برندسازی، حلقه مفقوده تولیدات بنگاه‌ها

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۳۴
برندسازی، حلقه مفقوده تولیدات بنگاه‌ها

گروه بنگاه‌ها

می‌گویند مردم کشور ژاپن بعد از پایان جنگ جهانی دوم و ویرانی کامل کشورشان تا سال‌ها از پوشیدن کفش‌های تولید شده در غرب خودداری می‌کردند و از نوع خاصی از پاپوش‌های سنتی ژاپنی که از چوب ساخته می‌شد، استفاده می‌کردند تا زمانی که تولیدات کفش کارخانه‌های ژاپن به چنان درجه‌یی از رشد رسید که توانست بازارهای صادراتی غرب و شرق عالم را به تسخیر خویش درآورد. بر اساس چنین فرهنگی است که کشور آفتاب تابان امروز در بخش‌های مختلف صنعتی و کسب و کار برای بسیاری از اقتصاد‌های در حال ظهور به صورت یک الگوی تاثیرگذار درآمده است و بسیاری از کشورهای در حال توسعه از این متد ژاپنی‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی خود استفاده می‌کنند.

این روند برای ایرانی جماعت هرگز به این صورت تحقق پیدا نکرده است. برخلاف ژاپنی‌ها در سبک زندگی ایرانی جماعت استفاده از کالای داخلی برای حمایت از اقتصاد ملی چندان محلی از اعراب ندارد و بنا به دلایل گوناگون این فرهنگ در روح و روان مردم ایران نهادینه نشده است. این روزها تحلیل و بررسی راهکارهایی که اقتصاد ایران از طریق آن می‌تواند زمینه توسعه کسب و کار ایرانی و رونق تولید محصولات داخلی را فراهم کند، همچنان در سطح رسانه‌های گروهی، محافل اقتصادی جریان دارد؛ بسیاری از کارشناسان و مدیران اقتصادی در استان‌های گوناگون با توجه به تجربیاتی که در زمینه‌های مختلف تولید، صنعت و بازار کار کسب کرده‌اند، تلاش می‌کنند تا نسخه‌های عملیاتی برای تحقق شعار مهم امسال ارائه کنند. با توجه به ضرورت گفتمان‌سازی در این زمینه در جریان گزارش‌های تحلیلی این صفحه از ابعاد و زوایای گوناگون تلاش شده تا راهکارهای اجرایی برای افزایش میزان میل و رغبت خانواده‌های ایرانی به استفاده از کالای داخلی مورد بررسی قرار بگیرد. در این گزارش سراغ دیدگاه‌های نمایندگان مجلس دهم در این زمینه رفتیم تا نوری به ابعاد مغفول مانده این بحث تابانده شود.

 کالاهای خوب، باکیفیت و ارزان‌تر

نماینده بم در مجلس دهم معتقد است: تولیدکنندگان باید برای بهبود کیفیت و قیمت کالا تلاش کنند، زیرا حق طبیعی مردم است که از کالاهای خوب، باکیفیت و ارزان‌تر از نوع خارجی آن استفاده کنند.

حبیب‌الله نیکزادی با اشاره به اینکه در زمینه حمایت از کالای ایرانی باید به دو جنبه توجه کنیم، افزود: مردم، مصرف‌کنندگان اصلی کالاهای ایرانی هستند و باید در راستای اقتصاد مقاومتی و مقاوم شدن در برابر شیطنت‌ها و نقشه‌های شرق و غرب برای کشور، همچنین پویاکردن اقتصاد، ایجاد اشتغال و آرامش از هر جهت و معیشت خوب تلاش کنند.

نیکزادی تصریح کرد: تولیدکنندگان نیز باید برای بهبود کیفیت و قیمت کالا تلاش کنند، زیرا حق طبیعی مردم است که از کالاهای خوب، باکیفیت و ارزان‌تر از نوع خارجی آن استفاده کنند. بعضا تولیدکنندگان ما نتوانسته‌اند با تکنیک‌های موجود با کالای خارجی رقابت کرده و کم توجهی تولیدکننده به بازار روز دنیا موجب این مساله شده است. باید با استفاده از تکنولوژی‌های روز تولید داشته باشیم تا بتوانیم با کالاهای مشابه وارداتی که ورود این کالاها برای اقتصاد مضر است، رقابت جدی کنیم.

نیکزادی با اشاره به اینکه دولت هم باید برای پویایی تولیدات داخلی تلاش کند، گفت: متاسفانه با وجود اینکه در کشور کالایی تولید می‌شود، همان کالا به صورت انبوه وارد و گاهی ارزان‌تر از کالای ایرانی به دست مردم می‌رسد و این نشان می‌دهد تعرفه واردات پایین است. در واقع با واردات، کارگاه‌های تولید داخل کشور را تعطیل می‌کنیم و مستقیم و غیرمستقیم تلاش می‌شود، تولیدی در داخل نداشته باشیم. سودآوری واردات بالاست و طبیعتا به خاطر تعرفه پایین واردات عده‌یی تلاش می‌کنند در تولید داخل اخلال ایجاد کنند و نباید به این افراد اجازه چنین کاری داده شود.

واردات در صورت نیاز و زمانی که تولید مشابه نباشد، باید به اندازه نیاز و با برنامه مدون و مصوب بدون ضرر وارد کردن به تولید داخل صورت بگیرد. باید با استفاده از کالاهای داخلی، نیاز داخل را مرتفع کنیم و علاوه بر آن به سمت صادرات کالاهای داخل برویم و طبیعی است اقدام برای صادرات پیش‌نیازهایی دارد و باید در این زمینه به بسته‌بندی، برند و استاندارد کالا توجه کنیم تا بتوانیم با کالاهای مشابه دنیا رقابت کنیم. هر زمان واردات کاهش و صادرات افزایش پیدا کرد و تراز تجاری کشور مثبت شد، آن وقت معلوم می‌شود توفیقاتی به دست آورده‌ایم و در غیر این صورت باید چالش‌های مضر را شناسایی، برای رفع مشکلات تلاش و تولید داخل را تقویت کنیم که نتیجه آن اشتغال، آرامش و رفاه و افزایش ضریب مقاومت مردم و دولت در برابر شیطان‌های غرب و شرق خواهد بود.

نیکزادی تصریح کرد: باید به شعارهای خوب و اقتصادی برای کمک به اقتصاد کشور توجه ویژه داشته باشیم. تولیدکنندگان کالای باکیفیت تولید کنند.

 رقابت برندها باعث پیشرفت می‌شود

رییس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: در جهت تحقق شعار سال علاوه بر حمایت از تولید داخل، تولیدکنندگان نیز باید کالاهای مناسب و قابل ‌رقابت تولید کنند.

بهمن طاهرخانی افزود: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 96 و در نشست‌های طولانی و طاقت‌فرسا در همه زمینه‌های اقتصادی، کشاورزی در جهت حمایت از تولید داخلی بودجه‌های خوبی را پیش‌بینی و تصویب کرد، برای دستیابی به یک بودجه کارآمد و عملیاتی زحمت زیادی کشیده شده است.

رییس مجمع نمایندگان استان قزوین یادآور شد: آنچه برای مجلس مقدور بود بر مبنای توان درآمدی کشور هدف‌گذاری کرد، تلاش مجلس در اختیار قرار دادن بودجه لازم برای دولت در جهت بازگشایی بن‌بست‌های فراروی دولتمردان بود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس آنچه وظیفه‌اش بود به نحو مطلوبی انجام داد و در زمینه حمایت از تولید داخلی و صنایع موجود نیز به نحو مطلوبی عمل کرد تا صنایع داخلی بتواند رقابت سالم و مفیدی را با واحدهای خارجی داشته باشد.

طاهرخانی تاکید کرد: باید توجه کنیم که اگر مردم را به سمت مصرف داخلی تشویق می‌کنیم، باید تولیدکنندگان داخلی برای تحقق شعار امسال در جهت حمایت از مصرف‌کننده حرکت ماهیتی در عرصه تولیدات خود ایجاد کرده و در زمینه افزایش کیفیت کالاها نیز به شکل جدی اقدام کنند تا به هدف امسال برسیم.

وی افزود: همچنین باید عزم جدی در کشور اتفاق بیفتد، ما باید به سمت‌وسوی مصرف داخلی گرایش پیدا کنیم و با برندسازی و کیفیت‌بخشی به تولیدات ساخت داخل، مردم را به این سمت جذب کرده و در عین‌ حال نیز بتوانیم با کالاهای مطرح دنیا رقابت کنیم.

رییس مجمع نمایندگان استان قزوین تاکید کرد: دولت درآمد ملی را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌دهد، بنابراین تولیدکنندگان نیز باید کالای مناسبی تولید کنند که مصرف‌کننده متضرر نشود، مجلس شورای اسلامی به سمت‌وسوی حمایت از کالای داخلی پیش رفته و با کمک سایر قوا امیدواریم شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی هر چه بیشتر کشور در سال جاری باشیم.

وی تاکید کرد: تولیدات ما باید در دنیا به عنوان برند مطرح شود و بتوانیم رقابت کنیم و به مصرف‌کنندگان نوید دهیم که تولیدات ما نیز قابل ‌رقابت است.

 

 

ارسال نظر