اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۰۰

 جشنواره فراگیری نخستین واژه (آب) در شهر خمین برگزار شد-اراک| با حضور رییس اداره آموزش و پرورش و مدیر امور آبفا شهرستان خمین، آخرین جشنواره فراگیری نخستین واژه، در سالن فرهنگسرای امام‌خمینی شهر خمین برای 300 دانش‌آموز کلاس اولی این شهر برگزار شد. در این جشنواره محمدی رییس اداره آموزش و پرورش و مشهدی مدیر امور آبفا خمین طی سخنانی دانش‌آموزان را با وضعیت آب در کشور، لزوم مصرف بهینه آب و راه استفاده درست از آب آشنا نمودند. اجرای برنامه‌های متنوع همچون نمایش، مسابقه، تدریس آب توسط آموزگاران کلاس اول، توزیع پکیج‌های آموزشی و نواختن زنگ آب توسط مسوولان ازجمله برنامه‌های این جشنواره بود که با استقبال دانش‌آموزان مواجه شد. گفتنی است این جشنواره با هدف فرهنگسازی مصرف بهینه آب بین کودکان و درراستای برگزاری جشنواره سراسری فراگیری نخستین واژه در سطح کشور برای 2200 دانش‌آموز کلاس‌اولی در شهرهای استان مرکزی برگزار شد.

 برگزاری مانور مقابله با اثرات زلزله بین استان‌های همجوار-اراک | همزمان با هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی مانور مشترک با هدف آمادگی نیروهای امدادی و تعمیراتی در مقابله با اثرات ناشی از زلزله، آتش‌سوزی و انفجار به همت معاونت بهره‌برداری، واحد HSE و مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت گاز استان مرکزی، شرکت گاز ناحیه خمین و با حضور و مشارکت شرکت‌های گاز استانی لرستان، اصفهان و منطقه دو عملیات انتقال گاز اصفهان به همراه دیگر دستگاه‌های امدادرسان شهر خمین در سطح این شهر برگزار شد. مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: هدف از برگزاری این مانور افزایش توانمندی و آمادگی شرکت گاز هنگام بروز زلزله است. بر پایه این گزارش جواد مهندس مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی ضمن تشکر از کلیه دست‌اندرکاران برگزاری مانور مذکور گفت: برگزاری این‌گونه مانورها برای توانمند نمودن نیروهای امدادی و تعمیراتی الزامی بوده و باید با برگزاری این‌گونه مانورها توان عملیاتی این نیروها را در زمان مقابله با بروز بحران‌ها و بلایای طبیعی ازجمله زلزله سنجید تا در زمان بروز حوادث خدمت‌رسانی به مردم با تمام توان صورت پذیرد و خواستار تعامل بیشتر شرکت‌های گاز استانی همجوار شد.

 چشم‌نوازی برج کبوتر خانه جوی‌آباد برای گردشگران-اصفهان| بنای برج کبوترخانه جوی‌آباد، نشان از اصالت پیشه کشاورزی ساکنان این محله دارد. این برج عهد صفویه در سمت غرب محله جوی‌آباد و شمال امامزاده سیدنجم‌الدین قرار گرفته است. ضخامت و عرض ۴.۵ متری دیوار‌های آن به گفته کارشناسان نشان‌دهنده آن است که شاید بنای اولیه آن ابتدا به صورت برج دیده‌بانی بوده و بعد‌ها تبدیل به کبوترخانه شده است. این اثر کهن در آبان سال ۸۴ به شماره ۱۳۶۱۲ به ثبت آثار ملی ایران رسید. سه مسجد چهارده معصوم، امام زمان(عج) و مجیر و چند حمام خزینه‌یی مربوط به دوران قاجار از دیگر بنا‌های تاریخی محله جوی‌آباد خمینی‌شهر است.

 گرمای بازارچه‌های مهاباد در روز تعطیل زمستانی-سنندج| در یک روز تعطیل و سرد زمستانی حضور میهمانان از شهرهای مختلف باعث رونق بازارچه‌های مهاباد شده است. بازارچه‌های مهاباد در روزهای سرد زمستان همچنان پذیرای میهمانان از شهرهای مختلف است.

نکته قابل توجه در خریدها هم حمایتی است که از کالای وطنی می‌شود. مهاباد به‌عنوان یکی از مقصدهای خرید و گردشگری در آذربایجان‌غربی در اکثر فصول سال پذیرای میهمانان از اقصا نقاط کشور است.

 غلظت گرد و غبار اهواز بیش از 66 برابر حد مجاز-اهواز| مدیر روابط عمومی اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: هم‌اکنون غلظت گرد و غبار در اهواز بیش از 66 برابر حد مجاز رسیده است. شهریار عسکری با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار در نقاطی از خوزستان از پیش‌بینی ظهر امروز اظهار کرد: در ساعت 12 روز جمعه میزان غلظت گرد و غبار در اهواز 5538 میکروگرم بر مترمکعب، در حمیدیه 669میکروگرم بر مترمکعب، در ماهشهر 498میکروگرم بر مترمکعب و در خرمشهر 471میکروگرم بر مترمکعب بوده است. وی تصریح کرد: همچنین غلظت گرد و غبار ساعت 10 ظهر در شادگان 413 میکروگرم بر مترمکعب و در دزفول نیز 96 میکروگرم بر مترمکعب اندازه‌گیری شده است.

  ثبت 17 پرونده ناملموس استان یزد در فهرست آثار ملی-یزد| طی دو سال گذشته استان یزد رتبه نخست را در تعداد آثار فرهنگی ثبت شده در کشور به خود اختصاص داده است. معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: در آخرین جلسه ثبت ناملموس سازمان میراث فرهنگی 17پرونده ثبت ناملموس استان یزد تایید و ثبت ملی شد. ساشا ریاحی مقدم گفت: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی برای ثبت آنها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی-فرهنگی، بافت‌های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است.

 

ارسال نظر