دولت باید تسهیل‌گری و سیاست‌گذاری را در پیش بگیرد

۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۷۲۷
دولت باید تسهیل‌گری و سیاست‌گذاری را در پیش بگیرد

گروه بنگاه‌ها|

 موضوع مشارکت دولت در طرح‌های اقتصادی و مخالفان و موافقان این حضور از جمله مباحثی است که سال‌ها در سطح بالای اقتصادی کشورمان مطرح بوده، اما هنوز راهکار سازنده‌یی که بر اساس آن بتوان این مشارکت را تحلیل و ارزیابی کرد، ارائه نشده است. در خصوص این موضوع معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری معتقد است: بخش دولتی نباید بزرگ و حجیم بلکه باید تسهیل‌گر و سیاست‌گذار باشد.

سید ابوالفضل رضوی در نشست کارآفرینان روستایی استان ایلام یکی از برجستگی‌های دولت کنونی را توجه به مهم‌ترین قشر جامعه یعنی روستاییان و عشایر اعلام کرد و گفت: دولت با تدوین و اجرای برنامه‌های کارشناسی شده به دنبال آن است که روستاها کانون تولید و اشتغال شوند.

او با اشاره به توجه مبتنی بر برنامه و اقدام دولت حجت‌الاسلام روحانی به جامعه مولد عشایری و روستایی گفت: این دولت برای نخستین بار لایحه دوفوریتی اشتغال روستاییان و عشایر را به مجلس ابلاغ کرده است.

او تصریح کرد: ما به دنبال تعیین بازار مصرف هستیم و تنها به دنبال پرداخت وام نیستیم، زیرا ما خواهان ایجاد اشتغال و رشد درآمد هستیم نه پرداخت تسهیلات و انباشت بدهی.

رضوی گفت: باید در حوزه اقتصادی نرخ مشارکت مردم را افزایش دهیم و به خصوص روستاها را بنا به فرموده مقام معظم رهبری کانون تولید و اشتغال کنیم.

او اضافه کرد: اقتصاد باید درونگرا باشد و تولیدکنندگان و کارآفرینان محصولاتی تولید کنند که دارای نوآوری و ابتکار باشد تا خریداران خارجی نیز راغب به خرید و استفاده از آن محصولات باشند.

 مشارکت مردم در اقتصاد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری ادامه داد: جایگاه مردم بسیار بزرگ است و خود مردم باید به این جایگاه خود پی ببرند و مطالبه‌گر باشند و به دنبال دولت بزرگ نباشند بلکه خواهان دولت تسهیل‌گر و سیاست‌گذار باشند.

وی تاکید کرد: امروز بی‌شک اعتمادسازی مهم‌ترین عامل پیشرفت اقتصادی در کشور محسوب می‌شود که باید مدنظر تولید‌کنندگان و کارآفرینان قرار گیرد. رضوی گفت: مرحله دوم در توسعه پس از همدلی این است که مردم به‌خصوص در روستاها به این باور برسند که در توسعه نقش محوری دارند و باید روستاها به‌مثابه مرکز تولید در کشور شناخته و این مقوله از شعار به عمل بدل شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان ایلام در بخش تولید و اشتغال روستایی افزود: اگر باور داشته باشیم که روستاها محل توسعه و رشد از طریق تولید هستند، مردم روستانشین ما نیز این باور را در خود تقویت خواهند کرد، فقط کافی است به روستاها بها داده شود تا ظرفیت‌های آنان شکوفا شود. توجه به روستاها، افزایش ثروت ملی، تقویت اشتغال و همچنین تامین نیازهای داخل کشور در زمینه‌های مختلف را به همراه دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مسائل داخلی کارآفرینان از طریق استاندار ایلام و مشکلات ملی آنان از طریق وزارتخانه‌ها و مدیران ارشد پیگیری شود.

او سهم اشتغال روستایی و عشایر ایلام را بالغ بر 300 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: کارآفرینان از طریق بانک‌های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون پیگیر دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت خود شوند، زیرا این بانک‌ها در گرفتن وثایق، سخت‌گیری بر اساس تفاهمنامه نخواهند کرد.

 وام اشتغال‌زایی روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری همچنین روز گذشته در نشست بررسی تسهیلات طرح توسعه روستایی استان ایلام اظهار کرد: پرداخت وام اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای کمتر از 10هزار نفر جمعیت به منظور حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سراسر کشور ابلاغ شده است.

او افزود: در حال حاضر 7هزار و 500میلیارد ریال به بانک کشاورزی، 2هزار و 500میلیارد ریال پست بانک و 2هزار و 500میلیارد ریال بانک توسعه تعاون پرداخت شده و برای صندوق کارآفرینی امید نیز مبلغ 2هزار و 500 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

رضوی یادآور شد: مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات مذکور حدود 120 هزار میلیارد ریال بوده و برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به هر استان اختصاص می‌‌یابد. او گفت: 25درصد این اعتبارات به کل کشور و 25 درصد به هر استانی نیز ابلاغ شده است که این اعتبارات بر اساس سه فاکتور که مجلس مشخص کرده تقسیم شده‌اند و سهم استان ایلام 2.59 درصد است که 70 درصد این اعتبارات ابلاغ و 30 درصد آن نیز برای ایجاد رقابت بین استان‌ها نگه داشته شده است.

 

 

ارسال نظر