دورنمای رونق صنایع نساجی

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۵۹
دورنمای رونق صنایع نساجی

گلناز نصرالهی

 مشاور وزارت صنعت معدن و تجارت

۴۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بازسازی و نوسازی به واحدهای صنعت نساجی ارائه شده و ۱۲هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید نیز به صنایع نساجی در سال جاری اختصاص پیدا کرده است.

صنعت نساجی برای تامین ۹۰درصد نیاز داخل کشور، نیازمند حداقل 2.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. در ۹ماهه امسال ۲۵۰ میلیون دلار واردات ماشین‌آلات صنایع نساجی در کشور صورت گرفته که نشان‌دهنده رونق این صنعت است. برخی از این ماشین‌آلات دست‌دوم است که باید با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌های نساجی از فعالیت آنها جلوگیری شود.  وضعیت کارخانه پلی‌اکریل با داشتن ۲۵۰۰ کارگر و حفظ اشتغال موجود در این کارخانه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار مهم است.  در این میان کارخانه‌هایی می‌توانند در صنعت نساجی دوام بیاورند که با تحولات روز جلو بروند همچنین واردات نخ و پارچه باید محدود شود و در این خصوص کوتاهی از انجمن‌ها و تشکل‌های نساجی است؛ سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی ۹۰هزار میلیارد ریال است که ۹۵درصد آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. اشتغال موجود در این کارخانه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار مهم است.  براساس مذاکرات فراوان مناطق برای نخستین‌بار گمرکات در مناطق آزاد مستقر می‌شود و توجه به صنعت نساجی وجود دارد و امید می‌رود که مشکلات صنایع نساجی کشور حل و فصل شود، ضمن اینکه طرح بازسازی و نوسازی در کل صنایع با اولویت صنعت نساجی در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از ابتدای سال جاری نیز این امر محقق شده است.

در رابطه با واردات غیررسمی نساجی کنترل و نظارت افزایش یافته است و تجارت باید در خدمت تولید باشد نه تولید در خدمت تجارت. کشور ۸۰میلیون نفری ایران فقط با تولید محصول می‌تواند به پیشرفت ادامه دهد.

 

ارسال نظر