ثبت‌نام متقاضیان وام اشتغال روستایی در سامانه کارا

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۶۷
ثبت‌نام متقاضیان وام اشتغال روستایی در سامانه کارا

 معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز ثبت‌نام متقاضیان وام اشتغال روستایی در سامانه کارا خبر داد و گفت: همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران روستایی از روز (17 دی‌ماه 96) می‌توانند برای معرفی طرح‌های خود در سامانه کارا ثبت‌نام کنند.

عیسی منصوری دیروز افزود: همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران روستایی از روز (17 دی‌ماه 96) می‌توانند برای معرفی طرح‌های خود در سامانه کارا ثبت‌نام کنند و وارد پروسه دریافت تسهیلات شوند.

وی ادامه داد: 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی معادل 12هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی، پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: متقاضیان اشتغال روستایی می‌توانند از طریق ثبت‌نام در سامانه اینترنتیWWW.KARA.MCLS.GOV.IR  طرح‌های خود را معرفی کنند.  در همین پیوند نگاهی به وضعیت بیکاری و طرح‌های در دست اجرا داریم؛ بیکاری معضلی نه امروزی است و نه خاص دولت دوازدهم، بلکه این آسیب در راستای سال‌ها غفلت و کم‌کاری در کشور رخ داده و امروز جوانان کشور را با این پدیده پیچیده مواجه کرده است.

سیاست‌های نادرست و نادیده گرفتن ظرفیت‌های هر منطقه که طی سال‌ها مغفول مانده، امروز معضلی به نام بیکاری را در کشور رقم زده است.

 اشتغال فراگیر طرحی برای کاهش بیکاری

یکی از برنامه‌های مهم اشتغال در کشور که از سوی دولت تدبیر و امید پیگیری می‌شود، طرح اشتغال فراگیر است که مبتنی بر تجربیات جهانی است. کارشناسانی که این برنامه را تدوین کرده و در حال پیاده‌سازی آن با تکیه بر تجارب عملی آن هستند.  اشتغال فراگیر گروه‌های مختلف اجتماعی را دربرمی‌گیرد. زنان، جوانان دانش‌آموخته، جوانانی که دارای تحصیلات متوسطه هستند، روستاییان و حتی زنان و مردانی که با تکیه بر تجربه می‌خواهند در خانه یک فعالیت اقتصادی را راه‌اندازی کنند.

اشتغال فراگیر با تکیه بر ظرفیت‌های هر استان تدوین شده است که این کار نیازمند یک مطالعه عمیق اجتماعی و اقتصادی بود و کارشناسان حوزه کار به این مهم همت گماردند.

حاصل این مطالعات هم‌اکنون به شکل مجموعه‌یی برای هر استان طراحی شده است.

«طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)» از سوی این وزارتخانه به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری‌‌های هر استان ابلاغ شد.

رسته‌های شغلی که در این طرح پیگیری می‌شود از پوشاک، قطعات خودرو، خشکبار، صنایع دستی، فرآورده‌های دامی (گوشت، طیور)، صنایع تبدیلی، فرش دستبافت، گردشگری، زنبورداری، گیاهان دارویی، خدمات بسته‌بندی، تولید محصولات گلخانه‌یی، شیلات و آبزیان، خدمات سلامت و گردشگری سلامت، سنگ‌های قیمتی، ریخته‌گری مواد معدنی، خدمات فنی و مهندسی، مبلمان و مصنوعات چوبی و رشته‌های دیگر را شامل می‌شود.

 برنامه‌های طرح اشتغال فراگیر

«علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج برنامه اشتغال فراگیر را اینگونه برشمرد:

- برنامه اول: اشتغال ناشی از رشد و سرمایه‌گذاری‌های تولیدی به دست آمده به خصوص در حوزه‌های انرژی و صنایع بزرگ.

- برنامه دوم: با توجه به کم‌اشتغال بودن تولیدات بزرگ صنعتی در برنامه اشتغال فراگیر نیازهای بنگاه‌های کوچک و متوسط و خرد را برطرف می‌کند.

- برنامه سوم: اشتغال حمایتی توسط نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و مستضعفان و نهادهایی که به‌طور هم‌افزا سیاست‌های اشتغال را دنبال می‌کنند.

- برنامه چهارم: طرح اشتغال روستا و شهرهای زیر 10 هزار نفر اجرایی می‌شود.  - و در برنامه پنجم: سیاست‌های مداخله بازار کار نظیر حق بیمه کارگر، پرداخت سهم بیمه کارفرمایی کارگر، سرانه کارورزی در کنار هم رو به جلو حرکت می‌کنند.

 طرح کارورزی

در طرح کارورزی که از تابستان سال 96 در کشور اجرایی شد، معافیت ۲ ساله کارفرمایان در زمینه پرداخت حق بیمه لحاظ شده است. همچنین کارورزان از بیمه حوادث برخوردارند. در این طرح بخشی از دستمزد توسط دولت و بخش دیگری از سوی کارفرما پرداخت می‌شود.

منصوری پیش‌تر اعلام کرده بود: هدف از اجرای این طرح جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری است.

وی توضیح داد: جامعه هدف اجرای این طرح، دانش‌آموختگان دانشگاهی و واحدهای پذیرنده اعم از بخش خصوصی و تعاونی هستند، که در گام نخست کارفرما را تشویق می‌کنیم تا نیروی کار فارغ‌التحصیل دانشگاهی جدید را جذب کند و در مرحله بعد هدف ما آماده‌سازی نیروی کار برای بازار کار است که این افراد در دوره کارورزی مهارت لازم برای ورود به بازار کار را کسب می‌کنند. یک‌سوم حداقل دستمزد به اضافه بیمه حوادث به دانش‌آموخته از سوی دولت پرداخت می‌شود، مابقی دستمزد توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.  ایرادهای زیادی از سوی برخی گروه‌های اجتماعی به این طرح گرفته شده است اما به‌طور معمول خرده‌گیران بر این طرح باید به این نکته توجه کنند که اجرای این طرح فقط بخشی از اشتغال کشور را دربرمی‌گیرد و قرار نیست با اجرای این طرح مشکل اشتغال جوانان دانش‌آموخته حل شود.  تردیدی نیست، بیکاری نظیر قلعه‌یی است که از هر سو باید برای مهار، آن را مورد حمله قرار داد. این حمله به قلعه بیکاری می‌تواند از بحث آموزش تا تسهیلات اشتغال‌زایی را دربربگیرد اما در بحث تسهیلات همانطور که وزیر کار بارها اعلام کرده‌اند در دولت تدبیر فقط پاشیدن پول پیگیری نمی‌شود و پول به جایی هدایت می‌شود که بتواند اشتغال ایجاد کند.

ربیعی اعلام کرده است که با اجرای طرح تکاپو 400الی 500 هزار شغل ایجاد می‌شود و حدود 300 الی 400هزار شغل دیگر از طریق برنامه‌های دیگر قابل تحقق است.

تردیدی نیست، اگر مسیر کشور جهت‌گیری تولیدی داشته باشد ساختار تولیدی، نیروی کار را می‌طلبد و چه سرمایه‌یی بالاتر از نیروی کار جوان و دانش‌آموخته.

 بیکاری دانش‌آموختگان

یکی دیگر از معضلات کنونی بالا بودن نرخ بیکاری دانش‌آموختگان است.  کارشناس حوزه کار معتقد است: نرخ بیکاری دانش‌آموختگان بیش از 40 درصد است.  «حمید حاج اسماعیلی»در گفت‌وگو با ایرنا، بیان داشت: تعداد بیکاران کشور به نظر می‌رسد حداقل دو برابر آنچه مرکز آمار ایران (3.1 میلیون نفر) اعلام کرده است، باشد.  به گزارش ایرنا، بیشترین تعداد بیکاران در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، هنر، صنعت و فناوری، معماری و ساختمان، محیط زیست، کشاورزی، جنگلداری و شیلات هستند.

جمعیت بیکار کشور که به‌طور عام جوان و دانش‌آموخته هستند، می‌توانند اگر کشور در مسیر تولید قرار گیرد به عنوان بازوان توانمند توسعه باشند.

همچنین دستمزد پایین و نبود فرصت‌های شغلی و همچنین قراردادهای موقت از جمله موضوع‌هایی است که بازار کار کشور با آن مواجه است.

در یکی از کاریابی‌های شهر تهران، تعدادی از کارجویان که حاضر به پذیرش برخی از مشاغل نبودند به ایرنا اعلام کردند: با دستمزد حداقلی، نمی‌توانیم معاش خود را تامین کنیم، چه برسد به اینکه بخواهیم خانواده‌یی را تامین کنیم.

یکی از کارجویان مرد گفت: اگر روزانه بتوانم یک ماشین خرید و فروش کنم به اندازه یک‌ماه حقوقی که شرکت می‌خواهد به من بدهد، می‌توانم کسب درآمد کنم.  کمی دستمزد، نبود فرصت‌های شغلی مناسب، انطباق نداشتن رشته‌های تحصیلی دانشگاه با نیازهای واقعی بازار کار و در کنار آن نبود مهارت لازم از جمله موضوع‌هایی است که به بیکاری دامن می‌زند.

اقتصاد ایران ظرفیت‌های بی‌شماری دارد که به‌طور عام مغفول مانده است.

به گزارش ایرنا از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان 96 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، زنان جوان 20تا24 ساله با 51.2درصد بالاترین نرخ بیکاری را در میان گروه‌های سنی دارند. این نرخ برای مردان در همین گروه سنی 37.7درصد است. اجرای طرح اشتغال فراگیر در کشور می‌تواند بخش وسیعی از کارجویان را به کار گمارد و زنان جوان، دانش‌آموخته در این میان می‌توانند سهم بسزایی از اشتغال را به خود تخصیص دهند.

گروه سنی 20 تا 24ساله با 30.5 درصد بیشترین نرخ بیکاری را به خود تخصیص داده‌اند.

 

ارسال نظر