تورم کم، سودآور است

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۶۳
تورم کم، سودآور است

گروه بنگاه‌ها|

یک کارشناس اقتصاد گفت: مقادیر کم تورم باعث تشویق به مصرف کردن، تهییج اقتصاد و تولید سودآور می‌شود که نتایج مثبتی برای اقتصاد است.

یاشا سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تورم، نرخ افزایش قیمت‌ها طی یک دوره زمانی معین است. تورم معمولا یک معیار کلی از قبیل افزایش عمومی در قیمت‌ها یا افزایش هزینه زندگی در یک کشور است اما به شکل محدودتری نیز تعریف می‌شود. به عبارت دیگر تورم در هر جا به کار رود، بیانگر میزان گران‌تر شدن مجموعه‌یی از کالاها یا خدمات طی یک دوره معین زمانی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: تورم همانند بالا رفتن سن یا بالا رفتن وزن تدریجی و عمیق اتفاق می‌افتد و تورم به آرامی روی زندگی افراد تاثیر می‌گذارد و این درحالی است که فرد به روند طبیعی خرج کردن و مصرف‌گرایی ادامه می‌دهد و گاهی تغییرات محسوس نبوده و سبب می‌شود که فرد نتواند در بلندمدت برای این تغییرات برنامه‌ریزی داشته باشد. وی افزود: با این حال تورم تاثیرات زیادی دارد و تاثیر آن صرفا روی درآمد افراد نیست. تورم از هر سویی به زندگی افراد تاثیر می‌گذارد؛ چراکه افزایش قیمت مواد غذایی، قیمت‌های حمل و نقل، بهای سوخت و سایر محصولات و خدمات با سرعت زیادی درحال افزایش هستند. همه‌ این عوامل ضرورت حساب دقیق برای داشتن پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری مناسب برای طولانی‌مدت را برای افراد ایجاد می‌کند.

سلیمانی با بیان اینکه مشکلات تورمی وقتی شروع به نشان دادن خود می‌کنند که افزایش تورم با افزایش درآمد مردم متناسب نباشد، خاطرنشان کرد: اگر درآمدها به اندازه‌ افزایش قیمت کالا و خدمات بالا نرود کم‌کم قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. نتیجه‌ این اتفاق کاهش رشد اقتصادی و بروز رکود است. افزایش بیش از اندازه‌ تورم علاوه ‌بر کاهش قدرت خرید می‌تواند پس‌انداز و برنامه‌ریزی برای آینده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به علل بروز تورم خاطرنشان کرد: تورم عمدتا به علت سبقت میزان پول در گردش از رشد اقتصادی ایجاد می‌شود. همچنین افزایش چاپ پول نیز تاثیر مستقیمی بر افزایش تورم دارد. بدهی خارجی، تاثیر کشش تقاضا، تاثیر فشار هزینه، میزان تبادلات خارجی و... ازجمله عوامل موثر بر تورم است.

سلیمانی در رابطه با جنبه‌های مثبت تورم تصریح کرد: چیزی که باعث تعجب مردم می‌شود این است که اقتصاددانان معتقدند، وجود مقداری تورم امری مثبت محسوب می‌شود. نرخ تورم سالم چیزی در حدود 2تا 3درصد در سال است. هدف تورم(که به وسیله شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI اندازه‌گیری می‌شود) این است که اقتصاد پایه‌(که به وسیله تولید ناخالص داخلی یا GDP اندازه‌گیری می‌شود) سالانه کمی رشد داشته باشد. وی با بیان اینکه مقادیر کم تورم باعث تشویق به مصرف کردن و تهییج اقتصاد است، اظهار کرد: مقدار سالم تورم امری مثبت قلمداد می‌شود زیرا منجر به افزایش دستمزدها و تولید سودآور و شناور شدن سرمایه در اقتصادی رو به رشد می‌شود و تا زمانی که همه‌ چیز به طور هماهنگ تغییر کنند، تورم زیان‌آور نخواهد بود.

 

ارسال نظر