استقرار مقر اپدیم در ایران به ثبات منافع ملی کمک می‌کند

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۶۵
استقرار مقر اپدیم در ایران به ثبات منافع ملی کمک می‌کند

گروه بنگاه‌ها|

یکی از مهم‌ترین گزاره‌های مربوط به حکمرانی خوب در حوزه‌یی ظهور و بروز پیدا می‌کند که از آن ذیل عنوان واکنش در بحران‌ها یاد می‌شود. گزاره‌یی که نشان می‌دهد، میزان اثر‌گذاری دولت‌ و نهادهای اجرایی در زمان بروز مشکلات و چالش‌های طبیعی و عمومی به چه میزان است.

«اپدیم» یک مرکز وابسته به کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) است که به پیشنهاد ایران و به‌طور اخص سازمان برنامه و بودجه کشور با گذشت بیشتر از یک دهه پیگیری مداوم، رایزنی و مذاکره با طرف‌های مرتبط داخلی و خارجی در تهران افتتاح شد.

 سخنگوی دولت، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در همین زمینه گفت: استقرار مقر آسیا و اقیانوسیه توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) در جمهوری اسلامی ایران به ثبات منافع ملی کمک شایانی می‌کند. این مرکز با هدف خدمت‌رسانی در زمینه اطلاعات بلایا به ویژه زلزله برای کشورهای عضو اسکاپ راه‌اندازی شده است و تلاش دارد مدیریت دانش، ظریف‌سازی، انتقال دانش فنی و تجارب موفق سایر کشورها در قالب همکاری‌های جنوب-جنوب در راستای افزایش تاب‌آوری در زمینه بلایا و کاهش خطرات انجام وظیفه کند.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت دیروز در حاشیه نشست دو روزه نمایندگان عضو اپدیم در جمع خبرنگاران افزود: استقرار این مراکز فرصت مناسبی برای دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی جهت کاهش بلایا و رفع کانون‌های ریزگرد در منطقه به شمار می‌آید، همچنین این مراکز برای استقرار صلح در منطقه و جهان کمک‌کننده است.

او همچنین با اشاره به مشکلات آب‌های مرزی و گرد و غبار در برخی مناطق غرب و جنوب کشور گفت: بسیاری از کانون‌های این ریزگردها در خارج از کشور قرار دارد که هم‌اکنون ما می‌توانیم با استقرار این مرکز در ایران به انجام اقداماتی برای کاهش این کانون‌های ریزگرد کمک کنیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: استقرار این مرکز در ایران و تولی‌گری آن توسط سازمان برنامه و بودجه می‌تواند، ظرفیت مناسبی برای ایران و کشورهای همسایه جهت کاهش بلایای طبیعی ایجاد کند.

نوبخت با بیان اینکه تا دیروز برای دریافت منابع مالی در این حوزه باید به نیویورک یا بانکوک می‌رفتیم، گفت: امروز این منابع مالی از ایران توزیع می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه به نقش فعال ایران در اسکاپ (کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه) اشاره کرد و افزود: تجارب ارزنده‌ ایران در مدیریت بلایای طبیعی می‌تواند به دیگر کشورها از جمله کشورهای منطقه منتقل شود. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر افزایش مناطق آزاد در کشور گفت: در سفر رییس‌جمهوری به برخی استان‌ها، مردم تقاضای افزوده شدن مناطق آزاد را در کشور دارند، دولت طرحی را تهیه کرده و آن را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داده است ولی نظر نهایی را نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص می‌دهند. تفاهمنامه تاسیس مقر آسیا و اقیانوسیه توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) روز سه‌شنبه در هتل اسپیناس پلاس تهران به امضای محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و «شمشاد اختر» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد رسید.

 

 

ارسال نظر