اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۵۵۸

 صادرات گیاهان دارویی خراسان‌رضوی به ۵۰ کشور جهان

۶۵۰ تن انواع گیاهان دارویی و ۱۵۰۰ تن گلاب تولید خراسان‌رضوی در 5 ماهه نخست امسال به کشور‌های خارجی صادر شد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: این محصولات به صادرات گیاهان دارویی خراسان‌رضوی به بیش از 50 کشور جهان ازجمله فرانسه، آلمان، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، امریکا، سوئد، دانمارک، ایتالیا، لهستان، نیوزیلند، جمهوری چک، چین، سنگاپور، فیلیپین، مالزی، صربستان، هند، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان و امارات صادر شده است. هاشم نقیبی افزود: هم‌اکنون 5 کارخانه در زمینه فراوری گیاهان دارویی در خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند که 3 کارخانه از این تعداد جزو پیشرفته‌ترین کارخانه‌های کشور هستند. او گفت: بازار گیاهان دارویی تولیدی خراسان‌رضوی در کشورهای خارجی بسیار خوب و مورد قبول است و هم‌اکنون در این زمینه تمرکز روی تقویت فرآوری بهداشتی گیاهان دارویی است که بسیار موردتوجه کشورهای اروپایی است.

 حضور 500 نفر در دوره آموزشی ملی پرورش شتر در بشرویه

بیرجند| نخستین دوره آموزشی ملی پرورش اقتصادی شتر روز شنبه با حضور بیش از 500 نفر از 21 استان کشور در شهرستان بشرویه در خراسان‌جنوبی آغاز شد. این دوره آموزشی ویژه شترداران، دامپزشکان و کارشناسان دامپروری کشور تا هفتم اسفند ماه در بشرویه ادامه دارد. دبیر اجرایی دوره آموزشی ملی پرورش اقتصادی شتر در آیین گشایش این دوره گفت: برگزاری این دوره فصل جدیدی را در حوزه شترداری صنعتی و سودآور در شرق کشور به وجود می‌آورد. سیدحمید عبدی افزود: پرورش شتر مقوله‌یی جدید در استان خراسان‌جنوبی نیست و تغییر نگرش در زمینه چرخه پرورش شتر و تولید فرآورده‌های دامی وابسته به آن و سوق دادن شترداری سنتی به سمت شترداری صنعتی نیازمند همتی گسترده و همه‌جانبه است. او گفت: باتوجه به ظرفیت‌های خوب بشرویه در حوزه پرورش شتر امیدواریم با فراهم آوردن زیرساخت‌هایی نظیر مجتمع‌های دامداری، آزمایشگاه‌های بهداشتی، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و از همه مهم‌تر احداث صنایع تکمیلی وابسته به این بخش شاهد رونق روزافزون شترداری صنعتی در بشرویه باشیم.

 نرخ بیکاری در اصفهان کاهش یافت

اصفهان| معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان از تداوم روند کاهشی نرخ بیکاری این استان در پاییز امسال خبر داد و گفت: نرخ بیکاری در پاییز امسال به 13.7درصد رسید. محمدرضا لعلی افزود: نرخ بیکاری استان اصفهان در پاییز امسال در مقایسه با فصل بهار و تابستان به‌ترتیب 2.4 و 0.3 واحد کاهش نشان می‌دهد. وی اظهار کرد: متوسط نرخ بیکاری استان اصفهان در 3 فصل گذشته سال 96 حدود 14.6درصد بوده که در مقایسه با 3 فصل نخست پارسال که حدود 15.3درصد بود، 0.7درصد کاهش یافته است. لعلی تاکید کرد: متوسط نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز در 3 فصل اول سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال 95 حدود 1.1درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری استان اصفهان در تابستان سال جاری به 14درصد رسید که در مقایسه با تابستان سال گذشته حدود 3.4درصد کاهش یافت.

 سیب‌های شب عید از دماوند در راه بازار

تهران| معاون اقتصادی استانداری تهران گفت: شهروندان استان هیچ مشکلی برای تامین میوه شب عید نخواهند داشت. محمد امامی امین در حاشیه بازدید از سردخانه‌های ویژه نگهداری میوه در روستای جابان شهرستان دماوند از ذخیره‌سازی مناسب میوه شب عید شهروندان در استان تهران خبر داد و افزود: تکلیف قانونی داشتیم که میوه‌های باکیفیت و موردنیاز شهروندان را برای تنظیم بازار پایان سال ذخیره‌سازی کنیم و در این راستا تاکنون ۲۵۰۰ تن سیب در سردخانه‌های شهرستان دماوند ذخیره‌سازی شده است. امامی امین ذخیره‌سازی پرتقال پایان سال در سردخانه‌های استان را نیز مناسب دانست و گفت: طبق تکلیفی که برعهده داشتیم، تاکنون ۳۳۰۰تن پرتقال برای تنظیم بازار پایان سال ذخیره‌سازی شده و مشکلی برای تامین میوه پایان سال نخواهیم داشت.

 جلوگیری از مهاجرت روستاییان با ایجاد کارگاه‌های تولیدی

اراک| ایجاد کارگاه‌های کوچک تولیدی در شهرستان تفرش از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرده است. همه روستا را با کار کشاورزی و دامداری می‌شناسند اما یک کارآفرین خوشفکر روستای کبوران شهرستان تفرش، کارگاهی متفاوت راه‌اندازی کرده است تا جوانان این منطقه در روستا ماندگار شوند. در

5 کیلومتری شهر تفرش در روستای کبوران که اهالی آن به کشاورزی مشغول هستند، طبری کار تولید شمع را انتخاب کرده است. این کارگاه شمع‌سازی زمینه اشتغال 20 نفر را فراهم کرده است. با تلاش‌هایی که در این کارگاه تولیدی کوچک صورت گرفته، آقای طبری را به یکی از کارآفرینان برتر در سال 96 تبدیل کرده است.

 تولید انبوه دستگاه سورتینگ سیار مرکبات

در نقده

سنندج| دستگاه سورتینگ سیار مرکبات باتوجه به نیاز باغداران منطقه برای دسته‌بندی محصولات و تاثیر مستقیم آن در کیفیت صادرات محصولات باغی به مرحله تولید انبوه رسید. این دستگاه در سال 91 رونمایی شده و اکنون باتوجه به نیاز منطقه به‌ویژه تولید انبوه دستگاه سورتینگ مرکبات در نقده باغداران سیب به درجه‌بندی و سورتینگ به مرحله تولید انبوه رسیده است. جعفری طراح دستگاه سورتینگ گفت: ظرفیت دسته‌بندی این دستگاه یک تن و 200 کیلوگرم در ساعت است و از 2 تا 12 سانتی‌متر برای میوه‌های مختلف کاربرد دارد.

 5 میلیارد تومان سهمیه تسهیلات اشتغال بخش گردشگری و صنایع دستی

اردبیل| از کل سهمیه تسهیلات اشتغال استانی در اردبیل 25میلیارد تومان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل اختصاص یافته است. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: از کل سهمیه تسهیلات اشتغال استانی سهم این اداره کل

25 میلیارد تومان است که  12.5میلیارد تومان در بخش گردشگری و  12.5میلیارد تومان در بخش صنایع دستی پیش‌بینی شده است. علیرضا دباغ عبداللهی با بیان اینکه برای دریافت این تسهیلات برای هر شهرستان سقف تعریف شده، افزود: باید فرمانداران شهرستان‌ها اولویت‌های خود را مشخص و به کارگروه استانی جهت تصویب طرح‌ها ارائه کنند.

 

ارسال نظر