انتقال مطالبات به وزیر صنعت

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۲۷
انتقال مطالبات به وزیر صنعت

حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در نشست روسای مراکز، فعالان و دست‌اندرکاران صنعت نمایشگاهی کشور، مجموعه فعالان صنعت نمایشگاهی کشور در تهران و استان‌ها را به یک نشست هماهنگی و هم‌اندیشی دعوت کرد تا با همکاری و همراهی تمام دست‌اندرکاران صنعت نمایشگاهی ایران به‌ویژه برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها و مدیران سایت‌های نمایشگاهی در دوران پیش ‌روی اقتصاد ایران صنعت نمایشگاهی نقش حیاتی و موثر خود در رشد اقتصادی و رونق تولید، تجارت، صادرات و کسب‌وکار جامعه را پررنگ‌تر از گذشته ایفا کند.

نشستی که در جریان آن موضوعات مختلفی درباره راهکارهای استفاده از ظرفیت‌های بالای نمایشگاهی برای کمک به تولید، صادرات و اشتغال‌زایی مطرح و راهکارهای اجرایی برای بهبود شرایط ارائه شد.

نشست سالانه فعالان صنعت نمایشگاهی ایران با حضور سایت‌داران، برگزارکنندگان و مسوولان دولتی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران برگزار شد.

نلسون حضرتی رییس انجمن سایت‌داران استانی در نشست سالانه فعالان صنعت نمایشگاهی گفت: حل مشکلات صنعت نمایشگاهی با یک همت عالی و همکاری مشترک در میان تمام فعالان میسر خواهد شد. از نظر اقتصادی صنعت نمایشگاه قدمتی کمتر از دو قرن دارد و می‌توان آن را یک صنعت جوان دانست.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه پراهمیت نمایشگاه در دنیا افزود: در سال ۱۸۵۱ ما به همت امیرکبیر در اکسپو لندن شرکت کردیم و در آن زمان محل برگزاری این رویداد ۷۶هزار متر سالن داشت. آیا اکنون که صدها سال از آن زمان می‌گذرد، توانسته‌ایم به جایگاه مناسبی در زمینه برگزاری نمایشگاه برسیم؟ امروزه شاهد آن هستیم که برخی نمایشگاه‌ها در سالن‌های نیمه‌کاره یا زیر چادر برگزار می‌شود که اصلا درست نیست. برگزاری ۶۲ اکسپو در دنیا نشان می‌دهد که نمایشگاه در دنیا اهمیت بالایی دارد و دولت‌های مختلف برای نمایش توان خود از آن استفاده می‌کنند.

حضرتی گفت: اکنون در صنعت نمایشگاهی ایران افراد کارکشته و خبره‌یی حضور دارند که سال‌ها در این صنعت تلاش کرده‌اند و تجربه‌های زیادی را اندوخته‌اند. با بهره‌مندی از تجربیات همین افراد می‌توان شاهد رشد صنعت نمایشگاهی در کشور باشیم.

رییس انجمن سایت‌داران استانی ادامه داد: در سال ۱۳۴۸ با برگزاری نخستین نمایشگاه آسیایی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شاهد آغاز این صنعت در کشور بودیم. با این حال متاسفانه هیچ یک از استان‌های ما تا پس از جنگ تحمیلی سایت نمایشگاهی نداشتند و تبریز به عنوان پیشگام در این زمینه وارد عمل شده و با همت ماهوتی، محلی بین‌المللی و استاندارد برای برگزاری نمایشگاه‌ها ایجاد می‌کند.

حضرتی با اشاره به حضور حسین اسفهبدی مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در UFI بیان کرد: ما باید نگاه خودمان را از حالت بومی و منطقه‌یی خارج کنیم و دید وسیع‌تری داشته باشیم. اکنون با واسطه اسفهبدی در اتحادیه جهانی نمایشگاه، کرسی داریم و این کرسی همان زبان صنعت نمایشگاهی ایران در مجامع بین‌المللی است.

او در ادامه مهم‌ترین خواسته‌های فعالان این صنعت را برشمرد و اظهار کرد: خواسته تمام فعالان نمایشگاهی از اسفهبدی تشکیل یک جلسه با حضور وزیر است تا بتوانیم مشکلات و دیدگاه‌های خودمان را به ایشان منتقل کنیم. توجه وزیر نسبت به صنعت نمایشگاه تا امروز مثبت نبوده و ما انتظار داریم که این دیدگاه تغییر کرده و توجه بیشتری به این صنعت را از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت شاهد باشیم.

نلسون حضرتی در پایان گفت: مورد دیگر مشخص شدن متولی اصلی صنعت نمایشگاهی در کشور است. در شرایط فعلی نمایشگاه‌ها به صورت کمی در حال گسترش هستند و این مورد اصلا به نفع این صنعت نیست. آیا در آلمان هم اینچنین نمایشگاه‌ها در حال رشد هستند؟ این کشور با داشتن فضای نمایشگاهی بیش از ۲میلیون مترمربع، تنها ۲۲ سایت نمایشگاهی دارد و به هیچ عنوان اجازه نداده است که رشد کمی نمایشگاه به کیفیت آنها لطمه وارد کند. ما نیز باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر