزیر راه و شهرسازی) گزارش تهیه می‌کنند و روز دیگر از ضرورت برکناری کرباسیان(وزیر اقتصاد) و سیف(رییس کل بانک مرکزی) می‌نویسند و... اما با وجود تمام این تلاش‌های دامنه‌دار رسانه‌های اصولگرا کسانی که از نزدیک در جریان مناسبات ارتباطی اعضای کابینه هستند به خوبی از این واقعیت آگاه هستند که اعضای کابینه دوازدهم با وجود دیدگاه‌های متفاوت و در برخی موارد متضاد درخصوص موضوعات مختلف همواره از یک راهبرد مشخص که از ابتدای تشکیل دولت دوازدهم روی آن تاکید شده است؛ اشتراک نظر دارند و آن اینکه «اشتغال‌زایی»، «رونق تولید»، « مقابله با فقر مطلق» و... اولویت‌هایی هستند که بدون توجه به صف‌بندی‌های جناحی و سیاسی باید در دستور کار تیم اجرایی کابینه دوازدهم قرار بگیرند؛ این درحالی است که اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار سرمایه کشورمان معتقدند که موفقیت ایده‌های اقتصادی دولت در صورتی تضمین خواهد شد که یک عزم عمومی و فراجناحی برای تحقق آن وجود داشته باشد. بدون رسیدن به این درک مشترک ضریب توفیق ایده‌های اقتصادی دولت به ‌شدت پایین خواهد آمد. تشریح این درک مشترک مهم‌ترین محور صحبت‌هایی است که نهاوندیان در پاسخ به پرسش‌های حاشیه‌یی تسنیم مطرح  و روی آن تاکید می‌کند. زبان مشترکی که چنانچه گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی روی آن تمرکز نکنند چه بسا افق‌های در نظر گرفته شده کشورمان در مسیر توسعه پایدار نیز امکان تحقق پیدا نخواهد کرد. در کنار این موضوع بحث درباره آسیب‌های ورود بانک‌ها به فرآیند بنگاه‌داری، شمایل کلی تیم اقتصادی دولت، راهکارهای توفیق طرح رونق تولید و... ازجمله موضوعاتی بودند که نهاوندیان در این گفت‌وگو ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کرد.

 تکلیف رییس ‌جمهور به بانک‌ها برای پرهیز از بنگاه‌داری

پس از رأی اعتماد مجلس دهم به کابینه دوازدهم حسن روحانی از حکمی رونمایی کرد که شاید تا قبل از آن برای کسی حتی نزدیک‌ترین افراد به رییس‌جمهور قابل پیش‌بینی و بیان نبود؛ «معاون اقتصادی رییس‌جمهور. » عنوانی که هر چند در دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سابقه داشته و مرحوم نوربخش عهده‌دار این مسوولیت بود اما انتخاب معاون اقتصادی در دولت دوازدهم آن هم با وجود چهره‌های مشهور اقتصادی با سبک‌های مختلف ازجمله اسحاق جهانگیری و محمدباقر نوبخت و حتی مسعود نیلی کمی عجیب به‌ نظر می‌رسید. بر همین اساس نیز بسیاری از کارشناسان حضور نهاوندیان در دولت را با عنوان فرمانده اقتصادی یاد کردند، موضوعی که تاثیر مهمی در به حاشیه رفتن نقش اسحاق جهانگیری در دولت نیز داشت.

نهاوندیان درباره ادغام برخی بانک‌های خصوصی نیز گفت: این اقدام در واقع گام دیگری در مسیر افزایش انضباط مالی در موسسات پولی و اعتباری و افزایش نظارت بانک مرکزی بر عملکردشان است که حاصل آن بالا رفتن اعتماد مردم خواهد بود.

معاون اقتصادی روحانی با اشاره به تکلیف رییس‌جمهور به بانک‌ها برای دست کشیدن از بنگاه‌داری اظهار کرد: فاصله گرفتن از فعالیت‌های بنگاه‌داری تکلیف قانونی بانک‌هاست که دست از بنگاه‌داری بردارند اما در گذشته متاسفانه نظارت لازم در مجامع عمومی بانک‌ها در اجرای این تکلیف قانونی صورت نمی‌گرفت که اکنون مجامع عمومی فعال شده و بانک مرکزی هم می‌تواند در این جهت وظیفه قانونی خود را انجام دهد.

 ضرورت تقویت تیم اقتصادی دولت

نهاوندیان در پاسخ به این سوال که «برخی کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که اعتراض‌های دی‌ ماه سال گذشته نتیجه عدم موفقیت دولت در مسائل اقتصادی بوده و ارزیابی حضرتعالی از این موضوع چیست؟» تصریح کرد: اعتراض‌های بحق مردم ناشی از انباشت انتظاراتی است که متاسفانه در سال‌های گذشته برآورده نشده و به آنها توجهی نشده است، اینکه شما 8 سال زمان داشته باشید و در آن مدت تعداد شاغلین جامعه افزایش قابل توجهی پیدا نکرده باشد این به انباشت بیکاری می‌انجامد که به‌ هر حال بعد از یک زمانی، صبر و بردباری را به غلیان درمی‌آورد.

او ادامه داد: خوشبختانه در این 3یا 4سال گذشته به ‌خوبی نشان داده شد که می‌شود با گام‌های بلندی حتی جبران مافات کرد؛ الحمدلله تعداد شاغلین ما بیش از 2/5 میلیون نفر در طول این 4سال افزایش پیدا کرده و این امید بیشتری می‌دهد برای آینده که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، می‌توانیم حتی انباشت بیکاری گذشته را بپوشانیم.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که در 4سال اخیر قدرت خرید مردم به ‌شدت کاهش یافته و این مساله در زندگی مردم به‌ خوبی قابل مشاهده است، گفت: ببینید قدرت خرید مردم حاصل تورم‌های دو رقمی بود. تورم‌های 30و 40درصدی اثرش این بود که قدرت خرید مردم را کاهش داده بود، گرچه در ظاهر حقوق کارمند و کارگر بالا می‌رفت اما رشد حقوق کمتر از رشد تورم بود. در این زمینه خوشبختانه در 4سال گذشته توانستیم رشد حقوق‌ها را بیشتر از تورم قرار دهیم و این به این معنا نیست که کاهش قدرت خرید مردم در 8 سال جبران شده باشد. نهاوندیان اضافه کرد: راه افزایش قدرت خرید مردم این است که تولید ثروت در کشور بالا رود و بر همین اساس نرخ رشد در طول 4سال بالای 4/5 درصد شده و این رقم، رقم قابل توجهی است و اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم که در 10سال اول چشم‌انداز نرخ رشد اقتصادی 2/3 بوده، خب وقتی به بالای 4/5 می‌رسیم، نشان‌دهنده این است که مسیر را درست انتخاب کردیم، ریل اقتصاد کشور عوض شده و این مسیر را با سرعت بیشتری ادامه خواهیم داد.

 فرمانده اقتصادی دولت چه کسی است؟

گفته می‌شود شما فرمانده اقتصادی دولت هستید، وزیر اقتصاد هم مجری سیاست‌های شماست! آیا انتخاب وزیر اقتصاد با پیشنهاد مستقیم شما صورت گرفته؟» نهاوندیان در پاسخ به این سوال گفت: خیر، این ‌طور نیست، تصمیم‌گیرنده نهایی در مسائل مختلف آقای رییس‌جمهور هستند و این را هم بدانید که کار دولت کار تیمی است و در تیم همه با تقسیم کار منطقی و منظم مسوولیت خود را انجام می‌دهند و اگر کاروان به مقصد برسد همه خوشحال خواهیم شد. معاون اقتصادی رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که «آیا اختلاف شما با آقای جهانگیری در مسائل اقتصادی صحت دارد یا خیر؟» گفت: اختلافی در دولت وجود ندارد و عرض کردم همه تلاش می‌کنیم تا مردم را به یک رفاه و آسایش در زندگی‌شان برسانیم. نهاوندیان شیرین‌ترین اتفاق سال 96 را نابودی تروریسم تکفیری در منطقه و حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم توصیف کرد و ادامه داد: اینکه توانستیم مسیر افزایش تولید ثروت را در جامعه بالا ببریم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم ازجمله اخبار خوب سال 96 بود اما اخبار خوب‌تر باید این باشد که کمک کنیم مردم شایسته زندگی خیلی بهتری باشند.

 

 

ارسال نظر