توسعه مشاغل خانگی به اندازه پتروشیمی اهمیت دارد

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۱۰
توسعه مشاغل خانگی به اندازه پتروشیمی اهمیت دارد

در شرایطی که اقتصاد کشور سال‌ها از توجه و تمرکز روی مشاغل خرد و خانگی دور بوده است از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در سال92 برنامه‌های دامنه‌داری برای استفاده از این ظرفیت‌های کلیدی در اقتصاد آغاز شده است.

 در مسیر همین توجه و تمرکز است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: مشاغل خانگی به اندازه صنعت پتروشیمی در اقتصاد اهمیت دارد و اگر بتوانیم سال آینده 40هزار شغل خانگی ایجاد کنیم یعنی موفق بوده‌ایم.

به گزارش ایرنا علی ربیعی روز دوشنبه در نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در محل وزارت کار افزود: با توجه به اینکه مشاغل خانگی ایجاد درآمد می‌کند مانند مشاغل دیگر اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه مشاغل خرد و کوچک جای خود را در جامعه پیدا کرده‌اند، گفت: می‌توان این تفاوت را در سال‌های 95و 96 مشاهده کرد؛ گرچه تا چندی پیش به مشاغل خرد، مشاغل کاذب می‌گفتند اما با گفتمان‌سازی، این نوع مشاغل در جامعه جا افتاد.

وی با اشاره به فرآیندهای قانونی برای مشاغل خانگی گفت: می‌توان فرآیند ایجاد این نوع مشاغل را بررسی کرد حتی می‌توان این نوع مشاغل را به بیمه‌های اجتماعی گره زد تا در نهایت به مشاغل رسمی گره بخورند.

به گفته وزیر کار، اگر از ظرفیت٩٠٠هزار شغلی که در سال ٩٧ باید ایجاد شود، بتوان 40هزار شغل آن مشاغل خانگی باشد به موفقیت بزرگی دست یافته‌ایم.

وی اظهار کرد: حتی این نوع مشاغل اگر بتوانند برای فرد 500 هزار تا ٢میلیون تومان درآمد ماهانه ایجاد کند، مطلوب است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بستر‌سازی برای ایجاد شغل و محیط کسب وکار را مهم‌تر از پرداخت تسهیلات بانکی دانست و از دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی خواست تا برش‌ها و رسته‌های مشاغل خانگی را منطبق با مناطق روستایی و حتی شهرها شناسایی کنند.

 6 هزار میلیارد ریال منابع مشاغل خانگی ابلاغ شده است

رییس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی نیز در این نشست گفت: از ١٢هزارمیلیارد ریال منابع در نظر گرفته شده برای توسعه مشاغل خانگی 6 هزارمیلیارد ریال آن ابلاغ شده ضمن آنکه ١٠درصد از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایر به مشاغل خرد و خانگی تخصیص یافته است.

مهناز امامدادی با اشاره به تسهیلات مورد نیاز مشاغل خانگی گفت: تاکنون 59 هزار و 500 فقره مجوز برای مشاغل خانگی صادر شده که از این تعداد ٣٢هزار و ٦٠٠ پرونده به بانک‌های عامل ارسال و برای 14هزار فقره تسهیلات اعطا شده است. وی از افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی خبر داد و گفت: پیش از این سقف تسهیلات به هر فرد 50 میلیون ریال بود که به ٢٠٠میلیون ریال افزایش یافته است. امامدادی ادامه داد: همچنین تسهیلات پشتیبانی از این نوع مشاغل از 750میلیون ریال به یک میلیارد ریال رسیده است.

 

ارسال نظر