راهکارهای اقتصادی شدن فعالیت‌ها در روستاها

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۱۱
راهکارهای اقتصادی شدن فعالیت‌ها در روستاها

بیش از نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان را روستاییان تشکیل می‌دهند در حالی که این رقم در سطح کشور کمتر از 25درصد است و این میزان درصد جمعیت در جنوب استان و به ویژه مناطق ساحلی بیش از میانگین استان است، لذا توجه به جایگاه برجسته روستاها در عرصه اقتصادی، تولیدی، محیطی و اجتماعی موجب افزایش کارایی فعالیت‌های تولیدی و زراعی این مناطق می‌شود.  بخشدار مرکزی خاش معتقد است؛ راهکارهای عمده اقتصادی کردن فعالیت‌ها در روستاها منجر به توسعه همه‌جانبه و تحقق اقتصاد مقاومتی در روستاها و حمایت از تولیدات داخلی می‌شود که در قدم نخست برای توسعه روستاها، مشارکت دادن مردم در فعالیت‌های اقتصادی است. این موضوع از طریق اجرای طرح تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران در مناطق روستایی می‌تواند منجر به جلب مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتی شود و مردم سهامدار این شرکت‌ها خواهند بود.  شجاعی بیان کرد: سیاست‌های نظام در قالب سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گام دوم، وارد کردن و دخالت دادن فناوری‌های نوین در عرصه فعالیت‌های اقتصاد روستایی از طریق حمایت‌های دولت که خود یکی از شاخص‌های گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری و ماشینی است و نیز برقدار کردن چاه‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی، بسته‌بندی و... گام بعدی، ارتقای حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و برنامه‌ریزی برای گسترش مشارکت آنان به ویژه در زمینه‌های اقتصادی در روستاهای استان شرطی لازم برای توسعه پایدار است.  

بخشدار مرکزی خاش افزود: گام چهارم در قالب الگوی توسعه پایدار رویکرد متنوع‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در روستاهای استان که یکی از رویکردهای مورد توجه در توسعه همه‌جانبه اجتماعات روستایی است، به‌طوری که وجود تنوع در اقتصاد روستایی لازمه دستیابی به توسعه پایدار روستایی است (مثلا کشاورزی ترکیبی با دامداری یا حتی شیلات و صیادی و صنایع‌دستی و...).  

شجاعی اظهار کرد: تدوین یک طرح کامل به نام طرح ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی روستایی در استان سیستان و بلوچستان با مشارکت نخبگان علمی و فرمانداران و بخشداران صاحب‌نظر که در آن روش‌های تامین مالی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی اشتغال‌زا و تعیین مجتمع‌های روستایی برای انجام فعالیت اقتصادی و مسائل مرزی و اقتصاد روستاهای مرزی لحاظ شده باشد.

وی تصریح کرد: توسعه صنایع کوچک و تبدیلی راهکار و راه‌حل بسیار مهمی برای ایجاد تعادل و پاسخ به چالش‌هایی نظیر فقر و پایین بودن درآمد، عدم تعادل بین شهر و روستا، کشاورزی با بازده پایین، مهاجرت، عرضه نیروی کار و... است که در شمال استان با جنوب استان متفاوت است.  وی افزود: توسعه بازارچه‌های محلی روستایی به ویژه در مسیر روستاهایی که در محور اصلی و جاده‌های ترانزیت و پرتردد قرار دارند از دیگر راهکارهای توسعه در روستاهای استان است.

شجاعی گفت: ایجاد اشتغال روستایی افزون بر اینکه از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری می‌کند از اضافه شدن تعداد بیکاران در شهرهای استان نیز می‌کاهد. صنعت گردشگری نیز از صنایع فرهنگی محسوب می‌شود که زمینه رشد فوق‌العاده‌یی در مناطق روستایی دارد، طبیعت زیبای مناطق روستایی همراه با جاذبه‌های سنتی زمینه مورد علاقه گردشگران محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر