عامل خروج سپرده‌های کوتاه‌مدت مردم از بانک‌ها

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۴۳

در شرایطی که این روزها موضوع افزایش نوسانات بازار ارز به مهم‌ترین سوژه گفت‌وگو‌های مردم کوچه و بازار و رسانه‌ها بدل شده؛ یافتن پاسخی برای این پرسش که کدام عامل کلیدی باعث خروج سپرده‌های کوتاه‌مدت مردم در بانک‌ها شده، ضروری به نظر می‌رسد. دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان درخصوص این پرسش معتقد است: افزایش قیمت ارز و طلا در ماه‌های اخیر باعث خروج سپرده‌های کوتاه‌مدت مردم از بانک‌ها شد. به گزارش ایسنا، مهدی میری در نشست شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمان افزود: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و افزایش قیمت ارز و طلا باعث شد مردم برای تبدیل سپرده‌ها به ارز و طلا و قرار دادن آنها در صندوق امانات بانک‌ها متمایل شوند. او با بیان اینکه پس از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، مردم دیگر در سپرده‌های پس‌انداز و جاری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، ادامه داد: مصارف بانک‌ها بیشتر از منابع آنهاست و قیمت تمام شده پول در بانک‌ها بسیار بالاست. میری در بخش دیگری با اشاره به عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات به فعالان بخش خصوصی در طرح رونق تولید تصریح کرد: اگرچه بانک‌ها منابع نقدینگی زیادی ندارند اما سعی کرده‌اند در پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید فعال باشند ضمن آنکه گاهی اوقات برخی تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال اختصاص داده می‌شود اما طرح باید به گونه‌یی باشد که مشتریان را بدهکار بانک‌ها نکند.

 ضرورت مشارکت بانک‌ها برای

 عبور از مشکلات

در ادامه این نشست رییس اتاق کرمان گفت: براساس برنامه ششم توسعه قرار است، سالانه 25هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان کرمان اتفاق بیفتد تا رشد اقتصادی 8 درصد محقق شود که با توجه به مناسب نبودن شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی و عدم تضمین برای فاینانس‌های خارجی انتظار تامین بخش عمده‌یی از این منابع توسط بانک‌ها وجود دارد.

سیدمهدی طبیب‌زاده با بیان اینکه استان کرمان از سوی نهاد ریاست‌جمهوری به عنوان پایلوت تعیین‌کننده در رابطه با تحلیل مسائل اقتصادی مورد مشورت نهادها و سازمان‌های کشوری قرار گرفته، افزود: درحال حاضر ارزیابی اعطای تسهیلات طرح رونق تولید در استان(800 میلیارد تومان) مدنظر است.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اقتصاد کشور باید به فکر تسهیل امور برای تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی باشیم، ادامه داد: با دعوت از مدیران بانک‌ها در استان، بررسی میزان تسهیلات پرداختی در این بخش و چگونگی اجرای بهتر آن را دنبال می‌کنیم. قرار بود تسهیلات طرح رونق تولید به افراد دارای چک برگشتی و بدهی معوق نیز اختصاص یابد، اما گاهی اوقات تسهیلات جدید جایگزین بدهی معوق گذشته مشتریان بانک‌ها می‌شود و در عمل بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی نقدینگی چندانی برای بهبود وضعیت خود در اختیار ندارند.

طبیب‌زاده با اشاره به اجرای طرح تاسیس نیروگاه‌های 5 مگاواتی کمیته امداد امام خمینی(ره) با کمک تسهیلات بانک‌ها افزود: اگر بانک‌ها بتوانند با اعطای تسهیلات بیشتر به اجرای این طرح کمک کنند، اشتغال بیشتری در بین این قشر از جامعه ایجاد می‌شود.

دبیرکل اتاق کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه سیستم بانکی کشور در اعطای تسهیلات همه استان‌ها را با یک نگاه و ظرفیت می‌بیند، گفت: اصلاح ساختار شبکه بانکی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز مطرح شده است.

حسن امیری افزود: از مدیران بانک‌های استان درخواست داریم هر گونه مشکل در حوزه اعتباری و تسهیلات را با اتاق کرمان در میان بگذارند تا این مجموعه بتواند مسائل بخش خصوصی را با آگاهی از این مسائل در سطح استان و کشور پیگیری کند.

 

ارسال نظر