اخبار

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۹۴

دیه ۲۳۱ میلیون تومانی زندانیان را زیاد می‌کند

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: میزان ۲۳۱ میلیون تومانی دیه به افزایش زندانیان غیرعمد منجر می‌شود. یحیی کمالی‌پور در مورد اعلام دیه در سال 97 به میزان 231 میلیون تومان گفت: در قانون مجازات اسلامی برای دیه میزان ریالی تعیین نشده است، بلکه براساس قیمت شتر، گاو و گوسفند میزان دیه تعیین می‌شود؛ اما باید توجه کرد که میزان دیه باید براساس میزان تورم در کشور افزایش پیدا کند. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه دیه 231 میلیون تومانی به‌طور حتم به حجم زندانیان غیرعمد در کشور اضافه می‌کند، افزود: افرادی که بنا به هردلیلی به پرداخت دیه محکوم شوند، با توجه به شرایط فعلی جامعه توان پرداخت چنین پولی را نخواهند داشت؛ ضمن اینکه شرایط اقتصادی حاکم برجامعه به نحوی است که مردم با مشکلات عدیده‌یی روبه‌رو هستند. او با بیان اینکه دیه 231 میلیون تومان رقم بسیار سرسام‌آوری است، به خانه ملت گفت: رقم دیه بسیار بالا است، به‌طور حتم پرداخت چنین رقمی از سوی افراد امکان‌پذیر نیست؛ این میزان دیه با شرایط اقتصادی جامعه همخوانی ندارد، البته قتل عمد دیه نداشته و فردمجرم قصاص شده و برای جرایم عمدی هم فرد قصاص می‌شود، تنها برای جرایم شبه عمدی و خطای محض فرد باید دیه پرداخت شود؛ زیرا افراد سوء نیت مجرمانه ندارند.

اعتبارات فعلی پاسخگوی اجرای پزشک خانواده نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است اجرای پزشک خانواده در روستاها شرایط بهتری دارد اما درشهرها به خوبی تعریف نشده است. منوچهر جمالی سوسفی درگفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص اجرای پزشک خانواده تا سال 1402، گفت: پزشک خانواده در طرح تحول نظام سلامت دیده شده و در قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه نیز به آن تاکید شده است؛ طرح پزشک خانواده مفید و مناسب بوده و امکان دسترسی به پزشک و مسیر درمانی را برای بیمار فراهم می‌کند. نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی افزود: برنامه‌های پیش‌بینی شده درطرح تحول نظام سلامت از جمله پزشک خانواده، سیستم ارجاع و راهنماهای بالینی به‌طور کامل اجرایی نشده و لازمه اجرای آن تامین اعتبارات کامل است؛ اینکه گفته می‌شود برای حوزه سلامت هزینه‌های بسیاری می‌شود، این درحالی است که چنین نبوده و برای این بخش با وجود جمعیت بسیار و مراجعه آنها به بخش‌های دولتی و خصوصی درمانی منابع مناسبی باید تصویب کرد. او با بیان اینکه طرح تحول و اجزای آن مانند پزشک خانواده به نفع جامعه و آحاد مردم است، به خانه ملت گفت: نمی‌توان با بیان ایرادات غیرمنطقی، طرح مهمی چون طرح تحول را مورد آسیب قرار داد، به‌طورحتم اعتبارات فعلی حوزه بهداشت و درمان کفایت انجام وظایف و کارها را نمی‌کند؛ بنابراین مسوولان وزارت بهداشت به ناچار طبق منابع در اختیار باید خدمات درمانی و بهداشتی را ارائه دهند، لذا ممکن است بسته‌های خدماتی درچنین شرایطی تغییرکند.

تعطیلی 340 مرکز غیرمجاز نگهداری و آموزش کودکان

مدیرکل امور کودکان و شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور از تعطیلی 340 مرکز آموزش کودکان که با سوء‌استفاده از مجوز خود اقدام به نگهداری کودکان به شکل طولانی مدت در طول روز می‌کردند، خبر داد. محمد نفریه با بیان اینکه مدتی است، بعضی سازمان‌ها مجوزهایی صادر می‌کنند که منجر به تاسیس مراکزی با کارکرد مهدکودک‌ها می‌شود به ایسنا گفت: سازمان بهزیستی تنها مرجع صادر کننده مجوز برای مهدهای کودک است اما دستگاه‌های دیگر با عناوینی با عنوان آموزش قرآن‌، صنایع دستی، خلاقیت و... مجوزهایی را صادر می‌کنند؛ این مراکز در عمل کار مهدکودک‌ها را بدون رعایت هیچ استانداردی انجام می‌دهند. او با انتقاد از اینکه این مراکز کودکان را برای مدت طولانی برای مثال از صبح تا عصر تحت عنوان زبان‌آموزی، نقاشی، ‌سفالگری، خانه بازی، خلاقیت و... نگهداری می‌کنند اظهار کرد: خانواده‌ها باید بدانند که تنها مراکز نگهداری از کودکان، مهدهای کودک هستند که آرم سازمان بهزیستی روی تابلوی آنها وجود دارد؛ همچنین این مراکز دارای کد شناسه هستند و شماره شکایت از این مراکز 3000012333 سامانه‌یی است که آنها می‌توانند در صورت بروز تخلف مهدکودک خاطی را به آن معرفی کنند.

 

ارسال نظر