گاف اپراتورها کار را به لایحه حمایت از حریم خصوصی کشاند

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۷۷
گاف اپراتورها کار را به لایحه حمایت از حریم خصوصی کشاند

گروه بنگاه‌ها  

در جدیدترین پیام توییتری وزیر ارتباطات به تدوین لایحه‌یی اشاره شده که می‌تواند راهکاری برای چالش‌های حیاتی گفته شده از زبان وی در دو روز گذشته باشد. محمدجواد آذری‌جهرمی با فاصله کوتاهی از آخرین سخنرانی جذاب و البته کوبنده خود در همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که دو روز گذشته در سالن همایش‌های شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد، بار دیگر به مقوله حریم خصوصی ورود داشته است.

وزیر ارتباطات که در این مراسم واکنش تندی به استفاده اپراتورها از اطلاعات مردم در مقوله‌هایی نظیر پیامک‌های تبلیغاتی داشت، گفت: اپراتور بی‌جا می‌کند، اطلاعات مشتریانش را در اختیار کسانی دیگر قرار دهد و حتی این اجازه را ندارد بدون اجازه از مشترک، سرویسی را برای او فعال کند.

وی حتی در ارتباط با بروز چنین تخلف‌هایی، خطاب به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که از بازوی سیاست‌گذار و حاکم حوزه ICT تلقی می‌شود نیز گفت: آقای سازمان تنظیم مقررات و مدیران استانی، این موضوعات حق‌الناسی است که بر گردن ماست و باید پیگیر آنها باشیم.

با این حال روز گذشته هم وزیر ارتباطات طی توییتی اعلام کرد: بنا بر وعده‌یی که در زمان رای اعتماد مجلس دادم، پیش‌نویس لایحه حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه تدوین و در این هفته برای اخذ نظرات صاحب‌نظران به صورت عمومی منتشر می‌شود. وی همچنین در ارتباط با اهمیت تدوین چنین لایحه‌یی عنوان کرد: این لایحه می‌تواند رکن اساسی توسعه اعتماد الکترونیکی قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، پیگیری این موضوع دقیقا زمانی مطرح شده که در همان همایش دو روز گذشته، وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افشای اطلاعات مشترکان یکی از اپراتورهای تلفن همراه اشاره کرد و گفت: وقتی دیتابیس یک اپراتور لو رفت دو مقام مسوول صحبت کردند و مشکل را از دیگری دانستند. وی افزود: این در حالی است که اگر این اتفاق در هر جای دیگری از دنیا رخ می‌داد قطعا اتفاق دیگری می‌افتاد. آذری‌جهرمی با تاکید بر اینکه نسبت ‌به اطلاعات مشترکان که چگونه نگهداری می‌شود باید اهمیت قائل شویم، گفت: چنین رفتارهایی به مردم تلقین می‌کند که مسوولان به کل نسبت به موضوع حریم شخصی آنان بی‌تفاوت هستند.

این طعنه درحالی به لو رفتن اطلاعات خصوصی مربوط به 20میلیون مشترک اپراتور دوم ارتباطی از طریق هک شدن دیتابیس آنها باز‌می‌گردد که رسانه‌ها سال گذشته به این موضوع پرداختند که درآن رویکرد جدی وزارت ارتباطات دوره کنونی را در حفاظت از حریم خصوصی کاربران ارتباطی کشور نشان می‌دهد.

البته چنین تاکیداتی به معنای عدم پیگیری حریم خصوصی در دولت قبل نیست اما در خلال تمام شعارهایی که برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی داده می‌شد به یک‌باره روبات تلگرامی با دریافت شماره‌های کاربران ایرانسل اقدام به افشای اطلاعات مشترکان این اپراتور در فضای مجازی کرد.

این اتفاق عجیب که کلیه تلاش‌های وزارت ارتباطات برای جا انداختن مقوله حفظ حریم خصوصی را زیر سوال برد و به سرعت پیامی به شرح «شماره بدهید اسم و تصویر بگیرید!» را در گستره وب پراکند، با تلاش وزارت ارتباطات مسدود شد.

حال امید می‌رود با توجه به پیگیری دقیق و موشکافانه وزارت ارتباطات دولت دوازدهم که حتی اخیرا با دستور رگولاتور ارتباطی ظاهرا سرشماره یکی از اپراتورهای موبایلی ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی را برای حفظ حقوق مشترکان تلفن همراه مسدود کرده، دیگر بار شاهد چنین اتفاقات ناقض حریم خصوصی و لو رفتن اطلاعات هویتی کاربران فضای مجازی نباشیم و اپراتورهای درگیر اطلاعات هویتی مشترکان، بیش از پیش خود را ملزم به رعایت حقوق مردم بدانند.

 

ارسال نظر