الزامات رشد فزاینده بنگاه‌های اقتصادی

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۳۸
الزامات رشد فزاینده بنگاه‌های اقتصادی

گروه بنگاه‌ها|

در شرایطی که دولت دوازدهم اعلام کرده به دنبال جهش اقتصادی و رشد فزاینده اشتغال‌زایی در کشور است، کارشناسان معتقدند برای رسیدن به افق‌های در نظر گرفته شده، چاره‌یی جز ارتقای بهره‌وری در ساختار بنگاه‌های اقتصادی کشور وجود ندارد.

 کارشناسان و دست‌اندرکاران بخش صنعت و تولید کشور معتقدند بهبود بهره‌وری، بهره‌گیری از فناوری‌های جدید علمی و استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته و شرکت‌های برتر راه عبور بنگاه‌های اقتصادی از سد چرخه مشکلات و نردبان ترقی برای رشد اقتصادی ملی است.

حمایت دولت از صنایع کوچک و متوسط، برند‌سازی، تشکیل شرکت‌های بزرگ و کنسرسیوم‌های اقتصادی، ارتقای سطح علمی و دانش نیروی کار و توجه به آموزش و تحقیق از دیگر راه‌ها و عواملی بود که روز پنج‌شنبه از سوی فعالان صنعت و تولید در پنجمین دوره همایش یک روزه طرح «ایران تک» در تالار پتروشیمی تبریز برای رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و حرکت در مسیر رشد اقتصادی مطرح شد. سخنرانان این همایش منطقه‌یی که با حضور شرکت‌های برتر و فعالان صنعتی استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان برگزار شد، نبود بهره‌وری، انتخاب مدیران سیاسی در بنگاه‌های اقتصادی، به روز نبودن و عقب‌ماندگی فناوری در بنگاه‌های اقتصادی و فرسودگی دستگاه‌های صنعتی را ازجمله دغدغه‌های این بنگاه‌ها برای رقابت با رقبای اقتصادی سایر کشورها اعلام کردند.

 عامل اصلی رشد

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی کشور در این همایش با بیان اینکه مدیران واحدهای صنعتی سرمایه اصلی جامعه و عامل اساسی رشد و توسعه کشور هستند، گفت: برای عبور کشور از چرخه مسائل و مشکلات باید به عامل بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی کشور توجه بیشتری شود. به گزارش ایرنا، محمدعلی محمدی افزود: داشتن منابع در دنیای کنونی خیلی ارزشمند نبوده و امتیازی به حساب نمی‌آید بلکه مدیریت این منابع ارزشمند بوده و برای رسیدن به رشد اقتصادی باید از امکانات و منابع بیشتری به شکل مناسب و بهینه استفاده کرد. وی اظهار کرد: در کشور ما برنامه‌ریزی شده که یک سوم از رشد اقتصادی در برنامه‌های چهارم تا ششم توسعه از طریق بهره‌وری و دو سوم آن از طریق به ‌کارگیری از سرمایه و منابع بیشتر حاصل شود. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی کشور یادآوری کرد: برای رشد اقتصادی 8 درصد در سال برآورد شده که به 680 هزارمیلیارد تومان منابع نیاز است و درآمدهای حاصل از فروش نفت و سایر منابع جوابگو نبوده و نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد. محمدی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته 50 سال تجربه نشان می‌دهد که 49درصد از رشد اقتصادی آنها از طریق بهره‌وری حاصل شده و در کشورهای درحال توسعه این میزان 31درصد و کشورهای شرق آسیا 32درصد است. وی با بیان اینکه سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی یک کشور نشان‌دهنده میزان توسعه‌یافتگی آن است، گفت: هر قدر رشد و توسعه از طریق به‌ کارگیری منابع بیشتر باشد آن جامعه محتاج منابع و مبتنی بر کارایی منابع و داده‌گراست. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی کشور اظهار کرد: شاخص بهره‌وری در کشور ما در سال 1395 نسبت به سال 90 حدود 5 درصد کاهش یافته و به جای روند صعودی روند نزولی طی کرده است. محمدی افزود: با وجود افزایش صادرات غیرنفتی از سال 84 تا 91و افزایش درآمد حاصل از آن از 167میلیارد دلار طی سال‌های 76تا 83 به 631.5 میلیارد دلار در سال‌های 84 تا 91 شاخص رشد اقتصادی کشور ما در سال‌های 84 تا 91 کمتر از سال‌های 76تا 83 بوده است. وی یادآوری کرد: نرخ رشد اقتصادی کشور ما از سال 76تا 91 کمتر از نصف هدف ما یعنی 8 درصد بود و این رشد حدود 3.7 بوده درحالی که اکنون متوسط رشد اقتصادی کشورهای منطقه 9تا 12درصد است. محمدی، افزایش دارایی‌های موجود، استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت منابع داخلی را از راه‌های دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد اعلام کرد و ادامه داد: برای افزایش بهره‌وری دارایی‌ها باید فضای مناسب کسب وکار ایجاد شود و بهبود مدیریت در بنگاه‌های اقتصادی روی دهد.

 نوسازی صنایع کوچک

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور نیز در این همایش نوسازی و ایجاد بازار برای واحدهای کوچک و متوسط را از برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون از 80 هزار واحد صنعتی حوزه شهرک‌های صنعتی کشور حدود 40هزار واحد فعال و نیمه‌فعال بوده و تلاش می‌شود 20هزار از این واحدها فعال شود.

صادق نجفی افزود: با فعال‌سازی این واحدها برای حدود 161هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و از راه‌های مختلف منابع مالی این واحدها تامین می‌شود. نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: دنیای کنونی دنیای شرکت‌های کوچک نبوده بلکه دنیای برندهاست و باید شرکت‌های کوچک و متوسط با اتحاد هم شرکت‌های بزرگ به وجود بیاورند و اقدام به تشکیل هلدینگ و کنسرسیوم اقتصادی کنند. شهاب‌الدین بیمقدار با انتقاد از تصویب و اجرای نادرست اصل 44 قانون اساسی افزود: بخش خصوصی باید راهکار و پیشنهاد برای رفع موانع بر سر راه توسعه و رشد اقتصادی را به نمایندگان مجلس ارائه دهد تا با تصویب قوانین درست راه را برای فعالیت آنها باز کنیم. وی اظهار کرد: بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی باید از منابع موجود در صندوق توسعه ملی جهت رشد اقتصادی و به ‌کارگیری فناوری‌های جدید و نوسازی واحدهای تولیدی برای توسعه صادرات استفاده کنند.

 

 تحول پرشتاب در بخش اقتصاد

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش با اشاره به تحول سرسام‌آور و پرشتاب فناوری در دنیا گفت: از الزامات تداوم حیات شرکت‌های تولیدی در بازار، برتری در تولید، صادرات و بهره‌وری است.

مجید خدابخش افزود: واحدهایی که به لحاظ فناوری عقب مانده‌اند با بحران‌های کارگری مواجه شده و مشکل این واحدها فقط سرمایه در گردش نیست بلکه اگر این واحدها از فناوری به روز استفاده نکنند، امکان رقابت با دنیا را از دست خواهند داد.

وی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی واحدهایی که به لحاظ فناوری قدیمی بوده و از ماشین‌آلات فرسوده استفاده می‌کنند باید خود را از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با فناوری‌های جدید تطبیق دهند و در این راه از توان دانشگاه‌های صنعتی استان استفاده کنند.

خدابخش با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید بپذیرند که مالکیت با مدیریت دو مقوله متفاوت است، ادامه داد: قرار ‌نیست، سرمایه‌گذار ما هم مدیر باشد و تولید‌کننده نیز صادر‌کننده بلکه هر کدام می‌تواند در حوزه تخصصی خود فعالیت کند. رییس هیات‌مدیره خانه توسعه آذربایجان و رییس دانشگاه خوارزمی نیز در کارگاه تخصصی این همایش گفت: بهره‌وری از دغدغه‌های اصلی بخش صنعت بوده و انتقال اطلاعات و فناوری، توجه به آموزش و تحقیق و توسعه آر‌اند دی از راه‌های رفع این دغدغه به شمار می‌رود. محمدعلی سبحان‌اللهی انتقال تجربیات شرکت‌های برتر به سایر شرکت‌ها را خواستار شد و افزود: مشکل کشور ما ورود سیاست به مدیریت بوده و باید هر کدام در حوزه خود فعالیت کند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تبریز نیز در این همایش با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های جدید در راستای ارتقای بهره‌وری و تولید ثروت در کشور گفت: برای انجام کار نیازی به ماشین‌آلات سنگین و سرمایه نیست بلکه با استفاده از امکانات کم و فناوری‌های جدید مانند استارت‌آپ می‌توان کارآفرین شد و به رشد اقتصادی بالایی دست یافت. صمد حسن‌زاده افزود: در کشورهای توسعه یافته با انجام کارهای علمی و کارشناسی به ثروت بزرگی دست می‌یابند و در کشور ما نیز می‌توان از توان اساتید دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه استفاده کرد.

پنجمین همایش معرفی برترین شرکت‌های غرب و شمال غرب کشور(ایران تک) به همت اتاق بازرگانی تبریز و سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی با مشارکت 6 استان برگزار و از چند شرکت برتر در گروه‌های مختلف به نمایندگی از 100برتر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان با اهدای لوح یادبود تجلیل شد.

 

ارسال نظر