اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۱۵

30 هزار کارگر پارسال دچار حادثه شدند

معاون طب کار و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه نرخ حوادث ناشی از کار در کشور ما بالاست، گفت: سال گذشته بیش از ۳۰هزار کارگر دچار حادثه شدند.

داریوش پناهی‌زاده افزود: بیش از ۳۰هزار مورد حادثه ناشی از کار در سال گذشته داشته‌ایم که به لحاظ آماری در کارگاه‌های تحت پوشش اداره کل شرق تهران تعداد حوادث کار بیشتر بوده است. ۱۲میلیون و ۶۰۰ نفر بیمه شده ما هستند که نرخ بروز حادثه براساس تعداد کارگران و بیمه‌شدگان محاسبه می‌شود که 1.56 است و در استان‌های مختلف با توجه به تعداد کارگاه‌ها و بیمه‌شدگان متفاوت است.

به گفته معاون طب کار و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم تامین اجتماعی، بیشترین نرخ بروز حادثه با ضریب ۵ در استان قزوین و کمترین نرخ بروز حادثه(۳۴صدم) در کارگاه‌های تحت پوشش اداره کل شرق تهران بوده است البته تعداد کارگاه‌های برخی از استان‌ها بیش از سایرین است و بر همین اساس نرخ حوادث ناشی از کار نیز در آنها بیشتر است و در مجموع باید فرهنگ رعایت نکات ایمنی در محیط کار رعایت شود درحالی که رعایت نکات ایمنی در کشور پایین است.

پناهی‌زاده با تاکید بر اینکه باید مخاطرات را برای کارگران در کارگاه‌ها و کارخانجات کاهش دهیم، اظهار کرد: طی سال گذشته بیشترین علت بروز حوادث در کارگاه‌ها درمان کارگران، بی‌احتیاطی و بعد از آن استفاده از وسایل بی‌حفاظ و وسایل و تجهیزات معیوب بوده است. عمده حوادث مربوط به اتفاقاتی است که در استفاده از تجهیزات غیراستاندارد رخ داده است.

معاون طب کار و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم تامین اجتماعی به راهکارهایی برای جلوگیری از حوادث کار در کارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: حوادث ناشی از کار در برخی از کشورها مانند ژاپن بسیار کم است و در برخی از کشورها نیز تا حدی است که یا حادثه ندارند یا اینکه آنها را به صفر رسانده‌اند اما درکشور ما این حوادث زیاد است.

وی اظهار کرد: بر همین اساس ما نیز در کشورمان باید از طریق آموزش و افزایش آگاهی کارگران نسبت به مخاطرات محیط کار همچنین توجه به این مخاطرات اقدام کنیم که البته متاسفانه کمتر به آموزش توجه می‌شود.

پناهی‌زاده به استفاده از لباس، کلاه و تجهیزات ایمنی نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از این راهکارها استفاده از لباس ایمنی مناسب است که باید به آن پرداخته شود.

وی همچنین گفت: مدیران کارخانه‌ها و کارگاه‌ها باید نسبت به افزایش سطح تکنولوژی دستگاه‌ها و اقدامات ایمنی برای صیانت از سلامت نیروی کار اهتمام بورزند.

معاون طب کار و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم تامین اجتماعی گفت: متناسب‌سازی و بهینه‌سازی محیط فیزیکی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و رعایت نکات بهداشت حرفه‌یی در محیط کار از دیگر اقداماتی است که برای کاهش حوادث ناشی از کار باید انجام دهیم.

وی بیشترین حوادث را در انگشتان دست دانست و گفت: بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به دستان و انگشتان کارگران است و در حوادث ناشی از دست بیشترین میزان حوادث را داریم به همین دلیل لزوم جلوگیری از آن رعایت نکات ایمنی در کارگاه‌هاست.

معاون طب کار و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم تامین اجتماعی قطع عضو در دست را جزو بیشترین حوادث دانست و گفت: بر همین اساس در کارهای ساختمانی بروز حوادث و مخاطرات برای کارگران بیش از سایر مشاغل است که در این زمینه شهرداری می‌تواند با چاپ بروشور همراه با پروانه ساخت، اطلاعات ایمنی را به کارفرماها ارائه دهد و مهندسان ناظر نیز حین انجام کار بر رعایت نکات ایمنی نظارت کافی داشته باشند.

به گفته وی، کارفرما باید حین انجام کار، کارگران را ملزم به استفاده از لباس و کلاه ایمنی کند و تجهیزات مناسب، ایمن و استاندارد در کار خود استفاده کنند.

کمک 800 هزار تومانی به تالاسمی‌ها و هموفیلی‌ها

کارشناس هموفیلی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت با اشاره به طرح راه‌اندازی و تجهیز مراکز ارائه خدمات دندان‌پزشکی برای بیماران خاص گفت: علاوه بر اینکه بیماران خاص در این مراکز و با تعرفه دولتی خدمات لازم را دریافت می‌کنند به هر یک از بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ۸۰۰ هزار تومان در این حوزه کمک می‌کنیم.

راضیه حنطوش‌زاده با اشاره به اهمیت موضوع ارائه خدمات دندان‌پزشکی در بیماران خاص گفت: ارائه این خدمت در بالا بردن کیفیت زندگی بیماران خاص تاثیر بسزایی دارد؛ چراکه این خدمت جزو مواردی است که بیمه‌ها هم آن را تقبل نمی‌کنند. بر همین اساس رفع مشکلات دندان‌پزشکی همواره برای بیماران خاص مشکل‌ساز است. این درحالی است که این بیماران به دریافت این خدمات نیاز ویژه‌یی دارند. به عنوان مثال اگر در حوزه بیماران هموفیلی بهداشت دهان و دندان رعایت نشود و مشکلات دندان‌پزشکی برای این بیماران ایجاد شود فقط نیاز به یک خدمت دندان‌پزشکی و هزینه دندان‌پزشکی را به دنبال ندارد بلکه این مشکل مصرف فراوان فرآورده‌های انعقادی را هم به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بنابراین اتخاذ و اجرای تصمیمات و اقدامات پیشگیرانه در این حوزه می‌تواند در صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از مصرف بیش از اندازه فاکتورهای انعقادی که بسیار گرانند، موثر باشد. بنابراین برای کمک به بیماران خاص در حوزه خدمات دندان‌پزشکی علاوه بر ارائه خدمات درمانی به خدمات پیشگیرانه برای حفظ بهداشت دهان و دندان آنها نیاز داریم حتی باید بدانیم که در بیمارانی مانند هموفیلی‌ها ممکن است رشد دندان‌ها هم با خونریزی همراه باشد. بر همین اساس در وزارت بهداشت یک‌سری خدمات را در قالب بسته‌های جامع درمانی‌ برای این بیماران تعریف کردیم اما برای ارائه این خدمات به صورت تخصصی حتما باید از اداره دندان وزارتخانه کمک بگیریم که البته قرار شده آنها هم کمک کنند و مراکزی به این منظور در سال ۹۷ راه‌اندازی شود.

 

ارسال نظر