پرداخت 90 درصد تسهیلات اشتغال‌زایی استان‌ها

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۸۶
پرداخت 90 درصد تسهیلات اشتغال‌زایی استان‌ها

گروه بنگاه‌ها  

برنامه اشتغال فراگیر به عنوان سند بالادستی اشتغال‌زایی کشور تیر ماه امسال از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به کلیه دستگاه‌های اجرایی با هدف ایجاد سالانه ۹۷۰هزار شغل ابلاغ شد. براساس این ابلاغیه برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های اشتغال‌زا علاوه بر منابع ۲۰هزارمیلیارد تومانی بانکی و تسهیلات 1.5میلیارد دلاری(معادل ریالی) صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات بودجه‌یی در برنامه اشتغال فراگیر هدف‌گذاری شد که ۱۰۰میلیارد تومان واریز شده به حساب وزارت کار در سال96 بخشی از بودجه ۵۰۰ میلیاردی از محل اعتبارات بودجه‌یی است.

اما به‌رغم این تخصیص بودجه، هفته پیش عیسی منصوری معاون کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان برگزاری همایش عدالت اجتماعی و اشتغال اعلام کرد که دولت تا به امروز حتی یک ریال هم برای اشتغال زایی پرداخت نکرده است. اظهاراتی که بلافاصله در سطح گسترده در رسانه‌های گروهی بازتاب پیدا کرد و بسیاری از مخالفان دولت با استناد به آنها در آتش انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت دمیدند.

اما پرسش کلیدی در این معادله سهمی است که استان‌های مختلف از بودجه اشتغال مصوب دریافت کرده‌اند؛ برای آگاهی از کم و کیف اظهارات منصوری سراغ مسوولان استان‌های مختلف رفتیم تا نوری به ابعاد مختلف سهم این استان‌ها از اشتغال بتابانیم تا مشخص شود که آیا دولت به تعهدات بودجه‌یی خود برای اشتغال‌زایی عمل کرده است یا اینکه در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است. مسوولان اجرایی در استان‌های اصفهان؛ بوشهر و خوزستان هر کدام بخشی از سایه روشن‌های بودجه اشتغال در منطقه خود را تشریح کردند. اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد، دولت توانسته به بخش قابل توجهی از تعهدات اشتغال‌زایی خود عمل کند.

 بستر اشتغال‌زایی در اصفهان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت:۹۰درصد تسهیلات اشتغال‌زایی اصفهان به پشتیبان‌های مشاغل خانگی پرداخت شده است.

محسن نیرومند در جلسه شورای هماهنگی تعاون اردستان اظهار کرد: ایجاد اشتغال در کشور و شهرستان‌ها بستر مناسبی نیاز دارد که اکنون دولت در نظر دارد، سیاست‌های مربوط به اشتغال را برای نخستین‌ بار در کشور اجرا کند.

وی با بیان اینکه بیشتر بیکاران تحصیلکرده‌ها هستند، افزود: نرخ بیکاری در افراد زیر دیپلم فقط ۹درصد بوده و ما در این مورد مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی در مورد افراد تحصیلکرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به نرخ بیکاری در استان اظهار کرد: نرخ بیکاری در استان اصفهان 13.7 است و تمام تلاش مجموعه برای کاهش میزان بیکاری است.

نیرومند با بیان اینکه تمام تلاش ما کاهش میزان بیکاری است، تصریح کرد: سهم طرح کارورزی 4هزار و ۱۲۵نفر است که آن را بین شهرستان‌ها توزیع کردیم.

وی ادامه داد: استان اصفهان یک میلیون و ۱۰۰هزار بیمه شده دارد که بالغ بر ۷۰۰هزار نفر بیمه شده اجباری هستند. با وجود بحث مشکل نرم‌افزاری به وجود آمده ۱۱۰قرارداد بیشتر نتوانستیم، منعقد کنیم با این حال رتبه دوم کشوری در اجرای این طرح داریم و امیدواریم این رشد تصاعدی باشد تا بتوانیم این طرح را تکمیل کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان همچنین اعتبار مشاغل خانگی استان اصفهان را ۵۴ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۹۰درصد تسهیلات اشتغال‌زایی اصفهان به پشتیبان‌های مشاغل خانگی پرداخت شده است.

 ابلاغ 444 میلیارد تومان اعتبار به بوشهر

از سوی دیگر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز می‌گوید: در قالب تسهیلات بند الف و ب تبصره ماده 18 قانون بودجه، تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در مناطق روستایی، محروم و مرزی و مشاغل خرد خانگی 444میلیارد تومان اعتبارات اشتغال‌زایی به استان بوشهر ابلاغ شده که تاکنون 212میلیارد تومان تخصیص یافته است.

حمیدرضا پناه با اعلام اینکه در راستای اشتغال‌زایی از محل تسهیلات بند الف و ب تبصره ماده 18 قانون بودجه، میزان 224میلیارد تومان به استان بوشهر ابلاغ شده، افزود: متقاضیان در مراکز شهری به غیر از شرکت‌های دانش‌بنیان 2درصد یارانه و در روستاها، مناطق محروم و مرزی 7درصد یارانه دریافت می‌کنند درحالی که این اعتبارات برای شرکت‌های دانش‌بنیان با 3درصد یارانه در مناطق شهری، 2درصد یارانه در شرکت‌های معمولی و 8 درصد یارانه برای روستاهای محروم و مرزی پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر تصریح کرد: کل اعتباری استان بوشهر در سرفصل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در مناطق روستایی، محروم و مرزی 200میلیارد تومان ابلاغ شده است که تاکنون 98میلیارد تومان به بانک‌های عامل تخصیص یافته و متقاضیان با نام‌نویسی در سامانه کارا و پس از تصویب در کارگروه فنی می‌توانند از بانک‌های عامل این تسهیلات را دریافت کنند.

پناه عنوان کرد: نرخ این تسهیلات برای روستاهای محروم 4درصد، در مناطق روستایی غیرمرزی محروم 6 درصد و در نواحی صنعتی و شهرهای زیر 10هزار نفر با نرخ 10درصد برای سرمایه در گردش پرداخت می‌شود. وی بیان کرد: تسهیلات دیگری که به استان بوشهر برای اشتغال ابلاغ شده، مشاغل خانگی است که میزان آن 20میلیارد تومان است و شرکت‌ها و مراکز تولیدی که بتوانند زمینه اشتغال 15نفر را ایجاد کنند، می‌توانند 75میلیون تومان تسهیلات با سود 4درصد از این محل دریافت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر عنوان کرد: روند پرداخت حقوق و مزایا به کارورزان فارغ‌التحصیل دانشگاهی همچنان ادامه دارد و دارندگان مدارک دانشگاهی از فوق دیپلم تا دکترا و کارفرمایان با نام‌نویسی در سامانه کارورزی می‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند.

 رتبه خوزستان در برنامه اشتغال فراگیر دولت

در این میان معاون سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان رتبه این استان در برنامه اشتغال فراگیر دولت را مطلوب نمی‌داند و معتقد است: با توجه به جایگاه استان خوزستان در اقتصاد ملی و نرخ بیکاری استان باید سهم بیشتری به خوزستان اختصاص یابد.

به گزارش تسنیم، مهرداد نیکو به اقدامات دولت برای ایجاد اشتغال در کشور اشاره و اظهار کرد: برای تولید و اشتغال بسته‌یی به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید که براساس آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید شغل ایجاد کند.  وی طرح اشتغال عمومی، تنوع‌بخشی به طرح‌های اشتغال‌زا، ساماندهی نیروی کار مازاد با هدف اعزام به خارج از کشور و بحث کارورزی دانش‌آموختگان برای جذب در واحدهای اقتصادی را ازجمله اقداماتی دانست که باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد اشتغال در کشور اجرایی کند. معاون سازمان برنامه و بودجه خوزستان، برنامه اشتغال فراگیر دولت را برای ایجاد اشتغال 970هزار نفر در کشور در سال 96 اعلام کرد و گفت: به‌ طور میانگین سالانه باید برای 800 هزار نفر شغل ایجاد شود تا نرخ بیکاری کشور افزایش پیدا نکند ولی اگر بخواهیم این نرخ را کاهش دهیم باید اشتغال بیشتری صورت بگیرد. وی با اشاره به هدف دولت برای کاهش نرخ بیکاری در کشور عنوان کرد: برای کاهش سالانه 0.8درصد نرخ بیکاری در کشور باید در هر سال 970هزار شغل در کشور ایجاد شود تا این نرخ تک رقمی شود.

نیکو نرخ بیکاری جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی را بسیار بیشتر از سایر بخش‌ها اعلام و بر حفظ و صیانت از مشاغل موجود و مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان تاکید کرد و گفت: باید با تکمیل زنجیره ارزش افزوده در بخش‌های مختلف خوزستان شغل ایجاد کنیم.

وی با اشاره به رتبه خوزستان از برنامه اشتغال فراگیر دولت خاطرنشان کرد: سهم استان ما در بین 31 استان کشور در این برنامه 3.77درصد است و در رتبه هفتم این برنامه هستیم.

 

ارسال نظر