رسانه‌ها بر طبل ناامیدی نکوبند

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۲۶:۲۰
کد خبر: ۱۱۴۱۴۵
رسانه‌ها بر طبل ناامیدی نکوبند

این روزها موضوع دستاوردهای اقتصادی دولت در اشتغال‌زایی، حمایت از تولید و مقابله با فقر یکبار دیگر در معرض قضاوت افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفته است؛ کارنامه‌یی که هرچند شاید در نگاه ابتدایی همه ابعاد و زوایای اقتصاد و معیشت ایرانیان را پوشش نداده باشد اما به اعتقاد علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نسبت میراثی که دولت‌های نهم و دهم برای ساختار اجرایی امروز کشور به یادگار گذاشته است، یک موفقیت غیر قابل انکار محسوب می‌شود.

 وزیر تعاون با اظهار اینکه چالش‌های اجتماعی مانند بیکاری و فقر در جامعه وجود دارد، گفت: رسانه‌های رسمی در کشور نباید بر طبل ناامید کردن مردم بکوبند.

علی ربیعی دیروز در جلسه شورای اشتغال استان مازندران در ساری افزود: بزرگنمایی‌هایی که ازسوی بعضی از رسانه‌های رسمی کشور درباره فساد فراگیر در جامعه می‌شود، چهره نظام و دولت را نزد مردم مخدوش می‌کند. وی بیان کرد: برخی چالش‌های اجتماعی موجود مانند بیکاری حداقل مربوط به بیش از سه دهه گذشته است و گره زدن آن به دولت فعلی باعث ایجاد ناامیدی در مردم می‌شود.

وزیر تعاون گفت: همه ما وظیفه داریم به صورت هماهنگ برای گره‌گشایی از چالش‌های اجتماعی موجود در جامعه تلاش کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که معضلی مانند فساد تنها مربوط به کشور ما نیست و حتی کشورهای توسعه یافته نیز با آن درگیر هستند. وی افزود: خوشبختانه فساد موجود در کشور مربوط به دستگاه‌های دولتی نیست و سازمان‌یافته هم نبوده و همه ما باید برای ریشه‌کن شدن فساد احساس وظیفه کنیم و بیان آن از طریق تریبون‌های رسمی مشکلی را حل نخواهد کرد.

 اشتغال فراگیر برنامه دولت در سال 97

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به برنامه دولت برای اشتغال فراگیر در سال آینده اشاره کرد و گفت: دولت بنا دارد با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، اشتغال فراگیر را در قالب اشتغال روستایی، خوداشتغالی، اشتغال حمایتی و سایر سیاست‌های حمایتی از بازار کار اجرایی کند.

ربیعی افزود: دولت در سال جاری هم با اجرای برنامه‌های مختلف ایجاد حدود 970هزار اشتغال را پیش‌بینی کرده و با روند رشد اقتصادی در کشور این میزان اشتغال قابل تحقق است.

وی میانگین رشد اقتصادی کشور را در سال جاری حدود 6درصد اعلام کرد و اظهار داشت: مشکل اشتغال ما مربوط به نیروهای دهه 60 و 70 است که امروز به جمع متقاضیان اشتغال پیوستند و باید برای ایجاد اشتغال آنها کار اساسی و زیرساختی انجام شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه اصلی دولت برای پرداخت تسهیلات در قالب بسته رونق تولید و اشتغال، یارانه دستمزد، بسته‌های تشویقی برای کارآفرینان و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت از محل صندوق توسعه ملی را کاهش نرخ بیکاری و اشتغال جوانان دانست.

 بودجه عملیاتی با هدف محو فقر و بیکاری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که راهبرد دولت در بودجه سال 97 که برای نخستین‌بار

بر مبنای بودجه عملیاتی تنظیم شده ریشه‌کن کردن فقر و بیکاری است.

وی افزود: ما در شرایط بحران اشتغال و بیکاری نمی‌توانیم با شیوه‌های گذشته به مقصد برسیم و در این راه نیاز به تغییر ساختار و استاندارد‌سازی مسیر اشتغال‌زایی داریم و این روش نیز بدون حرکت جهادی قابل تحقق نخواهد بود.

ربیعی حمایت از بنگاه‌های کوچک، حفظ اشتغال موجود و تثبیت اشتغال واحدهای صنعتی فعال، پرداخت یارانه دستمزد و مشوق‌های بیمه‌یی برای حمایت از کارآفرینان به خصوص برای شغل اولی‌ها را از دیگر برنامه‌های دولت برای سال آینده در جهت توسعه اشتغال در کشور بیان کرد.

 واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی برای اشتغال‌زایی

وزیر کار واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با حمایت دولت را از برنامه‌های دیگر دولت برای اشتغال‌زایی دانست و گفت که با تجربه‌یی که از واگذاری ناموفق پروژه‌های دولتی در گذشته ایجاد شد، دولت بنا دارد در سال آینده پروژه‌ها را با حمایت خودش تا پایداری اشتغال دنبال کند. وی افزود: دولت تمام مزایا و مشوق‌هایی که در گذشته دستگاه‌های دولتی به خاطر این طرح‌ها از آن بهره‌مند می‌شدند را به بخش خصوصی خواهد داد. طبق لایحه بودجه سال 97 میزان درآمد دولت از قبل واگذاری این دسته از طرح‌ها حدود 680هزار میلیارد ریال اعلام شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای شانزدهمین بار از سال 92 تاکنون به استان مازندران سفر کرد. شرکت در نشست شورای اشتغال، بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان نکاء، تولید و فرآوری نیشکر سرخ در قائمشهر، کارخانه فیبر بابلسر و سخنرانی در یادواره شهدای روستای ازباران فریدونکنار از برنامه‌های سفر یک‌روزه وزیر به استان مازندران است.

 منتقدان دولت نتیجه 5سال یأس‌افکنی را ببینند

 در شرایطی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مخالفان و منتقدان دولت می‌خواهد که در زمینه دستاوردهای اقتصادی دولت، نگاه منصفانه‌یی داشته باشند، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم معتقد است: منتقدان به دولت پنج سال ناامیدی را به جامعه پمپاژ کردند؛ حالا باید این ناامیدی را در جامعه جمع کنند. احمد میدری در نشستی با موضوع «فقر و بودجه 97» افزود: فقر مانند سایر شاخص‌های کلان (تورم و رشد) به متغیرهای زیادی بستگی دارد. میدری توضیح داد: بودجه یک چارچوب محدود دارد و می‌تواند تغییر محدود ایجاد کند. وی درباره تحولات فقر گفت: دولت اصلاحات فقر را با نرخ 32درصد تحویل گرفت و با نرخ 18درصد به دولت نهم و دهم رساند اما دولت یازدهم آن را با بیش از 30درصد تحویل گرفت. به گفته میدری، کیفیت حکومت خروجی سیستم را تعیین می‌کند. برای نمونه در دوره اصلاحات، چندصدایی پذیرفته شد، دولت پاسخگویی به رسانه‌های رسمی و غیررسمی را تقویت کرد و خطای نظام اداری کاهش یافت. در آن دوره احزاب پذیرفته شدند و نهادهای مختلف درون سیستم شکل گرفتند و این شرایط سیاسی در کاهش فساد و ایجاد شفافیت در اثربخشی دولت بسیار نقش داشت و نرخ فقر را کاهش داد. وی ادامه داد: میزان فساد و پاسخگویی، شفافیت، کارایی و اثربخشی دولت و... کیفیت حکومت را تعیین می‌کند؛ البته همه این متغیرها به شرایط سیاسی بستگی دارد که حاکم می‌شود.

 نقش رسانه‌ها و احزاب

میدری گفت: رسانه ملی در دولت نهم هشت سال نقد کمی کرد و خبرگزاری‌هایی درون حکومت شکل گرفتند که امروز بیش از انتقال خبر، خبرسازی می‌کنند.

در آن دوران، دولت خطا داشت، واردات می‌کرد و سیاست غلط ارزی را برمی‌گزید اما کشور در اوج درآمدهای ارزی با بحران‌های عدیده روبه‌رو می‌شد.

وی ادامه داد: امروز دولتی بر سر کار است که درون حکومت، منتقدان جدی دارد. از صدا و سیما تا خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مشخص که همه از منابع عمومی ارتزاق می‌کنند، دولت را زیر فشار می‌گذارند. در چنین شرایطی دولت چه بخواهد چه نخواهد، خطا کمتر خواهد داشت. به گفته وی، مجلس یک سیستم تسهیل‌کننده و کاهش‌دهنده خطاست اما در فضای محدودسازی فعالیت احزاب ممکن است افرادی وارد مجلس شوند که قادر به نقادی از دولت و نظام اداری نباشند. در چنین شرایطی کارکرد دستگاه‌های اجرایی و کیفیت قوه مقننه و حتی قوه قضاییه کاهش می‌یابد.

 خبر بودجه 97 نباید چماقی علیه دولت شود

میدری اضافه کرد: «در ایران هر وقت فضا باز می‌شود به دلایل متعدد تاریخی، جامعه به سمت آشوب می‌رود.» وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم اجازه انتقاد وجود نداشت؛ به گونه‌یی که در پی نامه‌نگاری برخی استادان دانشگاه علامه (ره) به رییس‌جمهوری وقت، نشست گروه توسعه دانشگاه منحل شد.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این دولت آن‌قدر سعه‌صدر دارد که می‌توانم در دفتر رییس‌جمهوری بگویم «برخلاف پیش‌بینی وزارت اقتصاد اگر قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد تورم نه به میزان 2درصد بلکه تا 6درصد افزایش می‌یابد.» در چنین شرایطی باید قدر این فضای نقد را بدانیم و نباید خبر بودجه 97 چماقی علیه دولت شود.

حل نیمی از مشکلات با یکدست‌سازی حکومت

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروز خبرگزاری‌های منتقد دولت ناراحتند، چرا در شهرها آشوب شده است اما آنها چیزی را درو می‌کنند که خود تولید کرده‌اند.

چرا وقتی تورم 41درصد بود صدای این رسانه‌ها در نیامد؟ الان خبرنگار می‌پرسد «امروز تخم‌مرغ خریدید؟» من از او می‌پرسم «خانم خبرنگار! آیا آن روز نخود و لوبیا می‌خریدید؟ چرا آن موقع چیزی منتشر نمی‌کردید؟»

وی گفت: اگر حکومت یکدست شود، می‌توان 50درصد مشکلات فقر، بیکاری، آلودگی و تورم را حل کرد اما با چندگانگی نمی‌توان کاری را پیش برد.

 

 

ارسال نظر