معافیت چای وارداتی و داخلی از مالیات بر ارزش افزوده به استناد مصوبات مجلس

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۱:۰۵:۵۷
کد خبر: ۱۱۶۴۸۷

 معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور از معافیت چای وارداتی و تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده «براساس قوانین تصویب شده مجلس شورای اسلامی» خبر داد.

به گزارش تارنمای سازمان امور مالیاتی کشور، محمد مسیحی گفت: به موجب اصل 51 قانون اساسی، هیچ نوع مالیات وضع نمی‎شود مگر به موجب قانون. همچنین موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی نیز به موجب قانون مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: طبق ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387، عرضه و واردات محصولات کشاورزی فرآوری نشده شامل تولید داخل یا وارداتی، هنگام واردات و عرضه، از پرداخت مالیات و عوارض معاف شده است.

مسیحی ادامه داد: به استناد مفاد بند (ر) ماده 33 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، چای از جمله محصولات کشاورزی فرآوری نشده محسوب می‌شود.

وی افزود: بنابراین از آغاز امسال به استناد قوانین یاد شده، چای تولید داخل و وارداتی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور یادآوری کرد: درباره سایر محصولات کشاورزی مانند برنج و آرد نیز این معافیت، تولید داخل و واردات را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد چنانچه نظر مجلس شورای اسلامی، حمایت از تولید داخل و مقابله با واردات باشد، این امر مستلزم اصلاح قانون بوده و سازمان امور مالیاتی نیز مجری قانون خواهد بود.

معاون اول رییس‌جمهوری دهم بهمن ماه در سفر به گیلان درباره برخی ناهنجاری‌ها در عرصه تجارت نظیر قاچاق چای و برنج به کشور گفت: دولت به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی تلاش خواهد کرد کشاورزان استان گیلان از بابت واردات این محصولات آسیب نبینند و حتما با کمک نمایندگان گیلان درباره تعرفه‌ها و محدودیت واردات به تفاهم می‌رسد.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور چهاردهم بهمن ماه به ایرنا گفت: چای یکی از مهم‌ترین محصولات باغبانی کشور است که از مجموع 2میلیون و 600 هزار هکتار باغ‌های کشور حدود 30هزار هکتار آن را تشکیل می‌دهد.

 

ارسال نظر