محتوای ارگانیک کربن بیش از60 درصد خاک کشور کمتر از یک‌درصد است

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۷۹
محتوای ارگانیک کربن بیش از60 درصد خاک کشور کمتر از یک‌درصد است

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: بیش از 60درصد خاک کشور محتوای ارگانیک کربن آنها کمتر از یک‌درصد است درحالی که این میزان برای کشاورزی پایه باید 2درصد باشد.

به گزارش ایرنا، کامبیز بازرگان دیروز در حاشیه آیین گشایش کارگاه آموزشی تهیه نقشه رقومی کربن آلی خاک‌های کشور در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مستقر در محمدشهر کرج در جمع خبرنگاران افزود: ارگانیک کربن برای پایداری کشاورزی و تولید، نقش مهم ایفا می‌کند. وی اضافه کرد: ارگانیک کربن توان بالقوه و بالفعل خاک را در تولید بیشتر می‌کند زیرا تقویت مواد آلی خاک موجب بازده بالای محصول می‌شود. بازرگان گفت: همچنین جذب کربن در خاک میزان انتشار دی اکسیدکربن در هوا را کاهش داده و از گرم شدن کره زمین می‌کاهد. وی با بیان اینکه خاک‌ها در ایران به‌طور عمده دچار فقر مواد آلی هستند، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی این موضوع بوده و پیشنهادهایی نیز در این خصوص داده شده است. رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ادامه داد: افزودن مواد آلی به خاک‌ها و مدیریت مواد آلی موجود در خاک با هدف جلوگیری از بین رفتن یا تجزیه مواد آلی به‌عنوان

2 برنامه در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. بازرگان گفت: در تلاش هستیم که با استفاده از کودهای دامی، باگاس نیشکر و سرشاخه‌های درختان مواد آلی را به اراضی بازگردانیم. رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور افزود: باتوجه به اینکه به مقدار زیادی منابع مواد آلی در خاک کشور نیاز داریم و باید بیشترین تلاش‌مان را روی بهتر شدن عملیات کشاورزی در جهت حفظ مواد آلی بگذاریم که در این مسیر مهم‌ترین اصل، موضوع کشاورزی حفاظتی است.

 

 

ارسال نظر