دولت نمی‌گذارد کشاورزان گیلان از بابت واردات آسیب ببینند

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۱۴۷
دولت نمی‌گذارد کشاورزان گیلان از بابت واردات آسیب ببینند

معان اول رییس‌جمهور گفت: مردم استان گیلان همواره پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی بوده‌اند و دولت تدبیر و امید از هیچ اقدامی در جهت توسعه و رونق استان گیلان دریغ نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در نشست مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های استان گیلان برای توسعه گفت: برنامه‌ریزی برای حفظ تعادل جزو اولویت‌های اصلی این استان است، زیرا نمی‌توان به بهانه صنعتی شدن، طبیعت گیلان را تخریب کرد و در عین حال نمی‌توان به بهانه حفظ محیط زیست، این استان را از توسعه صنعتی بازداشت. وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی گیلان جزو استان‌های صنعتی کشور بوده است، گفت: باید با تدبیر و راهکارهای منطقی تلاش کنیم از جمله توسعه صنایع سازگار با محیط زیست استان گیلان به لحاظ صنعتی به جایگاه اصلی خود بازگردد. جهانگیری با اشاره به دغدغه نمایندگان استان گیلان در خصوص محصولات کشاورزی نظیر برنج، چای و ابریشم بر صیانت توامان از حقوق تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان تاکید کرد و گفت: ما به عنوان دولت علاوه بر حمایت از کشاورزان مسوولیت داریم، نگذاریم قیمت کالاها و به‌ویژه مواد غذایی در بازار بیش از حد افزایش یابد و مردم از این بابت دچار نگرانی نشوند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به وجود برخی ناهنجاری‌ها در عرصه تجارت نظیر قاچاق چای و برنج به کشور گفت: دولت و به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی تلاش خواهند کرد، کشاورزان استان گیلان از بابت واردات این محصولات آسیب نبینند و حتما با کمک نمایندگان گیلان در خصوص تعرفه‌ها و محدودیت واردات به تفاهم خواهد رسید.

وی همچنین از استاندار گیلان خواست کارخانه‌های بزرگ دارای مشکل و نیمه تعطیل را به کارگروه کنترل تولید ملی معرفی کند تا مسائل مربوط به رونق مجدد این صنایع با دقت نظر بیشتری زیرنظر دفتر معاون اول رییس‌جمهور پیگیری شود.

جهانگیری با اشاره به وام اختصاص یافته برای رونق روستایی گفت: استان گیلان دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری است که می‌توانیم با استفاده از این وام ارزان‌قیمت در این زمینه گام‌های ارزشمندی برای توسعه این استان برداشت. همچنین هر یک از نمایندگان استان گیلان به‌طور جداگانه دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را در خصوص کشاورزی و محصولات استراتژیک برنج، ‌چای و ابریشم، توسعه صنعتی، تکمیل طرح‌های ریلی و آزادراه، گردشگری، فاضلاب و پسماندها، تامین آب شرب و اتمام سدهای در حال احداث، گازرسانی به روستاها، رسیدگی به امور کارگران و واحدهای نیمه تعطیل، جذب فاینانس برای ایجاد زیرساخت‌ها، مسائل زیست محیطی به ویژه حفظ تالاب انزلی، شیلات و پرورش ماهی در قفس، نیاز به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، حل ترافیک کلان‌شهر رشت و منطقه آزاد انزلی مطرح کردند.

  موافقت جهانگیری با تمدید ممنوعیت «واردات برنج»

بلافاصله بعد از برگزاری این نشست رییس مجمع نمایندگان استان گیلان از موافقت معاون اول رییس‌جمهور با پیشنهاد این مجمع در راستای تمدید ممنوعیت واردات برنج تا پایان امسال خبر داد. محمدحسین قربانی در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه استاندار و نمایندگان مجلس استان گیلان با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور اظهار داشت: این جلسه به‌ منظور رفع مشکلات، تنگناها و پیشبرد اقدامات عمرانی استان گیلان برگزار شد. رییس مجمع نمایندگان استان گیلان با اشاره به ظرفیت موجود در مجلس و همچنین طی‌ شدن مراحل تصویب بودجه سال 97 گفت: بهبود شرایط زیرساخت‌های کشاورزی به‌ویژه برای دو محصول برنج و چای از مسائلی بود که تمام نمایندگان روی آن اتفاق‌نظر داشتند. نماینده آستانه‌اشرفیه در مجلس خاطرنشان کرد: نامه‌یی از سوی مجمع نمایندگان استان گیلان برای جهانگیری نوشته شد مبنی بر اینکه ممنوعیت واردات برنج تا پایان سال تمدید شود، زیرا سبب شده است تا قیمت برنج افزایش پیدا کرده و در نتیجه هزینه تولید بالا برود. قربانی با اعلام اینکه پیشنهاد مطرح شده در نامه فوق با موافقت معاون اول رییس‌جمهور مواجه شد، تصریح کرد: امیدواریم این قانون به زودی اجرا شده و بازار برنج مدیریت شود، زیرا ادامه روند فعلی شرایط نگران‌کننده‌یی را در زمینه تولید چای و برنج برای گیلان ایجاد می‌کند.

 

 

ارسال نظر