اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۴۴

 وزش باد، آتش مهار شده جنگل‌های رودبار را شعله ور کرد- رودبار| سرپرست منابع طبیعی رودبار گفت: آتش سوزی جنگل‌های نقله بر و جمشیدآباد رودبار که مهار شده بود، به دلیل وزش باد، دوباره شروع شده است. «امیدی»، سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رودبار، اظهار کرد: حدود یک هکتار از جنگل های نقله بر و 5 هکتار از جنگل های جمشیدآباد این شهرستان دیشب طعمه حریق شد. وی افزود: با تلاش 50 نفر از عوامل و نیروهای فرمانداری، بخشداری مرکزی، آتش نشانی های رستم آباد، منجیل و توتکابن، یگان حفاظت منابع طبیعی، بسیج و هلال احمر ساعت 4 بامداد مهار شد. امیدی خاطرنشان کرد: آتش سوزی جنگل های نقله بر و جمشیدآباد رودبار که مهار شده بود، به‌علت وزش باد، دوباره آغاز شده است.

 کشف 20 تن چوب قاچاق در لاهیجان- لاهیجان| فرمانده انتظامی لاهیجان از کشف 20 تن چوب جنگلی قاچاق به ارزش 70 میلیون ریال در این شهرستان خبر داد. سرهنگ «محمود قاسمی» با اعلام این خبر اظهار کرد: در پی دریافت گزارش مردمی مبنی بر اینکه فردی در یکی از روستاهای لاهیجان نسبت به قطع درختان جنگلی به صورت غیرمجاز اقدام می‌کند، ماموران انتظامی از صحت موضوع اطلاع حاصل کردند. این مقام انتظامی با بیان اینکه ماموران با انجام تحقیقات موفق به شناسایی محل دپو چوب‌ها شدند، تصریح کرد: در بازرسی از این مکان 20 تن چوب جنگلی قاچاق کشف و ضبط شد. وی افزود: ارزش چوب‌های کشف شده 70 میلیون ریال است.

 ریل سراسری به بیرجند نزدیک‌تر شد- بیرجند|  با آغاز عملیات اجرایی قطعه نخست در مسیر شمال به جنوب راه آهن زاهدان - مشهد از ایستگاه یونسی به گناباد، ریل سراسری به بیرجند نزدیک‌تر شد.

راه‌‌آهن زاهدان - مشهد نقطه اتصال ریلی بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی معرفی شده و این طرح بخشی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب شرقی است. استان خراسان جنوبی با اجرای خط راه‌آهن بیرجند-کالشور (خراسان رضوی) به شبکه راه‌آهن سراسری متصل خواهد شد و آرزوی به حق و دیرینه مردم این استان محقق می‌شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عصر روز (پنج‌شنبه) در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح در خراسان رضوی گفت: ساخت قطعه نخست از مسیر ریلی شمال به جنوب با دستور معاون اول رییس‌جمهوری که به خراسان رضوی سفر کرده است، آغاز شد. خیرالله خادمی، اعتبار لازم برای این طرح را 542 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: امیدواریم خط ریلی این مسیر طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد. وی ادامه داد: همچنین عملیات ساخت خط‌آهن چابهار - زاهدان از جنوب به شمال به طول 610 کیلومتر به هشت قطعه اجرایی تقسیم و از سه سال پیش آغاز شده‌ و عملیات اجرایی آن شامل زیرسازی، روسازی و ساخت ایستگاه‌ها توسط پیمانکاران ایرانی در دست انجام است. وی گفت: اتصال چابهار به مشهد و توسعه ترانزیت محور شرق به خصوص به کشورهای آسیای میانه و مرکزی، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و ارتباط هند به آسیای میانه و مرکزی از مزایای این خط ریلی است.

 اجرای طرح ملی جنگلانه در استان اصفهان- اصفهان| همزمان باسراسر کشور، جنگل‌کاری بیش از 150هکتار از اراضی منابع طبیعی استان اصفهان آغاز شد.

رییس اداره جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: این طرح با همت بیش از هفت سازمان مردم‌نهاد در اراضی منابع طبیعی شهرستان‌های خوانسار، لنجان، کاشان و گلپایگان آغاز شد.

مرتضی برزو با اشاره به اینکه بیش از 100کیلوگرم بادام کوهی برای کشت در اراضی منابع طبیعی این شهر ستان به طور رایگان در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار گرفته است افزود: این طرح مردمی با توجه به خشکیدگی وسیع رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی کشور به دلیل اقدامات مخرب انسانی، صنعتی، چرای دام، سرشاخه زنی، تغییر اقلیم، و خشکسالی اجرا می‌شود. وی گفت: اصلاح و احیای مراتع تخریب شده، جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از هدر رفت آب، نگهداری و ذخیره نزولات آسمانی، تلطیف هوا و ایجاد محیط تفرجگاهی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و کمک به توسعه پایدار از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

 بهره‌برداری از استراحتگاه خیرساز بیماران سرطانی در سنندج- سنندج| چهل و یکمین مرکز بیمارستانی خیرساز در بیمارستان توحید سنندج به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل مجمع خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: استراحتگاه بیماران سرطانی مرکز پزشکی توحید، اهدایی مرحوم «حاج زین‌الدین قاسمی» در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع احداث شده است. مهدی علی، مسیمر افزود: برای ساخت این مرکز ۶۵۰ میلیون تومان هزینه شده و شامل ۱۰ سوئیت با تمام امکانات و ۳۰ تخت برای بیماران سرطانی است. از ابتدای فعالیت مجمع خیرین سلامت که ۶ سال از آن می‌گذرد تاکنون، ۴۱ مرکز بیمارستانی خیر ساز با ۳۱ میلیارد تومان احداث شده است. چهار پروژه دیگر هم با اعتبار ۲ میلیارد تومان تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 راهکار استفاده مناسب از ظرفیت‌های معدن و صنایع معدنی-قزوین| معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بر ضرورت همکاری و تعامل میان تشکل‌ها برای استفاده مناسب از ظرفیت‌های معدن و صنایع معدنی تاکید کرد. علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در نشست شورای معادن استان قزوین گفت: استفاده از تشکل‌های نظام‌مهندسی معدن و خانه معدن در بخش فعالیت معادن باید پررنگ‌تر و بیشتر صورت گیرد و سیاست‌گذاری در این بخش‌ براساس مشارکت این بخش‌ها انجام شود. وی افزود: در بهره‌برداری اکتشاف معادن در دستگاه‌های مختلف از اداره کل محیط‌زیست و میراث فرهنگی و گردشگری گرفته تا اداره کل راه و شهرسازی بحث‌هایی وجود دارد که باید بررسی و حل شوند. وی خاطرنشان کرد: باید در بهره‌برداری از معادن در برخی از مناطق حفاظت‌شده از سازمان محیط‌زیست، در مناطق گردشگری از سازمان میراث فرهنگی و سایر سازمان‌ها مجوزهای لازم کسب شود و سایر مسائل مرتبط با معدن نیز در نشست‌های تخصصی مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر