اقتصاد یا امنیت؛ مساله این است

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۰۰:۳۳:۲۳
کد خبر: ۱۱۷۸۷۴
اقتصاد یا امنیت؛ مساله این است

محمود سریع‌القلم: کشوری که ثروت تولید نکند، نمی‌تواند از امنیت و هویت خود دفاع کند

 

گروه بنگاه‌ها|

همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار دیروز در مشهد آغاز به کار کرد. همایشی که تلاش می‌کند با در کنار هم قرار دادن خرده روایت‌های حوزه‌های اقتصادی به یک الگوی مشخص با وجود تکثر دیدگاه‌ها برسد.

در تشریح ابعاد و زوایای گوناگون این هم‌اندیشی اقتصادی، دبیر علمی این همایش گفت: این همایش 2 روزه با حضور محققان برجسته همایش ملی توسعه پایدار در مشهد آغاز شده است و در مدت برگزاری آن سلسله نشست‌های تخصصی با حضور فعالان اقتصادی و فرهیختگان جامعه علمی کشور دائر می‌شود.

محمدطاهر احمدی افزود: از 65 مقاله دریافت شده در همایش 5 مقاله حاصل طرح‌های پژوهشی اتاق‌های بازرگانی مشهد، تهران، شیراز، تبریز و اصفهان ارائه و بقیه چاپ می‌شود.

این فعال اقتصادی گفت: در این همایش سرمایه‌گذاری خرد و اخذ اعتبارات از محیط سرمایه‌گذار، ورشکستگی، محیط کسب و کار و تجارت فرامرزی در محیط بین‌المللی بررسی می‌شود.

یکی از اساتید حاضر در این نشست که دیدگاه‌های مطرح شده‌اش مورد توجه حاضران قرار گرفت، محمود سریع‌القلم بود که درباره ارتباط متقابل اقتصاد و امنیت صحبت کرد. سریع‌القلم برخلاف دیدگاه‌های رایجی که معتقدند این امنیت است که توسعه اقتصادی ایجاد می‌کند، اظهار کرد که با استفاده از المان‌های اقتصادی توسعه‌یافته است که می‌توان به یک امنیت پایدار رسید. استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: همه ما می‌شنویم که می‌گویند باید به فکر امنیت باشیم اما کشوری که ثروت تولید نکند، نمی‌تواند از امنیت و هویت خود دفاع کند.

به گزارش ایسنا، محمود سریع‌القلم در افتتاحیه پنجمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اظهار کرد: اگر بخواهیم موضوع کسب و کار را مطرح کنیم باید آن آناتومی و اسکلت کلانی که در این حوزه وجود دارد را مدنظر خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: کسب و کار در چه قالبی می‌تواند بهتر عمل کند، این سوال مهمی است و هر دانشجو و سیاستمدار و... که بخواهد رشد کند باید در مدارهای بین‌المللی قرار گیرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: مبنای رشد و کارآمدی، ارتباطات جهانی است، اگر تاریخ تجارت اروپا را مطالعه کنیم به این موضوع پی می‌بریم که آنها ابتدا تجارت بین‌الملل را آغاز کردند و درنهایت تجارت قاره‌یی توسعه پیدا کرده است.

سریع‌القلم عنوان کرد: ما در حاکمیت کشور به نتیجه نرسیدیم و لازم است بگویم حکمرانی یک امر تخصصی نیست و انتقال آن از طریق خویشاوندی و دوستی میسر نمی‌شود و کشورهایی که توسعه و دانش حکمرانی را مدنظر قرار دادند توسعه را نیز تجربه کردند. وی خاطرنشان کرد: هیچ کشوری در جهان پیدا نمی‌شود که 20درصد از تجارتش با چین نباشد و آنها توانستند مساله جدی اولویت‌بندی خود را در حاکمیت رعایت کنند، باید بگویم هیچ حاکمیتی نمی‌تواند بدون مشارکت با بخش خصوصی به جایی برسد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران تاکید کرد: ما باید درنهایت دانش حاکمیت را نسبت به آینده ایران گسترش دهیم که آینده ایران در گرو تفکرات حاکمیت است.

سریع‌القلم تصریح کرد: برای ما جای بسی سوال دارد که بین هویت امنیت و اقتصاد چه نوع تقسیم‌بندی وجود دارد؟ همه ما می‌شنویم که می‌گویند باید به فکر امنیت باشیم اما کشوری که ثروت تولید نکند نمی‌تواند از امنیت و هویت خود دفاع کند. او گفت: اصول توسعه‌یافتگی بر تجربه بشری شامل صنعتی شدن، بروکراسی کارآمد، شایسته‌سالاری، هماهنگی میان سه قوه، توزیع عادلانه امکانات، محوریت تولید و فناوری و تصمیم‌گیری اقتصادی غیرسیاسی می‌شود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه وظیفه ما دانشگاهی‌ها و فعالان بخش خصوصی این است که فهم و دانش را از مسائل بین‌المللی تغییر دهیم، تاکید کرد: باید بگویم که بسیاری از پارادایم‌های فکری ما نیازمند تغییر است و همچنین علاوه بر این موارد باید تعریف را از جهان و ساختارها تغیر دهیم تا بتوانیم رشد را حس و تجربه کنیم. سریع‌القلم بیان کرد: یکی از وظایف مهم ما این بوده که باور خود را نسبت به نظام بین‌الملل و مفهوم حکمرانی تغییر دهیم و این مفهوم کاملا غیرسیاسی و درراستای توسعه بوده است.

او اضافه کرد: شایسته‌سالاری از طریق همایش، آیین‌نامه و سخنرانی و... به دست نمی‌آید بلکه از راه بین‌المللی بودن می‌توان آن را لمس کرد، اگر نظام‌های آموزشی و دانشگاهی و بخش خصوصی به جهان متصل شوند شایسته‌سالاری محقق می‌شود. استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران اظهار کرد: بنیان‌های فکری در مورد اجماع شامل قفل شدن به کشورهای دیگر، بین‌المللی شدن، فعالیت متمرکز تخصصی، تفکیک قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی، تبادل با بازارهای کار، سرمایه و فناوری و پشتیبانی طبقه متوسط و اقشار حرفه‌یی جامعه می‌شود. سریع‌القلم اظهار کرد: اگر پشتوانه یک دولت کارآفرینان باشند رشد را شاهد خواهد بود اگر این اصل مهم را درنظر نگیرد به درد پوپولیسم دچار می‌شود.

 

ارسال نظر