ضرورت‌های اجرایی رشد تولید و اشتغال‌زایی

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۸۴
ضرورت‌های اجرایی رشد تولید و اشتغال‌زایی

گروه بنگاه‌ها

گفت‌وگو و نشست‌های مشترک اهالی اقتصاد و فعالان تشکل‌ها با چهره‌های سیاسی و تلاش برای رسیدن به یک درک مشترک در مواجهه با موضوعات اقتصادی یکی از راهکارهایی است که اقتصاد ایران برای عبور از دوران پرفراز و نشیب فعلی و رسیدن به چشم‌اندازی از رشد و توسعه پایدار بیشتر از هر عامل دیگری به آن نیاز دارد.

نشست‌هایی که در جریان آن اهالی تولید و فعالان اقتصادی فرصت پیدا می‌کنند تا مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و اهالی سیاسی هم این امکان برایشان فراهم می‌شود که تصویر شفاف‌تری از واقعیات تولید، صادرات و اشتغال‌زایی را به عنوان مهم‌ترین ضرورت‌های اقتصاد کشور آگاه شوند و در مسیر تصمیم‌سازی‌های کلان در مجلس و سایر نهادهای تصمیم‌گیر به کار بگیرند.

یکی از همین دست نشست‌های مشترک در روزهای پایانی هفته در کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و اصفهان که در اتاق اصفهان برگزار شد؛ نشستی که در جریان آن از یک طرف اهالی تولید به بیان مشکلات خود پرداختند و از سوی دیگر اعضای اتاق مطالبات خود را مطرح کردند. ضمن اینکه برخی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی هم فرصت پیدا کردند تا در یک محیط تخصصی به مصائب و درد دل‌های اهالی تولید گوش دهند.

 

 اتاق با نظر واحد در جلسات حضور پیدا کند

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به ارتباطاتی که اتاق بازرگانی ایران با نمایندگان مجلس دارد، کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌تواند نظرات صنعتگران را به نمایندگان مجلس منتقل کند.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی در نشست مشترک کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و اصفهان که در اتاق اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در اتاق بازرگانی به دنبال این هستیم که نقش و تاثیر نرخ ارز بر صنعت ایران را بررسی کنیم.

وی افزود: از کارشناسان متعدد دعوت شد تا تمام نظرات آنها جمع‌آوری و در صحن اتاق بازرگانی مطرح شود. نظرات در اتاق یکی شود و در نهایت اتاق نظر قاطع خود را بگوید و به عددی برای نرخ ارز برسیم و به گوش مسوولان کشوری برسانیم.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با توجه به ارتباطاتی که اتاق بازرگانی ایران با نمایندگان مجلس دارد، کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌تواند نظرات صنعتگران را به نمایندگان مجلس منتقل کند.

روغنی با بیان اینکه اتاق بازرگانی با نظر واحد و قاطع در جلسات حضور پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: چون ذی‌نفعان متعدد در هر کدام از مباحث اقتصادی و صنعتی وجود دارد با برگزاری چنین نشست‌ها و شوراهایی می‌توان نظرات را شنید و به جمع‌بندی رسید و با یک حرف قاطع این موضوعات از مسوولان کشوری مطالبه کرد.

 بانک مرکزی نیاز به استقلال دارد

همچنین رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: برای یکسان‌سازی نرخ ارز نیاز به استقلال بانک مرکزی احساس می‌شود اما درحال حاضر بانک مرکزی صرفا نقش یک بانک را ایفا می‌کند.

محمدرضا رجالی با بیان اینکه 9سال است در کشور موضوع مالیات بر ارزش افزوده جاری است، ادامه داد: این موضوع باعث سرمایه‌گریزی و کاهش اشتغال و افزایش بیکاری خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: معافیت 10ساله به اصناف داده شود و این معافیت به صورت 10ساله فریز شود؛ به شرط اینکه صندوق پوز در واحدهای صنعتی قرار داده شود و همه‌ چیز شفاف باشد با این راه درآمد دولت افزایش می‌یابد و واقعی خواهد شد.

رجالی ادامه داد: در صورتی که نرخ ارز با مدیریت درست به قیمت واقعی برسد بسیاری از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد. البته فقط نرخ ارز نیست و باید مشکلات مربوط به بهره‌وری نیز حل شود. در غیر این صورت میزان صادرات کالاها کاهش خواهد یافت و از بازارهای صادراتی عقب خواهیم ماند.

 اعضای اتاق‌های بازرگانی صریح‌اللهجه‌تر باشند

از سوی دیگر رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارخانجات ریخته‌گری نیز معتقد است: صاحبان صنایع و اعضای اتاق‌های بازرگانی صریح‌اللهجه‌تر باشند و صریح‌تر خواسته‌های خود را مطالبه کنند، اگر مشکلات و موضوعات صریح گفته شود باید مسوولان و مدیران کشوری پاسخگو باشند.

نصرالله محمدحسین فلاح در نشست مشترک کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و اصفهان با بیان اینکه چرا بخش خصوصی و تشکل‌ها و مجلس از هم جدا هستند، اظهار کرد: از فقدان حکمرانی قانون خوب رنج می‌بریم. وی با بیان اینکه مطرح کردن بحث‌های خرد در مسائل ما را به جایی نخواهد رساند، ادامه داد: تشکل‌ها می‌توانند بدون شائبه سیاسی بازی، موضوعات و مشکلات را مطرح کنند و از آن طرف نمایندگان مجلس باید از مردم و تشکل‌ها حمایت کنند چون این مردم راه به جای دیگری ندارند.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارخانجات ریخته‌گری با اشاره به حوادث اخیر کشور اظهار کرد: مردم بدون داشتن ابراز مناسب برای مطالبه‌گری، قیل و قال راه می‌اندازند و یک سری هم این وسط به سوءاستفاده می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: در 20سال اخیر رشد خوبی در مطالبه‌گری اتاق‌های بازرگانی می‌بینیم اما محافظه‌کاری زیادی نیز در بین آنان و در میان صاحبان صنایع وجود دارد و این باعث می‌شود افرادی که شاید منافع ملی برایشان مهم نیست به سطح خیابان‌ها بیایند.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارخانجات ریخته‌گری تاکید کرد: باید صاحبان صنایع و اعضای اتاق‌های بازرگانی صریح‌اللهجه‌تر باشند و صریح‌تر خواسته‌های خود را مطالبه کنند؛ اگر مشکلات و موضوعات صریح گفته شود باید مسوولان و مدیران کشوری پاسخگو باشند.

فلاح اضافه کرد: 800 هزار نفر در سال از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و متقاضی کار هستند و باید برایشان کار ایجاد کنیم.

  فراموشی اعتماد در فضای کسب و کار

در شرایطی که چهره‌های اقتصادی حاضر در این نشست موضوعات متفاوت و در برخی موارد متضاد را مطرح می‌کردند،

نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران از منظر دیگری به بحث ورود کرد و از اهمیت افزایش اعتماد اجتماعی برای رشد پایدار اقتصادی سخن گفت.

سیدباقر شریف‌زاده گفت: اقتصاد ما کمتر از تیم فوتبال نیست؛ در فوتبال از مربی و کارشناس بین‌المللی استفاده شد بنابراین باید برای جراحی اقتصاد کشور نیز از کارشناسان بین‌المللی و کاردان استفاده شود.

 وی با بیان اینکه باید در کل نظام تغییر اندیشه ایجاد کنیم، اظهار کرد: خودمان را با همسایه‌ها مقایسه کنیم و ببینیم کجای دنیا قرار داریم.

وی افزود: اعتماد اجتماعی در فضای کسب وکار و توسعه کشور فراموش شده و این موضوع دو طرفه است؛ به این معنی که هم اعتماد مردم به دولت و هم اعتماد دولت به بخش خصوصی و مردم به ‌شدت کاهش یافته است.

نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: مجلس باید به بخش خصوصی و تشکل‌ها اعتماد کند و آنها را در امور دخالت دهد و نمایندگان مجلس می‌توانند مطالبات ما را در مجلس مطرح کنند.

شریف‌زاده با اشاره به اینکه 1.5میلیون نفر در صف مهاجرت قرار دارند، اظهار کرد: باید یک جراحی اساسی در اقتصاد کشور وجود داشته باشد و اعتماد متقابل پدید بیاید.

وی خاطرنشان کرد: 200میلیارد تومانی که رییس‌جمهور گفته، کجاست؟ جایگاه بخش خصوصی در مباحث بودجه‌یی کجاست؟

نایب‌رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: دولت کشش بحث‌های حمایتی را ندارد و اگر حقوق خود را تامین کند، کار بزرگی کرده است؛ به همین دلیل نباید بخش خصوصی به آن اتکا کند و چشمی به حمایت‌های دولت داشته باشد.

وی به لزوم استاده از کارشناسان بین‌المللی برای جراحی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اقتصاد ما کمتر از تیم فوتبال نیست؛ در فوتبال از مربی و کارشناس بین‌المللی استفاده شد بنابراین باید برای جراحی اقتصاد کشور نیز از کارشناسان بین‌المللی و کاردان استفاده شود. ایرلند و یونان نتوانستند مشکل خود را به تنهایی حل کند و از کارشناسان دیگر کشورها و اساتید دانشگاه هاروارد استفاده کرده‌اند.

 

ارسال نظر