ترویج گفتمان تعاونی‌محور در اقتصاد

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۹۱
ترویج گفتمان تعاونی‌محور در اقتصاد

۶۰ هزار تن میوه برای شب عید در کشور ذخیره شد

گروه تشکل‌ها   

«هم‌اندیشی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کارآفرینان، تشکل‌ها و نهادهای مردمی » عنوان سمیناری است که در سطح استان‌های چهارمحال و بختیاری و یزد برای گفتمان‌سازی در خصوص توسعه نقش تشکل‌های مردم‌نهاد و تعاونی‌ها در شکل‌دهی شمایل نهایی توسعه پایدار اجرایی شده است.

واقعیتی که در صورت تحقق می‌تواند بخشی از نیازهای اشتغال‌زایی کشور را پاسخ دهد و کیست که نداند بحث اشتغال‌زایی در شرایط امروز کشورمان یک اولویت غیر قابل جایگزین است.

معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اما در این همایش با اشاره به اینکه اشتغال موضوع مهم امروز جامعه و خانواده‌هاست، تلاش کرد تا توجه مخاطبان را به ضرورت موضوع خلاقیت و ایده‌پردازی در بحث کارآفرینی جلب کند و گفت: امروزه خلاقیت در کارآفرینی بسیار مهم است و باید روی موضوعات اشتغال تمرکز بیشتری صورت گیرد، زیرا آینده ساختنی است و باید نگرش تعاونی‌محور به یک فرهنگ تبدیل شود.

حسن شیبانی دیروز در سمینار هم‌اندیشی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کارآفرینان، تشکل‌ها و نهادهای مردمی استان‌های یزد و چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: امروزه از اساسی‌ترین و محوری‌ترین نیازهای هر جامعه و جامعه کنونی اشتغال و کارآفرینی است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال موضوع مهم امروز جامعه و خانواده‌هاست، افزود: امروزه خلاقیت در کارآفرینی بسیار مهم است و باید روی موضوعات اشتغال تمرکز بیشتری صورت گیرد، زیرا آینده ساختنی است و باید نگرش تعاونی‌محور به یک فرهنگ تبدیل شود.

شیبانی با اشاره به لزوم آینده‌نگری برای آینده کشور تصریح کرد: علت کمتر موفق بودن کشور در مسائل مختلف، نگاه روزمره به مسائل و غافل شدن از نگاه توسعه‌یی است.

وی ادامه داد: در مقطعی از زمان 80 درصد جمعیت، روستایی و 20درصد شهری بودند که امروزه این روند به دلیل حاکم نبودن نگاه توسعه‌یی تغییر یافته و بر مبنای پیش‌بینی‌ها اقدامات صورت نگرفته است. معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: مکاتب مدیریتی از موضوعات مهم و یک صفت بارز برای کارآفرین به شمار می‌رود که باید برای رسیدن به این مهم در راستای نگاه توسعه‌یی حرکت کرد.

شیبانی جرات ریسک‌پذیری و ریسک کردن را از دیگر صفت‌های کارآفرینان دانست و تصریح کرد: امروزه یکی از ضرورت‌ها و نیازها در عرصه کارآفرینی، ریسک‌پذیر بودن است که این صفت در ارزش‌آفرینی، ایجاد فرصت‌های شغلی و خلق ثروت برای کارآفرینان نقش اساسی دارد.  وی گفت: باید تجربیات و اطلاعات افراد موفق در اختیار افراد جویای کار قرار گیرد تا نتیجه مطلوبی حاصل کارآفرینان شود.

شیبانی با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی کشور یک سازمان با شبکه مویرگی گسترده است، تصریح کرد: تعاونی‌ها بیشترین بستر را برای رسیدن به توسعه دارند که برای رسیدن به توسعه در تمام بخش‌های اقتصادی تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در بخش تولید کمتر نگاه‌ها به بازار فروش بوده است، گفت: در کشور بیشتر تلاش‌ها در زمینه به‌زراعی، به‌نژادی، اصلاح ارقام و تولید و صادرات محصولات بوده است که باید بر بخش تولید، نقدی اساسی صورت گیرد.

شیبانی علت موفق نبودن در صادرات برخی محصولات را بالا بودن قیمت تمام شده و پایین بودن بهره‌وری عنوان کرد و گفت: باید نگاه به بازار تغییر و نگاه‌ها به خلق ثروت، ظرفیت‌ها و زنجیره‌سازی صورت گیرد.  وی با اشاره به اینکه 87 درصد از زعفران دنیا توسط ایران تولید می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه امروزه با این میزان از سهم تولید زعفران، سهم کشور از زنجیره ارزش زعفران بسیار ناچیز است که تمام کارآفرینان باید تلاش کنند تا صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع بسته‌بندی گسترش و برای خلق ثروت در این زمینه نیاز بازارهای هدف سنجیده شود.

شیبانی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری 11 درصد از آب کشور را تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: این ثروتی عظیم و ارزشمند است که با توجه به محدودیت‌های آبی در بسیاری از نقاط کشور، لازم است برای استفاده بهینه از این ثروت و حداکثر بهره‌وری از محصولات کشاورزی به خصوص کشت‌های گلخانه‌یی برنامه‌ریزی کرد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نگاه ارزشمندی به این بخش دارد و با حمایت کارآفرینان در جهت ارتقای بهره‌وری گام‌های خوبی برداشته است.  شیبانی خاطرنشان کرد: اگر قرار است، جامعه‌یی توسعه یابد باید با توجه به نقش و حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روز به روز حضور آنها در این عرصه‌ها پررنگ‌تر شود.  معاون امور فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور همچنین گفت: ۶۰ هزارتن میوه برای شب عید در کشور خریداری و ذخیره شد.

حسن شیبانی با اشاره به اینکه ۶۰ هزارتن میوه برای شب عید در کشور خریداری و ذخیره‌سازی شد، اظهار داشت: میوه‌های خریداری شده برای توزیع در روزهای پایانی سال از بهترین نوع هستند.

 لازمه حرکت به سمت توسعه

داشتن برنامه‌ریزی‌های مهارتی است

در همین خصوص مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: پتانسیل‌های استان در زمینه صنعت و گردشگری بیشتر بوده که باید بتوان با برنامه‌ریزی‌های مهارتی به این سمت و سو حرکت کرد.

به گزارش ایسنا سید حفیظ‌الله فاضلی دیروز در سمینار هم‌اندیشی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار کارآفرینان، تشکل‌ها و نهادهای مردمی استان‌های یزد و چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اشتغال یکی از دغدغه‌های دولت محسوب می‌شود، اظهار کرد: اشتغال فراگیر و طرح توسعه اشتغال پایدار از برنامه‌های مدنظر دولت برای کاهش بیکاری است.

وی افزود: اعطای تسهیلات بسیاری از مشکلات را برطرف نمی‌کند بلکه باید برای محصولات تولیدی بازار فروش فراهم باشد تا مشکلات مرتفع شوند.

فاضلی با اشاره به وجود پتانسیل‌ها و انجام نشدن ظرفیت‌سنجی و برنامه‌ریزی صحیح در استان تصریح کرد: متاسفانه در دانشگاه‌ها بیش از 50درصد دانشجویان در رشته علوم انسانی متمرکز شده‌اند، همچنین پتانسیل‌های استان در زمینه صنعت و گردشگری بیشتر بوده که باید با برنامه‌ریزی‌های مهارتی به این سمت و سو حرکت کرد.

وی گفت: لازم است جهت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان برای استفاده صحیح از آنها و ایجاد اشتغال پایدار برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

فاضلی در ادامه با اشاره به برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: چنین همایش‌هایی می‌تواند بر توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار در استان تاثیرگذار باشد. وی با اشاره به اینکه افراد کارآفرین افرادی خلاق و باتجربه‌ هستند، تصریح کرد: افراد جویای کار می‌توانند با کارآفرینان موفق تبادل‌نظر کرده و از تجربیات، فکر و ایده خلاق آنها استفاده کنند.  فاضلی بر برگزار شدن مستمر این‌گونه همایش‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: در آینده امید است، بتوان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سایر استان‌ها که کارآفرینان موفقی دارند از ایده‌ها و علم این افراد برای توسعه استان و ایجاد اشتغال پایدار که در نهایت به فرصت‌های شغلی پایدار ختم شوند، استفاده کرد.

 

 

ارسال نظر