‌ مهم‌ترین تغییرات طرح ترافیک پایتخت در سال 97

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۱۷

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتشار اطلاعیه‌یی درباره طرح ترافیک توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این اطلاعیه اعلام کرد: به اطلاع عموم شهروندان تهرانی می‌رساند، بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و شورای ترافیک تهران، طرح ترافیک در سال ۱۳۹۷ در همان محدوده سابق و با تغییراتی در زمان، شیوه پرداخت و نحوه اخذ مجوز از ابتدای اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود.

در این اطلاعیه آمده است: شهرداری تهران به محض تصویب نهایی این طرح در مراجع ذی‌ربط، فرآیند اجرایی آن را آغاز کرده است و پس از تقویت زیرساخت‌ها، نصب دوربین‌های جدید و برنامه‌ریزی‌های مربوط به نحوه ثبت‌نام؛ هم‌اکنون ثبت‌نام از عموم متقاضیان اعم از مجوزهای سالانه دستگاه‌های اجرایی و خریداران روزانه طرح در حال انجام است.

بر این اساس مهم‌ترین تغییرات طرح برای سال ۱۳۹۷ شامل این موارد زیر است: در سال جاری، عموم شهروندانی که قصد دارند با خودرو شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید قبل از نخستین ورود، اطلاعات شخص و خودرو را درسامانهmy.tehran.ir ثبت‌ کنند. اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصات مندرج روی کارت ملی، سندمالکیت خودرو و نیز بارگذاری تصویر آنها در وب‌سایت مذکور است.

همچنین طرح ترافیک علاوه بر روزهای جمعه و تعطیلات رسمی در روزهای پنج‌شنبه نیز اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافیک در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است. در سال ۱۳۹۷ طرح ترافیک در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا ۱۹ اجرا می‌شود. مقررات مربوط به محدوده زوج و فرد برای سال ۱۳۹۷ همچنان برقرار خواهد بود و تغییری در این زمینه ایجاد نشده است. علاوه بر این هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک برای خودروهای سهمیه دستگاه‌های اجرایی و دولتی با عموم شهروندان که طرح را به صورت روزانه خریداری می‌کنند، برابر است و تنها طبق مصوبه شورای شهر برای سهمیه‌های معلولان، بیماران خاص، خبرنگاران، آژانس‌ها و وانت‌بارها تخفیف در نظر گرفته شده است. هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک برای جانبازان ۲۵درصد به بالا نیز در سقف سهمیه بنیاد شهید و امور ایثارگران، رایگان است. در سال ۱۳۹۷ به هیچ وجه فروش سالانه و یکجای طرح ترافیک وجود ندارد و نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای هر روز بر اساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه می‌شود. هزینه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج و غیراوج ترافیک متفاوت است و همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر از 20 درصد تخفیف برخوردار خواهند بود. ساعات قبل از ۱۰ صبح و بعد از ۱۶ بعدازظهر، ساعات اوج ترافیک محسوب می‌شود و هزینه تردد در ساعات بین روز کمتر از نصف هزینه ساعات اوج صبح و عصر است. محاسبه هزینه عوارض طرح ترافیک در هر روز نیز صرفا به نخستین و آخرین تردد ثبت‌شده خودرو بستگی دارد.

 حساب شهروندی فعال شد

در رویدادی دیگر مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک شهرداری تهران از فعال‌سازی حساب شهروندی در سامانه طرح ترافیک خبر داد. مصطفی قنبرنژاد با اعلام راه‌اندازی سامانه حساب شهروندی در پنل کاربران اعم از حقیقی، حقوقی و سهمیه‌بگیران و تسریع مدیریت سامانه ثبت‌نام برای کاربران اظهار کرد: حساب شهروندی به مانند کیف پول شخصی متقاضی در طول سال به منظور استفاده از طرح ترافیک عمل خواهد کرد.

مدیر واحد صدور آرم سازمان حمل و نقل و ترافیک بر رفع خطاهای احتمالی سامانه در زمان ثبت‌نام و تسریع روند ثبت اطلاعات برای شهروندان تاکید کرد و گفت: سوالات متداول شهروندان به صورت آیکون‌های راهنمای اطلاع‌رسانی در طول مراحل ثبت‌نام گنجانده شده است. قنبرنژاد همچنین از استقرار تیم پاسخگو به مشکلات و سوالات احتمالی شهروندان در واحد صدور آرم سازمان ترافیک خبر داد و گفت: کارشناسان صدور آرم و نماینده‌یی از سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری مستقر شده که از طریق شماره‌گیری *137*5# به موضوعات و سوالات مطرح شده از سوی شهروندان پاسخ خواهند داد. به گفته وی، تمام خودروهای وانت‌بار اعم از پلاک عمومی و پلاک سفید شهر تهران که سال ٩٦ آرم طرح ترافیک دریافت کرده‌اند، از امروز مهلت دارند نسبت به ثبت‌نام در سامانه طرح ترافیک سالانه اقدام کنند. قنبرنژاد اظهار کرد: تنها ساکنان محدوده طرح ترافیک می‌توانند پس از ثبت اطلاعات خود در سامانه، مدارک محل سکونت خود را به دفاتر خدمات الکترونیک ارائه دهند، ارائه مدارک سهمیه‌بگیران در زمانی دیگر اعلام خواهد شد.

 جزئیات آیین‌نامه ۹ ماده‌ای طرح ترافیک خبرنگاران

در تحولی دیگر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز در آیین‌نامه‌یی ۹ماده‌یی در خصوص طرح ترافیک خبرنگاران تصمیم‌گیری کرده است که باید به تصویب کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران برسد.

به گزارش مهر، سرانجام آیین‌نامه طرح خبرنگاران از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک به شورای شهر تهران ارائه شد. هنوز این آیین‌نامه در کمیسیون عمران و حمل و نقل بررسی نشده است اما به زودی این کمیسیون نظرات خود را در رابطه با آن ارائه می‌کند. براساس این آیین‌نامه رسانه‌های خصوصی بر رسانه‌هایی که به هر نحو به نهادها و منابع دولتی و عمومی وابسته هستند برای دریافت طرح در اولویت هستند و نام تمام افرادی که از طرح خبرنگاری استفاده می‌کنند در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حمل‌و نقل منتشر می‌شود. در آیین‌نامه‌یی که به شورای شهر تهران ارسال شده آمده است: «این آیین‌نامه به موجب تبصره ۲ ماده ۳ مصوبه شورای شهر تهران با عنوان «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» تهیه شده که در آن به شهرداری تهران اجازه داده شده است، حداکثر 3درصد از کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یک‌دهم (0.1) تعیین و محاسبه کند و خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری را نیز مشمول موارد خاص دانسته است. بر اساس ماده یک این آیین‌نامه از مجموع ۳درصد کل مجوزهای طرح ترافیک که به موارد خاص اختصاص یافته است، اکثریت آن به جامعه خبری شامل خبرنگاران روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری اختصاص می‌یابد که به دلیل انجام رسالت اطلاع‌رسانی و تسهیل ماموریت‌های مرتبط با تولید خبر، گزارش و تصویر – و نه برای ترغیب خبرنگاران به استفاده از خودرو شخصی - به این مجوز نیاز دارند. در تبصره یک آمده است، بقیه موارد خاص با پیشنهاد معاون حمل و نقل شهرداری و تایید شهردار تهران به موارد ویژه‌یی اختصاص می‌یابد که به جهات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز اضطراری به تردد با تخفیف در محدوده طرح ترافیک دارند.

 خبرنگاران باید فعالیت مستمر داشته باشند

در ماده 2 این دستورالعمل آمده است؛ منظور از خبرنگار و روزنامه‌نگار در این آیین‌نامه کسی است که شغل اصلی و مستمر او فعالیت در زمینه تهیه، تنظیم، انتشار خبر، گزارش از وقایع جاری شهر و کشور و نگارش تحلیل و تفسیر آنها در رسانه‌های جمعی است. بر اساس تبصره یک انتشار رسانه‌های جمعی فوق‌الذکر می‌تواند به هر یک از صورت‌های مکتوب روزانه با دوره‌یی، تصویری و اینترنتی باشد اما باید از مراجع ذی‌ربط مجوز قانونی داشته باشد یا در صورت عدم نیاز به کسب مجوز، فعالیت مغایر با قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور نداشته باشد.

در ماده 3 به کسانی که روزنامه‌نگار محسوب می‌شوند، اشاره شده و آمده است: همکاران مستقیم هیات تحریریه مطبوعات و خبرگزاری‌ها شامل سردبیر، معاون سردبیر، دبیر تحریریه، دبیر سرویس، معاون دبیر سرویس، گزارشگر و نویسنده درصورتی که ارتباط شغلی مداوم با یک موسسه مطبوعاتی - رسانه‌یی داشته باشند، روزنامه‌نگار شناخته می‌شوند.

 

 

ارسال نظر