اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۰۳

 امسال، سال سخت‌آبی است

اهواز| معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه حدود 90درصد کشور تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد، گفت: امسال نسبت به 65 سال گذشته، کمترین آمار بارندگی را داشته‌ایم. هوشنگ حسونی‌زاده در نشست خبری بحران خشکسالی و کمبود آب در استان خوزستان که دیروز برگزار شد، اظهار کرد: ایران کشور خشکی است که همواره با 250 میلیون مترمکعب متوسط بارندگی در سال در ادوار مختلف شاهد بروز خشکسالی‌هایی بوده است. وی افزود: در مطالعات تاریخ صد ساله کشور متوجه خشکسالی‌هایی در ایران می‌شویم که در دنیا نادر هستند. نخستین ثبت خشکسالی در کشور به سال 1249 تا 1250 می‌رسد که این خشکسالی اثراتی را بر تولید داشت و موجب بروز قحطی و مرگ و میر شد. در سال 45 و 46، 86 و 87 و سال 90 و 91 نیز شاهد بروز خشکسالی در کشور بودیم.

 کارشکنی و سختگیری مدیران بانک‌ها از دلایل مهاجرت روستاییان است

نهاوند| فرماندار نهاوند با بیان اینکه ارائه خدمات اشتغال‌زایی توسط برخی بانک‌های استان تاسف‌برانگیز است، گفت: کارشکنی و سخت‌گیری‌های بی‌مورد برخی مدیران بانک‌ها یکی از دلایل مهاجرت مردم از روستاهاست. کریم حمیدوند در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان نهاوند، با ابراز گله‌مندی از وضعیت پرداختی بانک‌های عامل، افزود: آیا شایسته است در هر جلسه شورای اشتغال وقت خود را صرف عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها کند. او با ابراز گله‌مندی از نحوه پرداخت تسهیلات بانک‌های تجارت، سپه و مهر ایران، گفت: این شیوه پرداخت بانک‌های عامل کمکی به توسعه شهرستان و ایجاد اشتغال نمی‌کند، این شیوه عملکرد، باعث ایجاد مشکل در روند اشتغال شهرستان است. فرماندار نهاوند خطاب به نمایندگان بانک‌های عامل در جلسه گفت: بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات کم‌کاری می‌کنند باید از سوی رسانه‌ها معرفی شوند ما از این بانک‌ها گله‌مند هستیم چون در اجرای وظیفه خود کوتاهی می‌کنند.

 نجات جان 7 صیاد در آب‌های دریای عمان

زاهدان| با هماهنگی مرکز جست‌وجو و نجات دریایی MRCC بندر چابهار و همکاری دریادلان نیروی دریایی ایران در یک عملیات 24 ساعته، تعداد 7نفر صیاد یک موتورلنج صیادی که به دلیل آبگرفتگی در هوای نامساعد در دریای عمان در حال غرق شدن بودند، نجات یافتند. سیدحسن ابراهیمی معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: مرکز جست‌وجو و نجات دریایی بندر چابهار MRCC، در تاریخ 1/11/96، به محض دریافت گزارش اضطرار شناور صیادی که به‌دلیل آبگرفتگی در هوای نامساعد و توفانی، در فاصله 70 مایلی و با 7 نفر خدمه در حال غرق شدن بود، نسبت به فعال کردن طرح جست‌وجو و نجات اقدام و با همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و در یک عملیات 24ساعته، همه سرنشینان شناور مضطر نجات یافته و تحویل قایق ناجی در بندر چابهار شدند. براساس این گزارش، همه سرنشینان و خدمه نهایتا در ساعت

00: 16 با پایان این عملیات 24 ساعته در صحت و سلامت کامل به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

 شناسایی ۲۶۰۰ چاه غیرمجاز در قوچان

قوچان| مدیر امور منابع آب قوچان از شناسایی ۲۶۰۰چاه غیرمجاز و انسداد ۷۰۰ حلقه چاه در این شهرستان خبر داد. مدیر امور منابع آب قوچان گفت: این تعداد حلقه چاه غیرمجاز از سال ۹۴ تاکنون شناسایی شده و ۲۶۰۰چاه غیرمجاز نیز در قوچان با هدف احیای منابع آب‌های زیرزمینی مسدود شده است. موسی حسینی افزود: میزان برداشت در چاه‌های غیرمجاز حدود ۱۷ میلیون مترمکعب است که در چاه مجاز میزان برداشت ۸۳درصد و غیرمجاز نیز ۱۷درصد از چاه‌های مجاز است. او با اشاره به اینکه با برداشت‌های غیرمجاز و مصارف بی‌رویه سالانه حدود یک متر از سطح منابع آبی در دشت کم می‌شود، گفت: تمام منابع آبی زیرزمینی قوچان در سه دشت مشترک شیروان، چناران و درگز است و ۷۶درصد از آب چاه‌های شهرستان در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد.

 ایستاده کردن باغات انگور، راهکاری برای افزایش بهره‌وری

زنجان| مدیر تعاون روستایی استان زنجان گفت: ایستاده کردن باغات انگور، راهکاری برای افزایش بهره‌وری است. محمود نوری با بیان اینکه در حوزه کشاورزی باید به‌دنبال افزایش بهره‌وری بود، افزود: یکی از این روش‌ها، ایستاده کردن باغات انگور است که این اقدام باعث می‌شود، سطح کمی و کیفی محصول تولیدی ارتقا یابد. او با یادآوری اینکه زنجان از جمله استان‌های مهم تولیدکننده محصول انگور در سطح کشور بوده و این استان از نظر سطح و تولید انگور جزو هشت استان نخست کشور به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: علاوه بر افزایش بهره‌وری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصول تولید شده، ایستاده کردن باغات انگور در جلوگیری از شیوع بیماری سفیدک بسیار موثر است. این مسوول در ادامه با بیان اینکه استان زنجان در زمینه تولید کشمش جزو رتبه‌های برتر کشوری بوده و سالانه به‌طور متوسط ۳۰ هزار تن کشمش در استان تولید می‌شود، اظهار کرد: در استان زنجان ۱۱هزار تاک‌دار در ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان مشغول فعالیت هستند.

 نیمه دوم سال 97 آغاز شکوفایی بندر تجاری

خرمشهر| مدیرکل بندر خرمشهر معتقد است: توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و بازگشت به روزهای پررونق گذشته رویکرد تازه بندر خرمشهر است. مدیرکل بندر خرمشهر در نشست با اصحاب رسانه از افزایش 25درصدی تخلیه و بارگیری در این بندر خبر داد و گفت: امسال مجموع صادرات به عراق 747هزار تن و به کویت 344 هزار تن به همراه 772تن کلینکر به هر دو کشور بوده است. محمد محسنی، لایروبی اروند و خارج‌سازی مغروغه‌ها را موجب توسعه اقتصادی و حضور کشتی‌های بزرگ تجاری عنوان کرد و افزود: از سال 72 تاکنون 182فروند مغروغه خارج شده و هم‌اکنون برای خروج 39مغروغه دیگر قرارداد 62 میلیارد تومانی منعقد شده که تاکنون 21 مغروغه خارج و 18 مغروغه دیگر باقی مانده است و طی 4 ماه آینده به‌تدریج خارج می‌شود. او درخصوص کنترل گرد و خاک متساعد شده از بارگیری ماده معدنی کلینکر که تاکنون برای 600نفر اشتغال‌زایی کرده، ادامه داد: برای آنکه این غبار به محیط‌زیست و افراد ضرری وارد نکند، منطقه تخلیه و بارگیری که نزدیک اماکن مسکونی بوده به خارج از شهر انتقال یافته است.

 

ارسال نظر