روابط اصفهان و پاریس، فراسوی روابط سیاسی است

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۳۵
روابط اصفهان و پاریس، فراسوی روابط سیاسی است

اگر فرهنگ را عصاره فضیلت‌های پایدار یک ملت به‌حساب آوریم؛ داده‌های فرهنگی مهم‌ترین گزاره‌هایی است که هر کشوری از طریق آن می‌تواند موجودیت خود را در طول زمان‌های متمادی حفظ کند و مهم‌ترین داشته‌یی است که هر تمدنی می‌تواند با آن خود را به سایر کشورها معرفی کند. هفته فرهنگی اصفهان در پاریس از ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه برگزار می‌شود و موسسات و نهادهای معتبری همچون موزه لوور، مدرسه هنرهای زیبای پاریس، موزه معماری و میراث فرانسه، مجلس سنای فرانسه و نماینده یونسکو در برپایی و برنامه‌ریزی این رویداد مشارکت دارند. رویدادی که تلاش می‌کند تصویری تازه از زیبایی‌های منحصربه‌فرد اصفهان را در قاب چشمان فرانسویان علاقه‌مند به کشورمان بنشاند و نتایج آن هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت در فرآیند جذب گردشگر و همکاری‌های توسعه محور تاثیرگذار خواهد بود.  این رویداد توسط شورای ایرانی-فرانسوی CIF با همکاری انجمن دوستی ایران و فرانسه، نماینده ایران در یونسکو، رایزن فرهنگی سفارت ایران در فرانسه و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان برنامه‌ریزی شده است. شهردار اصفهان گفت: امروز به زعم جهانیان، اصفهان و پاریس بازتاب دو تصویر همگون از یک آینه هستند که در آن به پشتوانه تاریخ پرافتخارشان می‌توان شانزلیزه و چهارباغ، سن و زاینده‌رود، برلاشز و تخت پولاد، نِف و خواجو، مون مارت و جلفا، الیزه و چهلستون، ورسای و عالی‌قاپو و سرانجام نوتردام و جامع عباسی را مانند هم دید. به گزارش «تعادل»  و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌یی شهرداری، قدرت‌الله نوروزی در افتتاحیه هفته فرهنگی اصفهان در پاریس در محل مجلس ملی فرانسه اظهار کرد: درود صمیمانه خود را به نمایندگی از مردم اصفهان به همه شهروندان فرانسه تقدیم می‌کنم. امیدوارم با تحکیم هرچه بیشتر روابط این دو تمدن قدیمی و ریشه‌دار اسطوره‌یی، فصل نوینی در آفرینش و گسترش زمینه‌های گفت‌وگو و همکاری‌های بین‌المللی گشوده شود تا بتوانیم آسان‌تر از پیش در سایه بهره‌مندی از تجارب و اندوخته‌های گذشته، فضایی مبتنی بر عشق و دوستی بیافرینیم. وی افزود: این تجارب که حاصل تلاش دو ملت بزرگ ایران و فرانسه است، یکی کارنامه‌یی درخشان در عدالت‌خواهی و حق‌طلبی از دنیای باستان و استوانه حقوق بشر کوروش دارد و آن دیگری مفتخر به پیشگامی در انقلاب کبیر ۱۷۸۹ میلادی است که حاصل آن شکفتن اندیشه‌ها و افشاندن بذر آزادیخواهی بوده و به تدوین اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه که الهام‌بخش بسیاری از قوانین اساسی دنیاست، منجر شده است.

 اصفهان مورد علاقه گردشگران فرانسوی است

نوروزی اظهار کرد: اصفهان شهری که افتخار دارم به‌ عنوان شهردار آن در جمع شما صحبت کنم، یکی از مراکز هنر، فرهنگ، دانش و تمدن هم در دوران باستان و هم در دوران میانه به شمار می‌آید. بسیار خرسند و سرافرازم که بگویم شهر اصفهان مورد علاقه گردشگران فرانسوی است، به ‌نحوی‌ که همیشه به ‌خصوص در فصل بهار، اصفهان افتخار میزبانی از گردشگران فرانسوی را دارد. نوروزی تصریح کرد: اصفهان و پاریس فراسوی روابط سیاسی دولت‌ها در قالب روابط صلح‌آمیز ملت‌ها در طول تاریخ مراودات فراوان و پایداری داشته‌اند که زمینه‌ساز خلاقیت‌های فرهنگی شده است.

وی افزود: بدون شک امروز نیز می‌توانیم در سایه آموزه‌های متعالی مبتنی بر عشق و دوستی، الگویی از روابط بین فرهنگی دو شهر تاریخی را عرضه کنیم که هم تضمین‌کننده رشد اقتصاد شهری باشد و هم ارائه‌کننده مسیری برای تحقق شهر خلاق. شهردار اصفهان گفت: به فرانسه آمده‌ام و در این جلسه باشکوه شرکت کرده‌ام تا بگویم ما آماده‌ایم تا در تمام حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و بازرگانی بسترساز تعاملات گسترده‌یی با جهانشهر پاریس باشیم.

 

ارسال نظر